Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Heikki Marilan monumentaalinen näyttely ripustetaan joka viikko uudelleen

Sotatraumoja käsittelevä näyttely on virstanpylväs taiteilijan tuotannossa

Kulttuuri
 
Angel Gil
Heikki Marila käsittelee sisällissodan traumoja perhealbuminsa kautta. Kuvassa öljymaalaus Tenho 3, 2016.
Heikki Marila käsittelee sisällissodan traumoja perhealbuminsa kautta. Kuvassa öljymaalaus Tenho 3, 2016. Kuva: Angel Gil

KUVATAIDE Heikki Marila Galerie Forsblomissa 25.9. saakka (Lönnrotinkatu 5). Ti–pe 11–18, la 11–16, su 12–16.

Heikki Marilan uusimman näyttelyn arviointi ennen sen loppua tuntuu ennenaikaiselta. Tavallisesta näyttelystä poiketen se näet ripustetaan joka viikko uudelleen, ja tätä kirjoittaessa näyttelystä on ollut esillä vasta kolme viidesosaa. Mutta kirjoittamattakaan ei kannata olla, sillä tätä näyttelyä ei halua pitää salaisuutena.

Näyttelyn jakaminen osiin tuo esiin uuden, kerronnallisen ulottuvuuden Marilan (s. 1966) tuotannossa. Forsblomin näyttely on viisiosainen tarina vuoden 1918 tapahtumista, joissa Marilan henkilökohtainen sukuhistoria kietoutuu osaksi Suomen itsenäistymisen kipeitä ensiaskelia. Se on tarina kollektiivisista traumoista ja siitä, mitä niistä halutaan muistaa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlan kynnyksellä.

Keskeneräisenäkin tarina on vaikuttava. Useita kuva-aiheita rytmittämällä näyttely luo elokuvamaisia leikkauksia, joissa ryijyjen ornamentiikkaa tapailevien maalausten kotoisuus taittuu villillä, verenpunaisella viivalla piirrettyihin muotokuviin ja abstraktioihin. Maalausten intensiteetti ja kypsyys ovat taattua Marilaa.

Monumentaalinen näyttely on kunnianhimoinen askel, joka avaa uusia suuntia Marilan taiteessa niin teemojen kuin ilmaisun suhteen. Teossarjaa uskaltaa jo nyt kutsua virstanpylvääksi Marilan tuotannossa.

Angel Gil
Sota-aiheiset maalaukset rinnastuvat ryijyornamentiikkaa tutkivien maalausten kotoisuuteen. Kuvassa öljymaalaus Ryijy 2, 2016.
Sota-aiheiset maalaukset rinnastuvat ryijyornamentiikkaa tutkivien maalausten kotoisuuteen. Kuvassa öljymaalaus Ryijy 2, 2016.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat