Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Bodominjärven todellisesta kolmoismurhasta syntyi häiritsevää kauhua

Taneli Mustosen ohjaaman elokuvan dialogi toimii, ja sen nuoret tähdet tekevät hyvää työtä.

Kulttuuri
 
Nelli Hirst-Gee (vas.), Mikael Gabriel ja Mimosa Willamo näyttelevät nuoria, jotka lähtevät telttaretkelle Bodomin-järvelle.
Nelli Hirst-Gee (vas.), Mikael Gabriel ja Mimosa Willamo näyttelevät nuoria, jotka lähtevät telttaretkelle Bodomin-järvelle.

Kauhu Bodom Ohjaus Taneli Mustonen, pääosissa Nelly Hirst-Gee, Mimosa Willamo, Mikael Gabriel, Santeri Mäntylä. 85 min. K16. ★★★★

Suomessa on jo pitkään yritetty tehdä oikeasti hyvää genre-elokuvaa, joka löisi läpi myös ulkomailla. Usein läpimurtoa on yritetty kauhulla.

Bodom

Kirjoittaja: Taneli Mustonen, Aleksi Hyvärinen

Kauhu

Ohjaaja: Taneli Mustonen

Suomi

Vuosi: 2016

Kesto (min): 85

Ikäraja: K16

Rooleissa: Nelli Hirst-Gee, Mimosa Willamo, Mikael Gabriel, Santeri Mäntylä

A.J. Annilan ohjaama, 1500-luvun Suomeen sijoittuva Sauna (2008) oli sinne päin, vuosiksi limboon juuttunut zombikauhu War of the Dead: Stone's War (2012) pettymys.

Annilan lapsuudenystävä Jalmari Helander on onnistunut tähän mennessä parhaiten Britanniassa levitetyllä Rare Exportsilla (2010), joka yhdisti yliluonnollisen kauhun ja seikkailuelokuvan kieli poskessa rustattuun dialogiin.

Genre-elokuvan valtti on lähestyttävyys. Esimerkiksi slasher-kauhun eli julman puukkohipan ystävät tietävät, että jos nuorisojengi menee telttailemaan, pian tulee ruumiita. Olennaista on, miten kekseliäästi, ja nouseeko katsomossa pulssi. Myönnytyksiä ei voi antaa.

Suomalainen, kansainvälisille markkinoille tähtäävä slasher Bodom ei tarvitse yhtään ylimääräistä tähteä suomalaisuudesta.

Alkutekstien mukaan elokuva on syntynyt kolmoismurhasta levinneiden legendojen innoittamana. Todellisuuspohja on siis lähtökohta, johon ei onneksi ripustauduta liiaksi. Sillä, mitä elokuvantekijät ajattelevat Bodomilla oikeasti tapahtuneen, ei ole lopulta niin väliä. Bodom edustaa elokuvassa legendaarista, pahaa paikkaa, josta kaikki lähtee ja jonne kaikki palaa.

Nykyhetkessä kaksi poikaa kutsuu kaksi tyttöä kanssaan Bodominjärvelle. Santeri Mäntylän esittämä Atte kehystetään heti epäilyttäväksi pervoksi. Hän haluaa lavastaa vuoden 1960 murhayön tapahtumat uudelleen. Uskonnollisesta perheestä tulevaa Idaa ( Nelly Hirst-Gee ) painaa jokin. Mikael Gabrielin Elias ja Mimosa Willamon Noora jäävät aluksi taka-alalle.

Dialogi toimii, ja nuoret löydöt tekevät hyvää työtä, mitä nyt Jussi-palkittu Willamo erottuu konkarina joukosta.

Kuten hyvässä dekkarissa, katsoja tempautuu arvailemaan henkilöiden motiiveja ja seuraavia liikkeitä. Tapahtumat käynnistyvät hitaasti, mutta kun matto lopulta lähtee alta, ilmalento ottaa mahasta.

Ohjaaja Taneli Mustosen edellinen elokuva, supermenestys Luokkakokous (2015) todisti, että Mustonen maalaa isolla pensselillä rajojen yli. En pitänyt tympeän alatyylisestä Luokkakokouksesta, mutta kauhussa Mustosen törkeys toimii. Viimeiseen asti hiotussa Bodomissa on yllättäviä nyansseja, makua ja näyttävyyttä, vedenalaista kuvausta, steadicam-juoksentelua ryteikössä.

Yksi Bodomin pääteemoista käsittelee sairaalloista mustasukkaisuutta. Teema huipentuu takaumakohtauksessa, jossa yhden henkilön lipsauttamasta avainlauseesta muodostuu toiston kautta osa taustalla hakkaavaa syntetisaattorikappaletta. Se on nerokas tapa kuvata, kuinka ajatus voi pesiytyä mieleen ja muuttua pakkomielteeksi.

Myös kuvaston tasolla tekijät ovat todella ymmärtäneet mielikuvien voiman. Bodomin jälkeen liimaa ei katso enää samoin kuin ennen.

Loppu jättää oven auki jatko-osille ja antaa mahdollisuuden käsitellä mahdollisesti kalvavaa hipsterivihaa. Teatterista poistuu oudon puhdistuneena.

Vaikka elokuva on kuvattu Virossa, miljöö näyttää Suomelta. Täällä on totuttu siihen, että puolet vuodesta on säkkipimeää, mutta metsässä on silti turvallista.

Kun illuusio särjetään, se on ehkä vielä kauheampaa kuin missään muualla.

Don Films
Nelly Hirst-Gee (vas.), Mikael Gabriel, Mimosa Willamo ja Santeri Mäntylä ovat elokuvat nuoret tähdet.
Nelly Hirst-Gee (vas.), Mikael Gabriel, Mimosa Willamo ja Santeri Mäntylä ovat elokuvat nuoret tähdet.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat