Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Julkkiskokki ideoi parempaa arkiruokaa

Ruoka
 
Mikä?
Jamie Oliver: Arjen superruokaa perheille. Suomennos Jade Haapasalo. Readme.fi. 288 s. 23,30 e.
Jamie Oliver: Arjen superruokaa perheille. Suomennos Jade Haapasalo. Readme.fi. 288 s. 23,30 e.

Nyt ei tarvitse enää tyytyä kahdeksikon ruokaan arkenakaan. Jamie Oliver kertoo koonneensa Arjen superruokaa perheille -kirjaansa ruokia, jotka kutkuttavat makunystyröitä, ovat täyttäviä mutta myös ravitsemuksellisesti tasapainoisia. Ja annokset sisältävät korkeintaan 600 kilokaloria.

Laadukkaan ruuan ja hyvinvoinnin lähettiläänä viime aikoina julkisuudessa viihtynyt Oliver on hionut tavallisia perheiden suosikkireseptejä, jotta ne sopisivat superruokafilosofiaan.

Oliverin ideat vaikuttavat järkeviltä – ja erittäin tutuilta. Enemmän kasviksia, valkoinen vilja täysjyväksi, sokeria ja suolaa vähemmän, hyviä rasvoja pähkinöistä. Jos yhtään on viime vuosina kuunnellut suomalaisia ravitsemusviisaita, kirjan tärkeimmät vinkit ovat jo selkäytimessä.

Kirja alkaa aamiaisista: Oliver antaa muun muassa 18 erilaista ideaa avokado-ruisleipiin. Sitten tulevat nopeat, alle 25 minuutin ateriat. Maut ovat ympäri maailman: terveellisiin klassikoihin ovat päässeet italialaiset superruokaburgerit, joissa vähärasvainen jauheliha on täydennetty pavuilla, sekä kiovan kana, jonka perinteinen voitäyte on saanut antaa tilaa kevyttuorejuustolle. Klassikkoja seuraavat kirjassa muun muassa padat ja pastat.

Ruokaohjeiden lisäksi mukana on keittiöniksejä. Terveys ja onnellisuus -osiossa Oliver selittää superruokafilosofiaansa antaen samalla selkeitä vinkkejä ravintoon ja hyvinvointiin.

Toimiiko?

Kaikki kokeilemani reseptit onnistuivat hyvin. Vaikka ravintotiheä superruoka on teemana, kirja on hyvin salliva. Parmesaania raastetaan pastojen päälle, ja pekonia ja makkaraakin saa käyttää, kunhan määrä pysyy aisoissa.

Monessa reseptissä on kuitenkin melko paljon erilaisia aineksia ja ruuan valmistus vie aikaa niin paljon, että arkeen kaikki kirjan ohjeet eivät sovi.

Korealaisen kana-hotpotin tekeminen esimerkiksi kesti toista tuntia. Sen maukas liemi perustui kanankoipien huolelliseen keittämiseen. Kimchillä viimeistelty ruoka oli mahtavaa.

Suorastaan nerokas arkea helpottava vinkki tuli peston valmistukseen: ensin tehtiin iso satsi tanakkaa pestoa, sitten se jäädytettiin kohmeiseksi pötköksi, joka paloiteltiin kerta-annoksiksi. Pakastimesta otettu pesto oli kuin vastavalmistettua.

Arjen suosikiksi nousi silti vegebolognese. Perinteinen, kunnon aineksista tehty pastakastike, jossa jauheliha oli korvattu vihreillä linsseillä. Se hurmasi paatuneenkin lihansyöjän.

Vegebolognesen ohje on Kielenvievää-blogissa osoitteessa hs.fi/blogi/kielenvievaa

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat