tiistai 2.9.2014 | Sinikka, Justus  Onnittele e-kortilla

JUURI NYT

TALLIRENKI

Huohotinjärjestelmä

18.3.2008 11:05

Tallirenki

Tässä moottorissa kampikammion huohotusilma tulee suodattimen läpi venttiilikoppaan ja kaasut johdetaan putkea pitkin venttiilikopasta imuputkeen. Kuvassa venttiilikopan ja imuputken yhdysputki.

Tässä moottorissa kampikammion huohotusilma tulee suodattimen läpi venttiilikoppaan ja kaasut johdetaan putkea pitkin venttiilikopasta imuputkeen. Kuvassa venttiilikopan ja imuputken yhdysputki.

Moottorissa on putki venttiilikopasta imupuolelle. Vanhenevassa moottorissa tästä putkesta kulkee yhä enemmän öljyistä savua takaisin kiertoon. Miksi näin käy? Venttiilin ohjurikumien kulumisen vuoksi? Voisiko putken tukkia tai ohjata savun muualle kuin imutorveen, pois öljyämästä arkoja paikkoja?

Moottorin kuluessa osa palotilassa olevasta kaasusta pääsee vuotamaan männän ohi kampikammioon. Kampikammion paine on tasattu kampikammion huohotusjärjestelmän kautta ja sama järjestelmä kuljettaa myös ohivuotaneen kaasun pois kampikammiosta.

Huohotusjärjestelmä erottelee öljysumuisesta kaasusta öljyn ja palauttaa sen takaisin öljypohjaan. Kaasumaiset jakeet johdetaan tyypillisesti moottorin imusarjaan. Uudessa moottorissa ohivuoto on pienehköä, mutta se lisääntyy moottorin kuluessa.

Huohotusjärjestelmät ovat vanhoissa moottoreissa hyvin pelkistettyjä ja aivan alkuaikoina kampikammiosta kulki vain putki ulkoilmaan.

Ympäristötietoisuuden lisäännyttyä putki ymmärrettiin ohjata imusarjaan, jolloin palamattomat hiilivedyt menivät takaisin kiertoon ja moottorin tuottamat hiilivetypäästöt pienenivät ilman sen kummallisempia temppuja.

Kaikissa huohotusjärjestelmissä ei ole edes öljyn erottelua tai erottelusuodatin ei vain enää toimi, jolloin öljyä pääsee imukanavistoon. Tällöin kanavat alkavat karstoittua ja karstoittumisen edetessä moottorin toiminta häiriintyy, kunnes lopulta pieni käyntivamma on edennyt moottorin käymisen estäväksi viaksi.

On kuitenkin huomattava, että ongelma johtuu yleensä moottorista itsestään eikä huohotusjärjestelmästä. Kun moottori alkaa olla niin kulunut, että sen huohotus käy ylitsepääsemättömäksi huohotusjärjestelmälle, auto alkaa itsekin olla elämänsä ehtoopuolella. Huohotusjärjestelmää kohtaavat toki muutkin viat kuin pelkät moottorin kulumisesta johtuvat vaivat.

Esimerkiksi järjestelmän jäätyminen lienee yllättävän usealle tuttu.

PS. Tallirenki ei suosittele putken tukkimista, sillä tällöin kampikammio saattaa paineistua ja voiteluöljy poistua ulkoilmaan. Putken ohjaaminen muualle ei myöskään ole hyvä idea, sillä päästöt lisääntyvät.

PSS. Huohotusjärjestelmän temppuilua ei pidä sekoittaa (vanhojen) EGR-järjestelmien aiheuttamiin vaivoihin, vaikka oireet ovatkin samansuuntaisia.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

RSS
Osoite Töölönlahdenkatu 2
PL 18, 00089 SANOMA
Puhelin +358 9 1221
© Helsingin Sanomat, a Sanoma company - aineiston luvaton käyttö toisen palvelun osana kielletty

Etkö löytänyt etsimääsi?

Kokeile hakua.

--%>