Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Noitavainojen syntyä luotaava elokuva ei lunasta herättämiään suuria odotuksia

Saara Cantellin Tulen morsian kiinnostaa aiheensa mutta ei henkilöidensä takia

Kulttuuri
 
Periferia productions
Tuulia Eloranta (edessä) esittää rohkeaa ja omaperäisen naista, jota epäillään liitosta paholaisen kanssa. Kaija Pakarinen (vas.) näyttelee kätilöä.
Tuulia Eloranta (edessä) esittää rohkeaa ja omaperäisen naista, jota epäillään liitosta paholaisen kanssa. Kaija Pakarinen (vas.) näyttelee kätilöä. Kuva: Periferia productions

Draama Tulen morsian. Ohjaus Saara Cantell. Pääosissa Tuulia Eloranta, Elin Petersdottir, Lauri Tanskanen, Magnus Krepper, Antti Reini, Kaija Pakarinen. 110 min. K12 ★★

Suomalaisia on vaikea saada kiinnostumaan omasta historiastaan, mutta Saara Cantellin Tulen morsian -elokuvassa kerrotaan tapauksista, jotka pärjäävät minkä tahansa sivistysvaltion pimeimmille vääryyksille. Tarkkaan ottaen ollaan Ruotsin valtakunnassa ja Ahvenanmaalla mutta meidän nykyisillä kulmillamme kuitenkin.

Ahvenanmaalla käynnistyi 1660-luvulla, eli varsin myöhään, noitavainot, joissa sattumanvaraisesti tuomittiin paikallisia naisia kuolemaan syytettyinä yhteyksistään paholaiseen. Vainot käynnisti tuomari Psilander, joka on yksi Cantellin elokuvan henkilöistä. Elokuva perustuu Leena Virtasen (kaimani) tietokirjaan, ja Virtanen on tehnyt elokuvan käsikirjoituksen.

Historiallinen tausta virittää suuret odotukset elokuvalle, joka ei valitettavasti lunasta niitä. Elokuvan päähenkilöksi on valikoitunut nuori tyttö Anna, joka seksuaalisuutensa herätessä tekee kohtalokkaita tyhmyyksiä ja on osaltaan vaikuttamassa vainojen syttymiseen.

Cantellin tavoitteet ovat nähtävissä. Pienen kylän ilmapiiri on sakeanaan intohimoja, sekä miesten että naisten, ja seurauksena voi olla vain miessukupuolen julistama tuomio – naisille.

Mutta mikä mies on Psilander, joka käynnistää oikeudenkäynnit? Mikä häntä ajaa? Se ei käy elokuvasta selväksi, ei vaikka rooliin on saatu Magnus Krepper, yksi Ruotsin parhaista elokuva- ja tv-näyttelijöistä. Myös muut sivuhenkilöt jäävät yksiulotteisiksi, erityisesti miehet, jotka ovat joko pahoja tai pelkureita. Naisista taas ei kerrota tarpeeksi, jotta heitä kohtaan heräisi myötätuntoa.

Cantell laskee paljon hyvien kasvojen varaan, ja niitä kuvataan läheltä. Sellainen on myös Annaa esittävä Tuulia Eloranta, jonka rooli kaikkine ristiriitoineen on nuorelle naiselle todella vaikea. Siinä onnistuminen olisi vaatinut henkilöohjaukselta epätavallista rohkeutta, kuten myös käsikirjoitukselta.

Periferia productions
Anna (Tuulia Eloranta) noitaoikeudenkäyntejä johtavan tuomari Psilanderin (Magnus Krepper) edessä.
Anna (Tuulia Eloranta) noitaoikeudenkäyntejä johtavan tuomari Psilanderin (Magnus Krepper) edessä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat