Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Kunniamurhaaja” riehuu Tampereen oopperassa – Verdin mestariteos on valitettavan ajankohtainen

Kari Heiskasen ohjaus sijoittuu toiseen maailmansotaan. Santtu-Matias Rouvalin johdolla teokseen saatiin voimaa ja volyymiä, arvioi HS:n Vesa Sirén.

Kulttuuri
 
Petri Nuutinen
Tampereen oopperan kuoro esiintyi vahvasti ja muuntautumiskykyisesti Giuseppe Verdin Kohtalon voimassa. Munkkina avustuspaketteja heittelee Heikki Kilpeläinen.
Tampereen oopperan kuoro esiintyi vahvasti ja muuntautumiskykyisesti Giuseppe Verdin Kohtalon voimassa. Munkkina avustuspaketteja heittelee Heikki Kilpeläinen. Kuva: Petri Nuutinen

Tampere. Tämän oopperan ei olisi koskaan enää pitänyt olla ajankohtainen.

Giuseppe Verdin Kohtalon voiman alkukohtauksessa isä toivoo tyttärensä poikaystävän kuolemaa tämän vierasmaalaisen ja ”alhaisen” syntyperän vuoksi. Ja veli haluaa tehdä jotain täysin kunniatonta eli ”kunniamurhata” siskonsa, joka ei totellut isän tahtoa.

1860-luvun mestariteos osuu kuitenkin aikamme kipupisteisiin. Vapaus, veljeys saati tasa-arvo eivät ole toteutuneet. Ihmisiä jaotellaan syntyperän mukaan hämmentävänkin yksioikoisesti kansojen vaeltaessa ja uusia piikkilanka-aitoja pystytettäessä. Ja Helsingin hovioikeus kumosi tammikuussa käräjäoikeuden tuomion, jonka veli oli saanut siskonsa murhan suunnittelusta.

Siksi Tampereen oopperan ensi-iltaan lähti erityisen kiinnostuneena. Miten laatuohjaaja Kari Heiskanen aihetta käsittelisi?

Petri Nuutinen
Mika Pohjonen haavoittuu taistelukentällä. Juha Pikkaraisen takaa häämöttää Kiril Manolovin ”kunniamurhaajan” pelottava jättihahmo.
Mika Pohjonen haavoittuu taistelukentällä. Juha Pikkaraisen takaa häämöttää Kiril Manolovin ”kunniamurhaajan” pelottava jättihahmo.

Heiskanen sijoittaa tapahtumat toiseen maailmansotaan, mikä ei tuo alkupuolella mitään lisäarvoa ohjaukseen. Myöhemmin taistelukohtauksessa konekiväärien papatus ja räjähdykset jopa häiritsevät hetken musiikista nauttimista. Sotilasleirin ryhmäseksikohtaus on kliseinen, joskin vauhdikas. Hyvin laulaneen kuoron muuntautumiskykyä sotilaista ja muista rietastelijoista kerjäläisiksi ja munkeiksi sopii ihailla.

Heiskanen selittää videolla ratkaisuaan tässä linkissä. Jos ”tunnistettavuus” oman aikamme kokemusmaailmaan oli ohjaajan tavoitteena, olisiko vielä kiintoisampi ratkaisu ollut tuoda tapahtumat nykyaikaan?

David Levine
Giuseppe Verdi (1813–1901) sävelsi lähes 30 kuolematonta oopperaa. Kohtalon voima on musiikillisesti yksi parhaista, mutta libretto on dramaturgisesti ongelmallinen.
Giuseppe Verdi (1813–1901) sävelsi lähes 30 kuolematonta oopperaa. Kohtalon voima on musiikillisesti yksi parhaista, mutta libretto on dramaturgisesti ongelmallinen.

Verdi oli supertähti 1850-luvun hittiensä (Rigoletto, Trubaduuri, La traviata, Naamiohuvit. . .) jälkeen, ja vain kiintoisa kutsu Pietarin nykyisestä Mariinski-teatterista sai hänet tarttumaan taas työhön.

”Raideri” Pietarin harjoitusviikoille herättäisi rockyhtyeissäkin kunnioitusta: 120 pulloa bordeaux-viiniä, 20 pulloa samppanjaa, erilaiset pastalaadut sekä ilmakuivattu kinkku pitivät italialaissäveltäjän työvireessä.

Kohtalon voimasta tuli musiikin puolesta mestariteos, kuten vaikkapa näistä otteista huomaa. Ensimmäisessä itse Arturo Toscanini johtaa alkusoittoa 1940-luvulla:

Ja tässä otteessa oopperan ehkä tunnetuin hitti soi Baijerin valtionoopperan uudessa, modernissa produktiossa:

Otteistakin kuulee kypsän Verdin tunnusmerkit: musiikki on vuoroin voimakasta ja herkkää.

Reijo Hietanen
Santtu-Matias Rouvali on Tampere Filharmonian 30-vuotias ylikapellimestari.
Santtu-Matias Rouvali on Tampere Filharmonian 30-vuotias ylikapellimestari.

Tampereen esityksessä korostui voima. Santtu-Matias Rouvali oli musiikin kuumeisissa ja kiihkeissä hetkissä kotikentällään. Herkkiä pyhyysvaikutelmia hän ei välittänyt vielä yhtä uskottavasti. Vahva oopperanäyttö silti vain 30-vuotiaalta kapellimestarilta.

Sama heijastui laulajissa. Volyymiä riitti valtavasti niin Johanna Rusanen-Kartanolla, Mika Pohjosella kuin inhan kostajaveljen roolin laulaneella Kiril Manolovilla. Miehitys oli muutenkin varsin laadukas Giorgi Kirofin isä Guardianosta Niina Keitelin sodasta ja lemmestä syttyvään Preziosillaan.

Ensi-illan paineet tuntuivat paikoin turhan paineistettuna äänenkäyttönä. Rusanen-Kartano muisti sentään pari kertaa laulaa myös hivelevän hiljaisia sävyjä, kuten Verdi paikoin edellyttää. Vastaavia hetkiä toivoo esitysten karttuessa kaikille lisää, samoin oliivinöljyisempää italialaissointia.

Petri Nuutinen
Johanna Rusanen on pukeutunut pakomatkalla mieheksi Verdin Kohtalon voima -ohjauksessa. Tässä kuvassa mehiläishoitajina toimivat munkit lupaavat piilottaa naisen erakkoluolaan.
Johanna Rusanen on pukeutunut pakomatkalla mieheksi Verdin Kohtalon voima -ohjauksessa. Tässä kuvassa mehiläishoitajina toimivat munkit lupaavat piilottaa naisen erakkoluolaan.

Jos musisointi oli laadukkuudessaankin hitusen yksioikoista, niin suuremmaksi ongelmaksi jää kuitenkin libretto. Se ei ole mestarillisen musiikin tasolla. Uskomattomia yhteensattumia riittää, eivätkä ihmiskohtalot pääse kehittymään kaikkein kiehtovimmin.

Petri Nuutinen
Kiril Manolov hautoo ”kunniamurhia” ja Mika Pohjonen haluaa vetäytyä uskonnollisuuteen ennen viimeistä kaksintaistelua Giuseppe Verdin Kohtalon voimassa.
Kiril Manolov hautoo ”kunniamurhia” ja Mika Pohjonen haluaa vetäytyä uskonnollisuuteen ennen viimeistä kaksintaistelua Giuseppe Verdin Kohtalon voimassa.

Pahan ”kunniamurhaajan” rooli istui kyllä Manolovin massiiviselle lavahahmolle, ja Pohjonenkin pääsi näyttelijänä turhasta jäyhyydestä empiessään uskonnollisen kutsumuksen ja viimeisen kaksintaistelun välillä.

Hyvien suoritusten ohella ensi-illassa sattui kaikkea pientä. Tekstitys putosi välillä minuuteiksi pois, ja seuraava repliikki ”antakaa ruokaa” ilmestyi tekstityslaitteeseen minuutteja etuajassa, mikä aiheutti huvittuneet väliaplodit.

Kokonaisuutena esitys oli kuitenkin ihailtavan ehjä, ja suosionosoitukset hyvinkin innokkaat.

Loppukohtauksen valinta vie ajatukset takaisin nykypäivään.

Alkuperäisversion viimeisillä minuuteilla rakastaja murhaa rakastettunsa veljen, joka ehtii kuitenkin ”kunniamurhata” siskonsa, minkä jälkeen rakastaja kiroaa ihmiskunnan ja tappaa itsensä. Musiikki päättyy samaan synkeään e-nuottiin, jolla koko ooppera alkoi. Se sinetöi koston kierteen loputtomuuden.

Mutta tämä oli jopa päähenkilöitään mieluusti massamurhanneelle Giuseppe Verdille liikaa, ehkä onneksemme.

Tänä vastakkainasettelujen aikana tarvitaan Verdin vähemmän rajua myöhäisempää versiota, jossa edes yksi päähenkilöistä pelastuu ja musiikki hiipuu kauniiseen duurisointuun.

Tampereen esitys teki tuon dramaturgisen kompromissin ja toi armoa aikamme armottomuuden keskelle.

Kohtalon voima esitetään Tampere-talossa viisi kertaa. Viimeinen esitys on 27. helmikuuta

Petri Nuutinen
Mika Pohjonen ja Johanna Rusanen-Kartano kokevat Kohtalon voiman Tampereen oopperassa.
Mika Pohjonen ja Johanna Rusanen-Kartano kokevat Kohtalon voiman Tampereen oopperassa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat