Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Siskokset-elokuva kertoo lempeästi, miten japanilaisista sisarpuolista kasvaa perhe

Hirokazu Koreedan elokuva on kaikessa yksinkertaisuudessaan sympaattinen.

Kulttuuri
 
Mikia Takimoto
Sisaruksia esittävät Haruka Ayase, Suzu Hirose, Kaho ja Masami Nagasawa.
Sisaruksia esittävät Haruka Ayase, Suzu Hirose, Kaho ja Masami Nagasawa. Kuva: Mikia Takimoto

Draama Siskokset (Unimachi Diary / Our Little Sister), ohjaus Hirokazu Koreeda, pääosissa Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzu Hirose, pituus 128 min. K 12. ★★★

Japanilaiselle elokuvalle löytyy helposti yleisöä, sillä ennakko-odotukset ovat yleensä aina positiivisia. Syynä lienee se, että japanilaisilla on oma humaani tapansa luoda henkilöhahmoja. Perinteet siihen löytyvät jo kaukaa, kuten Yasujiro Ozun elokuvista, mutta yhtä lailla myös Studio Ghiblin animaatioista.

Ohjaaja Hirokazu Koreeda vastaa juuri näihin odotuksiin. Myös hänen edellinen elokuvansa Isänsä poika on nähty Suomessa.

Elokuva kertoo kolmesta parikymppisestä siskoksesta, jotka asuvat perimässään talossa. Tausta avautuu vähitellen, aluksi heidän isänsä hautajaisista. Isä on asunut eri paikkakunnalla uuden vaimon kanssa. Hautajaisissa siskokset tapaavat ensimmäistä kertaa teini-ikäisen siskopuolensa, joka ei halua jäädä elämään isän lesken kanssa. Leski ei ole hänen äitinsä.

Sekä isä että molemmat äidit ovat poissa kuviosta, ja nuoret naiset elävät elämäänsä omin päin. Pikkusisko muuttaa heidän luokseen, mutta uusi perheside ei synny kivuttomasti.

Elokuva kertoo vuorollaan kustakin sisaruksesta, mutta päähenkilöksi nousee vähitellen heistä vanhin, Yoshino ( Masami Nagasawa ), joka joutuu lopulta miettimään isän taannoista valintaa myös henkilökohtaisesta näkökulmastaan.

Siskokset on toteutukseltaan vaatimaton, ja sen rakenne on vähän hahmoton. Koko tarina voisi olla lohkaisu tv-sarjasta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on kuitenkin hyvin sympaattinen ja japanilaiseen tapaan lempeä jokaista henkilöään kohtaan. Loppupuoli sitoo kauniisti yhteen elokuvan lankoja, jotka ovat välillä hajallaan.

Elokuva tulee kertoneeksi modernin Japanin ristiriidoista ja varsinkin naisten elämän rajoituksista. Avioliiton ulkopuoliset suhteet ovat siellä vielä enemmän tabu kuin länsimaisissa kulttuureissa.

Ylimääräistä viihdykettä tarjoaa japanilaisen arjen kuvaus ja varsinkin kaikki syömiseen liittyvä. Makrillipaahtoleivällä voi olla ihmeen suuri merkitys juurettomuudesta kärsivän nuoren naisen elämässä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat