-
Suomalaisten suhdetta lihansyöntiin on tutkittu: Aikuisista 39 prosenttia harkitsee muutoksia lihansyöntiinsä. 13 prosenttia on jo muutoksen tehnyt. Mutta 48 prosenttia suomalaisista ei aio muuttaa lihansyöntiään mitenkään.Tutkimus on julkaistu Meat Science -lehdessä, kansainvälisessä tiedejulkaisussa.
-
Vähemmän hiilihydraatteja ravinnosta saavat ovat alttiimpia sairastumaan kakkostyypin diabetekseen. Tämän havaitsi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Minna Similä väitöstutkimuksessaan, joka tarkastettiin Helsingin yliopistossa perjantaina.Similä tutki niin sanottua glykeemistä...
-
-
Paljon sokerilimuja ja huonoja hiilihydraatteja nauttivien lasten pienissä verisuonissa näkyy muutoksia, jotka aikuisilla ennustavat sydän- ja verisuonitautien kehittymistä. Muutokset nähdään silmien pikkuvaltimoissa ja pikkulaskimoissa.Tutkijat selvittivät asiaa tekemällä 2 300...
-
Kalaa syömällä voi pienentää sydäntautien vaaraa, mutta aikuistyypin diabetekselta se ei auta välttymään, kaksi laajaa selvitystä osoittaa. Havainto on mielenkiintoinen, sillä jotkin tutkimukset ovat viitanneet kalan ja kalaöljyjen diabetesvaikutuksiin.Tutkimuksissa yhdistettiin...
-
Ranskalaiset lääkärijärjestöt varoittavat, että valkuaisvoittoista Dukanin dieettiään markkinoiva Pierre Dukan toimii lääkärietiikan vastaisesti. Järjestöjen mukaan hän antaa terveydelle vaarallisia neuvoja ja on asettanut rikastumisen lääkärinetiikkaa tärkeämmäksi.Dukanin dieetti...
-
Yksien mielestä kaikki hiilihydraatit ovat pahasta, toiset tyytyvät vaihtamaan valkoiset viljat ruisleipään. Suositusten muuttumista odotetaan.
-
Popcornin eli maissinjyvien terveellisyys alkaa paljastua tutkijoille pikku hiljaa. Popcornista on tähän mennessä paljastunut, että siinä on vähän kaloreita ja paljon kuituja. Nyt tutkijat ovat havainneet, että popcornissa on enemmän antioksidantteja kuin hedelmissä keskimäärin. Alustavat...
-
Paljon punaista lihaa ja lihavalmisteita syövät saattavat sairastua muita herkemmin aivohalvauksiin, Harvardin yliopiston tutkimus osoittaa. Riski sen sijaan pienenee, jos punaisen lihan vaihtaa kanaan.Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä proteiinipainotteinen ruokavalio voi laskea...