Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Anoushka Shankar yhdisteli ja muokkasi perinteitä Juhlaviikkojen Huvilassa

Anoushka Shankar alkaa irtaantua sekä isänsä Ravi Shankarin että sitarin hippiperinteiden varjoista.

Kulttuuri
 
C. Brandon / Redferns
Anoushka Shankar, sitarin tunnetuin soittaja, on kehittynyt myös musiikintekijänä.
Anoushka Shankar, sitarin tunnetuin soittaja, on kehittynyt myös musiikintekijänä. Kuva: C. Brandon / Redferns

Maailmanmusiikki Anoushka Shankar ja Mark Eliyahu Huvilassa

Beatlesin päivistä asti intialainen sitar on tuonut helposti mieleen hipit ja meditaation. Ihan alussa Anoushka Shankarin sitarin raukea sointi Helsingin Juhlaviikkojen Huvila-teltassa saattoi viedä ajatukset siihen suuntaan, mutta pian ne karisivat pois.

Laji: Maailmanmusiikki

Esittäjä: Anoushka Shankar ja Mark Eliyahu

Paikka: Huvilateltta

Sähkörummuista lähti nopeimmillaan melkein teknon syke, jonka taustalle koskettimet punoivat elektronista äänimattoa. Shankar soitti sitariaan kuin ylinopeudella.

Onneksi Shankar sekoitteli eri tyylejä nykyaikaan myös hienovaraisemmin. Välillä kosketinsoittaja vaihtoi pystybassoon ja lyömäsoittaja metallisiin sveitsiläisiin hang-rumpuihin, joita hän käsitteli vivahteikkaasti. Lisäksi mukana oli intialaisen huilun soittaja.

Konsertti keskittyi Shankarin uusimman levyn Land of Goldin instrumentaalikappaleisiin. Akustisimmat osuudet kuulostivat sävykkäimmiltä, varsinkin levyn nimikappale ja Secret Heart.

Niiden tyyliä oli myös vaikein määritellä. Oltiin kaukana perinteisistä ragoista, joihin osa kappaleista perustui. Eivät ne oikein olleet jazzia tai poppiakaan. Viimeisenä kuultu perus-rock oli koko konsertin turhin.

Elektronisista kappaleista tuli mieleen, että tavallaan Anoushka Shankar on muokannut musiikkiaan vähän samaan tapaan kuin Trans Global Underground, vaikka onkin mennyt eri suuntaan.

Määrittelyn vaikeus ei ollut mikään ongelma, pikemminkin se piristi. Huvilan konsertti toimi huomattavasti paremmin kuin Savoyssa kuultu yhdeksän vuotta sitten.

Shankar muistutti kappaleiden välissä, että levy syntyi reaktiona pakolaiskriisiin. Se olikin tarpeen, sillä instrumentaaleista on vaikea erottaa sanomaa. Levyn harvoja vokaaleja ei toisaalta kaivattu.

Isänsä ja opettajansa Ravi Shankarin kuoltua 2012 Anoushka Shankar (s. 1981) lienee sitarin tunnetuin soittaja. Soiton hän hallitsee ja näyttää kehittyvän myös musiikintekijänä kovaa kyytiä.

Illan lämmittelijällä, iranilaista kamanchehia soittaneella Mark Eliyahulla oli isä vierellään. Peretz Eliyahu soitti azerilaista tar-luuttua. He ovat israelilaisia, mutta kotoisin Dagestanista.

Myös Mark Eliyahu modernisoi perinnettä omanlaisekseen instrumentaalimusiikiksi, jossa voi erottaa arabialaisia vivahteita. Mukana oli kitaristi ja lyömäsoittaja. Täysakustinen musiikki ja sen esitys eivät kuulostaneet yhtään pääesiintyjää kehnommilta.

Päivä Heiskanen
Sitarinsoittaja Anoushka Shankar sekoitteli keskiviikkoillan konsertissa eri tyylejä nykyaikaan. Arkistokuva.
Sitarinsoittaja Anoushka Shankar sekoitteli keskiviikkoillan konsertissa eri tyylejä nykyaikaan. Arkistokuva.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat