Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

David Bowie ylittää hiipuneet odotukset

Kulttuuri
 
David Bowien levyn kansi on muunnelma Heroes-albumin (1977) kannesta. Kansisuunnittelija Jonathan Barnbrookin mukaan kierrätykseen päädyttiin "satojen" vaihtoehtojen jälkeen.
David Bowien levyn kansi on muunnelma Heroes-albumin (1977) kannesta. Kansisuunnittelija Jonathan Barnbrookin mukaan kierrätykseen päädyttiin "satojen" vaihtoehtojen jälkeen.

The Next Day

David Bowie

USA 2013

pop/rock

Iso Records / Columbia

David Bowie: The Next Day. Iso Records / Columbia. 20 e.

Musiikin ohella David Bowie tunnetaan tietysti myös monikasvoisena mediahahmona, joka on keksinyt itsensä jo moneen kertaa. Tai oikeastaan hänen roolihahmonsa ovat olleet oleellinen osa kokonaisuutta – aina Starmanista laulaneesta Ziggy Stardustista alkaen.

Toistaiseksi viimeinen hahmo herätti ymmärrettävää hämmennystä ja huolta, sillä Bowie heittäytyi pian edellisen albuminsa (2003) jälkeen Näkymättömäksi mieheksi. Ei julistaen, vaan julkisuudesta vaivihkaa vetäytyen, jonkinlaista eläköitymistä ennakoiden.

Siksi tammikuussa täysin odottamatta julkaistu single Where Are We Now? oli niin yllättävä yllätys. Kuinka hänen kaltaisensa kiintotähti pystyi salaamaan Facebookin ja kaiken muun sosiaalisen pöhinän aikakaudella sen, että on tehnyt kaksi viime vuotta New Yorkissa uutta albumia.

Bowien 66-vuotispäivään ajoitettu pelkistetty perusballadi Where Are We Now? ei lupaillut silti erityisen järisyttävää lopputulemaa, vaikka omaelämäkerralliseksi tulkittava teksti kommentoi hänen huippukauttaan 1970-luvun loppupuolen Berliinissä.

Ja ainakaan se ei enteillyt The Next Dayn kaltaista vapautuneempaa rockalbumia, jolla Bowie kuulostaa edellisiä levyjä ajantasaisemmalta, sillä ei tavoittele enää pakonomaisesti tulevaa. "Tässä olen, en ihan vielä kuolemassa", lataa Bowie kärkeen nimikappaleessa, jossa albumin peruskokoonpano – kitaristi Gerry Leonard, basisti Gail Ann Dorsey, rumpali Zachary Alford – palauttaa iskevällä taiderockillaan mielikuvat jälleen Berliinin kaudelle.

Bowien uskotun miehen Toni Viscontin tuottama levy vihjaa nimestään huolimatta menneisiin päiviin monissa muissakin kohdin, ja ainakin alkuun osa sen viehätyksestä perustuu juuri vihjausten ja vaikutteiden tunnistamiseen.

The Next Day on silti "vain" 14 kappaleen teematon kooste, tyylien ja osittain myös hahmojen keräilyerä, jolla Bowie on asettunut jo Bowieksi. Mutta se on samalla niin paljon hiipuneita odotuksia parempi, että The Next Dayn jälkeen tulee varmaan toinenkin päivä.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi

Uutiset

Fingerpori
2.9.2014