Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Keskitysleirikuvaus Son of Saul on vuoden elokuvatapauksia

Unkarilaisen László Nemesin esikoiselokuva kertoo vankien erikoisryhmästä

Kulttuuri
 
Future Film
Geza Röhrig näyttelee pääosaa elokuvassa Son of Saul. Elokuva poikkeaa muista holokaustielokuvista taitavan kamerankäytön ansiosta.
Geza Röhrig näyttelee pääosaa elokuvassa Son of Saul. Elokuva poikkeaa muista holokaustielokuvista taitavan kamerankäytön ansiosta. Kuva: Future Film

Draama Son of Saul (Saul fia), ohjaus László Nemes, pääosassa Geza Röhrig, ikäraja K16, kesto 104 min.★★★★

Elokuva alkaa, ja kuva on epätarkka. Pian kameraa kohti kävelee kauempaa mies. Kun kasvot tulevat lähelle, mies kääntyy ja kamera alkaa seurata häntä.

Mies on elokuvan päähenkilö Saul. Mutta oikeastaan hän on nimetön mies, joka on palannut muistuttamaan meitä historiasta.

Natsien tuhoamisleiristä ja juutalaisten joukkomurhasta kertova Son of Saul on yksi kuluneen vuoden puhutuimmista elokuvista maailmalla. Unkarilainen elokuva on voittanut useita palkintoja, viimeksi Oscarin viikonloppuna. Suomalaiselokuva Miekkailijan Son of Saul päihitti kilpailtaessa Kultaisesta maapallosta tammikuussa.

Eikä syyttä. Holokaustista on tehty satoja elokuvia, mutta harvoin mitään näin voimakkaasti iholle tulevaa.

Future Film
Valokuva Son of Saulin kuvauksista, 35-millisen filmikameran edessä näyttelijä Geza Röhrig.
Valokuva Son of Saulin kuvauksista, 35-millisen filmikameran edessä näyttelijä Geza Röhrig.

Ohjaaja on vuonna 1977 syntynyt unkarilainen László Nemes, jolle tämä on vasta ensimmäinen pitkä elokuva. Oppia Nemes on saanut Unkarin elokuvan isähahmolta, Béla Tarrilta. Nemes ja käsikirjoittajaparinsa Clara Foyer halusivat tehdä holokaustista jotakin toisenlaista.

Tarinalle antoivat pohjaa kirjoitukset, joita Auschwitzin tuhoamisleirin vangit olivat jättäneet jälkeensä. Tuhoamisleirin nimeä ei elokuvassa sanota, mutta puolivälissä viitataan piilotettuihin kirjoituksiin, joihin elokuva perustuu. Nemesin omia sukulaisia tapettiin tuhansien ja taas tuhansien muiden unkarilaisten tapaan Auschwitzissa.

Elokuva kertoo sonderkommandoista, vankien erikoisryhmästä, jotka työskentelivät pakotettuina, ja jotka saivat näin elää muutamia kuukausia pidempään. Elokuvassa sonderkommandot keräävät tapetuilta juutalaisilta maanmiehiltään talteen takit ja arvotavarat, silmälasit ja henkilöpaperit.

Son of Saul

(Saul fia)

Ohjaaja: László Nemes

Unkari

Vuosi: 2015

Kesto (min): 104

Ikäraja: K16

Rooleissa: Geza Röhrig

Saul on yksi heistä. Hän siivoaa tuhoamisleirin suihkuja, repii alastomia ruumiita pitkin lattiaa, pyyhkii verta ja lapioi krematorion tuhkaa jokeen. Saul on merkitty mies, punainen risti selässään.

Ei ole sattumaa, millaisin liikkein Saulia elokuvassa esittävä Geza Röhrig liikkuu. Röhrig on kasvoiltaan kivimäisen harmaa, kuin elävä kuollut. Eleet ovat hätäisiä. Konemaisia.

Son of Saulia on jo verrattu elokuvan klassikoihin, erityisesti dokumenttielokuvaan Shoah. Sen vakuuttavampaa rinnastusta tästä aiheesta kertova elokuva ei juuri voi saada. Shoah on Claude Lanzmannin vuonna 1985 ohjaama yhdeksäntuntinen mammutti, elokuva, joka on usein nostettu kaikkien aikojen tärkeimpien elokuvien listoille.

Son of Saul on elokuvana tuon ajatusperinnön jatkaja. Ideana on näyttää ihmisen ja hänen tekojensa rumuus, rikoksia seuraava kärsimys ja riisua juutalaisvainojen tarinoista kaikkinainen viihteellisyys, happy end ja sankarit.

Elokuva Son of Saul siltikin vain on: täysiverinen yhdistelmä penkkiin vangitsevaa trilleriä, kauhua ja selviytymistarinaa.

Son of Saul kuvaa, mitä elämä saattoi leirillä olla. Murhaajien vastentahtoisen apumiehen tarinasta kerrotaan elokuvassa puolentoista päivän verran. Eletään lokakuuta 1944.

Hitlerin sotaonni on kääntynyt ja vastarinta on alkamassa myös elokuvan tuhoamisleirillä. Son of Saulissa tämä dramatiikka jätetään kuitenkin sivujuonteeksi. Tarinaa sysää eteenpäin sen sijaan pieni poika, joka löytyy kaasukammiosta hengissä. Saul ryhtyy pelastamaan tätä poikaa, jota hän väittää omakseen.

Son of Saulin eli Saulin pojan pelastusyritys on järjetön, mutta vertauskuvallisesti välttämätön. Pelastaessaan poikaa, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa sittenkin vain säällisiä hautajaisia, Saul on pelastamassa itseään ja kulttuuria, jota rotuoppiin vannovat ovat tuhoamassa. Saul alkaa etsiä leiriltä rabbia.

Saul on itsekin myös vertauskuva: nimensä hän on saanut Israelin ensimmäiseltä kuninkaalta. Sukunimi on osoittelevampi: Ausländer, ulkomaalainen. Saul alkaa etsiä leiriltä rabbia.

Elokuvatapaukseksi Son of Saul nousee muotokielensä vuoksi. Kun punnittu kamerankäyttö yhdistetään hyvään leikkaukseen ja äänisuunnitteluun, jälki on tällaista. Hyytävää. Elokuvissa on harvoin mitään näin henkeäsalpaavaa kuin Son of Saulin ensimmäiset parikymmentä minuuttia.

Elokuvaaja Mátyás Erdélyn kamera seuraa Saulia läheltä, usein niskan takaa, jolloin kauheudet jäävät Saulin taakse, näyttämättä, näkemättä. Poliittisia taustoja ei kerrota, mitään ei selitetä. Musiikkia ei ole. Kauhu on pakko kuvitella.

Saulin ahdinkoa korostaa vielä elokuvan kuvakoko, vanhanaikainen laatikkomainen kuva. Kapea kuva vangitsee katsojat Nemesin tarinan seuraajiksi ja peittää myös käsikirjoituksen heikkouksia.

Kuvaustyylille on käytännön syy: elokuvantekoa oli vaikea rahoittaa ja rajaamalla kuvaa tekijät säästivät, tekivät halvalla.

Emme saa tietä Saulista paljoa. Hänen hartiansa ovat alas painuneet ja aluksi Saulin silmät eivät katso ketään. Aluksi emme myöskään näe ketään muita. Kamera seuraa Saulia läheltä ja ympäristön saa katsoja tulkita usein vain äänistä: juna kolisee, pilli viheltää, laukaus pamahtaa, on ähkimistä ja itkua.

Kun kaasukammion ovet kolahtavat kiinni, valkokangas peittyy mustaan. Sinne katoaa, ihminen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat