Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Gergijev yllätti Turussa ja laittoi Eero Lehtimäen johtamaan – nuori suomalainen suoriutui mainiosti

Lehtimäen hermot pitivät, vaikka kutsu johtamaan tuli vain kaksi minuuttia ennen Pietarin Mariinski-teatterin orkesterin konserttia Turun musiikkijuhlilla.

Kulttuuri
 
Kimmo Räisänen
Eero Lehtimäki, 27, sai yllättäen johtaa Mariinski-teatterin konsertin avausnumeron.
Eero Lehtimäki, 27, sai yllättäen johtaa Mariinski-teatterin konsertin avausnumeron. Kuva: Kimmo Räisänen

Klassinen Turun Musiikkijuhlat. Hommage à Maija Plisetskaja. Mariinski-teatterin orkesteri Turun konserttitalossa. Kapellimestarit Valeri Gergijev ja Eero Lehtimäki. Ravel, Štšedrin, Rahmaninov.

Mariinski-teatterin orkesterin keskiviikkoinen konsertti alkoi melkoisella yllätyksellä. Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff marssi Turun konserttitalon lavalle ennen konsertin alkua ja ilmoitti kapellimestarinvaihdoksesta.

Laji: Klassinen

Säveltäjä: Ravel, Štšedrin, Rahmaninov

Esittäjä: Mariinski-teatterin orkesteri, Valeri Gergijev, Eero Lehtimäki

Paikka: Turun konserttitalossa

Valeri Gergijev piti keskiviikkoiltapäivänä mestarikurssin kahdelle suomalaiselle kapellimestarille. Harjoitustehtävänä oli Mariinski-orkesterin illan ohjelmaa. 27-vuotias Eero Lehtimäki teki Gergijeviin niin suuren vaikutuksen, että aivan muutama minuutti ennen konsertin alkua hän päätti antaa konsertin avausnumeron, Ravelin Hanhiemo-balettisarjan johtamisen Lehtimäen tehtäväksi.

Yllättynein oli varmasti Lehtimäki itse, mutta hän suoriutui mainiosti. Hermot pitivät, ja hän luotti itseensä. Se on vahvan ammattitaidon merkki.

Lehtimäki tuntui nauttivan sadunkertojan roolista. Hän johti selkein, laajoin ja varmoin ottein, loihti tunnelmaan sadun lumousta, kevyesti tanssivaa liikettä ja poimi läpikuultavasta fantasiakudoksesta koko matkan herkullisia ja kuvailevia yksityiskohtia. Lehtimäki opiskelee Sibelius-Akatemiassa ja Wienissä, ja hän on myös klarinetisti ja saksofonisti.

Orkesteri antoi kaiken tukensa nuorelle johtajalleen eikä tehnyt hänen oloaan tukalaksi.

Keskiviikon konsertti oli omistettu viime vuonna kuolleen tähtiballerina Maija Plisetskajan muistolle. Hänen muistonsa eli voimakkaana Plisetskajan säveltäjäpuolison Rodion Štšedrinin Carmen-sarjassa. Hän laati orkesterisarjan Carmen-baletista, jonka sävelsi Plisetskajalle.

Carmen-baletti perustuu Bizet’n oopperan musiikkiin. Štšedrin käyttää versiossaan vain jousia ja lyömäsoittimia. Osa Bizet’n musiikin värikkyydestä katoaa, mutta jousista Štšedrin ottaa kaiken irti.

Carmen-sarja vaatii Mariinski-teatterin jousiston kaltaista syvästi hehkuvaa, värikkään dramaattista, leveän intohimoisesti laulavaa ja vivahteikkaasti aavistelevaa soittajistoa. Gergijev loihti lauluun kohtalon polttavan kosketuksen.

Lyömäsoitinpatteristo vyörytti musiikkiin rajun motorisen rituaalirytmityksen, dramaattisesti räiskyviä käännekohtia, nopeita leikkauksia sekä vibrafonin kilkattamaa tanssiriemua.

Rahmaninovin Sinfonisia tansseja saattaa vaikuttaa hieman kelmeältä ja etäiseltä. Gergijevin käsissä se valloitti rytmiensä tulisella hurjuudella ja melankolisen laulunsa rannattomalla alakulolla. Nyt teos paljasti venäläisen luonteensa. Se oli usein kuin tanssia kuilun reunalla, kohti tuhoavaa pyörrettä. Viimeisen osan mahtavassa päätöstaistelussa uskon kirkkaus voittaa vihan liekit.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat