Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Terhakas kapellimestari yllytti Helsingin kaupunginorkesterin verevään soittoon

Kapellimestarikilpailuita voittanut Alan Buribajev osoittautui valloittavaksi muusikoksi

Kulttuuri
 
Veijo Murtomäki

Klassinen Helsingin kaupunginorkesteri Musiikkitalossa, joht. Alan Buribajev, pianosolistina Freddy Kempf. – Wagner, Beethoven, Brahms.

Kazaktanilainen kapellimestarin Alan Buribajevin (s. 1979) ansioluettelo kilpailuvoittoineen herätti etukäteen epäilyn sekaista kunnioitusta. Mutta hän osoittautui terhakkaaksi, osaavaksi ja valloittavaksi muusikoksi, joka sai Helsingin kaupunginorkesterin soimaan niin hyvin, että ennakkoluulot karisivat hetkessä.

Richard Wagnerin Lentävä hollantilainen -alkusoitto välittyi draamana, jossa eri karakterien osuvuus ja äänenvoimallisten tasojen hieno erittely loivat verevän kokonaisuuden. Puhallinkuorojen puhtaus ja kauneus oli ilahduttavaa kuultavaa.

Johannes Brahmsin sinfoniat toimivat yleensä vain ikääntyneillä maestroilla. Mutta nyt vasta varhaiseen keski-ikään yltäneeltä kapellimestarilta saatiin kerrassaan voimaannuttava tulkinta. Musiikki lauloi intohimoisesti, saksalaisen juurevasti. Orkesterin jouset syttyivät hehkuun, ja puhallinsoolot tarjosivat antoisia hetkiä.

Mika Paajasen käyrätorvisoolo hykerrytti kolmannessa osassa, mitä avitti Buribajevin mainion liikkuva tempo.

Buribajev osoittautui myös oivalliseksi säestäjäksi Ludwig van Beethovenin toisessa pianokonsertossa. Hän avasi jäntevästi konserton ja osoittautui wieniläisen tyylin rohkeaksi käsittelijäksi kautta linjan.

Freddy Kempf oli puolestaan enemmän kuin hyvä pianisti: loistava musiikin ymmärtäjä, jonka erinomaista muotoilua auttoivat hänen pitävät näppinsä. Niillä hän soitti nopeat kuviot kuin tyhjää vaan ja antoi Beethovenin mainiosti aksentoivalle musiikille seikkailun tuntua.

Ylimääräisenä saimme ylen retorisen version Fryderyk Chopinin etydistä op. 25:7.

OIKAISU (HS 15.2.2016): Toisin kuin sunnuntain 14. helmikuuta lehdessä sanottiin, HKO:n konsertissa käyrätorvisoolon soitti Mika Paajanen, eikä Ville Hiilivirta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat