Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kommuuni kärjistää ihmissuhteet erinomaisessa tanskalaiselokuvassa

Thomas Vinterbergin uusi elokuva kertoo kommuunielämästä 1970-luvun Kööpenhaminassa

Kulttuuri
 
Ola Kjelbye
Anna (Trine Dyrholm) ja Erik (Ulrich Thomsen) kokeilevat elämää kommuunissa.
Anna (Trine Dyrholm) ja Erik (Ulrich Thomsen) kokeilevat elämää kommuunissa. Kuva: Ola Kjelbye

Draama Kommuuni (Kollektivet), ohjaus Thomas Vinterberg, pääosissa Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Helene Reingaard Neumann, 112 min, K12. ★★★★

Thomas Vinterberg on ohjannut kaksi 2010-luvun hienoimpiin kuuluvaa tanskalaiselokuvaa, Submarinon (2010) ja Jahdin (2012). Viimeksi hän teki Britanniassa siistin, mutta hieman vaisun Thomas Hardy -filmatisoinnin Kaukana maailman menosta (2015).

Kommuuni

Kirjoittaja: Thomas Lindholm, Tobias Lindholm

draama

(Kollektivet)

Ohjaaja: Thomas Vinterberg

Tanska

Vuosi: 2016

Kesto (min): 112

Ikäraja: 12

Rooleissa: Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Helene Reingaard Neumann

Uudessa elokuvassaan Vinterberg on palannut kotimaahansa. Kommuuni on kuvaus elämästä ja ristiriidoista muutaman ystävän muodostamassa kommuunissa 1970-luvun Kööpenhaminassa. Sen pohjana ovat Vinterbergin omat lapsuusmuistot. Hän on kirjoittanut elokuvan yhdessä Tobias Lindholmin kanssa, joka käsikirjoitti myös Submarinon ja Jahdin.

Mutta vaikka ollaan 1970-luvulla, kyse ei ole nuorten hippien ideologiapohjaisesta kommuunista, vaan keski-ikäisen pariskunnan halusta elää yhdessä ystäviensä kanssa.

Kun arkkitehtuuria opettava Erik ( Ulrich Thomsen ) perii isänsä valtavan talon Kööpenhaminassa, vaimo, tv:n pitkäaikainen uutisankkuri Anna, ( Trine Dyrholm ) saa miehensä perumaan talon myyntiaikeet ja muuttamaan sen kommuuniksi. Niinpä Anna, Erik, heidän teinityttärensä ja joukko ystäviä ryhtyy asumaan yhdessä.

Tarkoitus on nauttia yhteisöllisyydestä ja jakaa kulut, mutta hieman toisin käy. Unelmasta tulee arkea ja arjesta tunteiden esterata.

Kommuuni on tarina Erikin ja Annan suhteesta. Emme saa tietää juuri mitään kommuunin muista asukkaista, paitsi että he ovat ennen kaikkea Annan ystäviä. Vinterbergin fokus on Erikin ja Annan välien muuttumisessa kommuuniasumisen myötä, ja siinä hän viiltää syvältä.

Erikille ajatus kommuunista on alun alkaen vastenmielinen, ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä turhautuneemmaksi hän tulee. Lopulta Erik pakenee suhteeseen nuoren oppilaansa Emman ( Helene Reingaard Neumann ) kanssa.

Miestään rakastava ja sopua etsivä Anna yrittää hyväksyä tilanteen ja sopeutua siihen, mutta ajan mittaan ristiriita mukautuvaisuuden ja mustasukkaisuuden välillä alkaa käydä hänen mielenterveydelleen.

Kommuuni on elokuva keski-ikäisyydestä ja keskiluokkaisuudesta, siitä, kuinka vaikea on irtautua jo lapsena omaksutuista ajatusmalleista ja asenteista. Vakiintunut porvarillisuus ei vaihdu rentoon boheemisuuteen noin vain.

Vinterberg ja Lindholm leikkaavat tunteita ja tilanteita auki kuin tarkkasilmäiset kirurgit, mutta he eivät unohda myötätuntoa. Sekä Erik että Anna muovautuvat ehjiksi ihmiskuviksi, ja kommuunin dynamiikka niin hyvässä kuin pahassa saa arvoisensa käsittelyn. Huumoriakin on mukana, mutta komediasta ei silti ole kyse.

1970-luvun maailma elää tarinassa Annan työn ja tiedotusvälineiden kautta, mutta ei muodostu missään vaiheessa itsetarkoitukselliseksi. Yhtä hyvin elokuva voisi sijoittua nykypäivään.

Tanskan ykkösnäyttelijöihin lukeutuvat Thomsen ja Dyrholm ovat aivan erinomaisia rooleissaan. Dyrholm palkittiinkin osasuorituksestaan Berliinin elokuvajuhlilla.

Kommuunin aihe ei ehkä vaikuta niin dramaattiselta ja kantaaottavalta kuin Submarinossa tai Jahdissa, mutta kyllä se sitä on, yhteiskunnan perusyksikköä ja sen kriisinkantokykyä ruotiessaan.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat