Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kevätuhri puhkesi villiin rytmiraivoon Musiikkitalossa

Kapellimestari Esa-Pekka Salonen otti kaikki tehot irti teoksen ”barbaarisesta tyylistä”, ja yleisö oli innoissaan.

Kulttuuri
 
Mika Ranta / HS
Esa-Pekka Salonen Kevätuhrin harjoituksissa.
Esa-Pekka Salonen Kevätuhrin harjoituksissa. Kuva: Mika Ranta / HS

Klassinen RSO Musiikkitalossa. Esa-Pekka Salonen, kapellimestari. – Stravinsky.

Menoa piisasi. Igor Stravinskyn Kevätuhrin rytmiraivo puhkesi villiin loistokkuuteen Esa-Pekka Salosen johtamassa RSO:n konsertissa. Salonen otti kaikki tehot irti teoksen ”barbaarisesta tyylistä”. Yleisö oli innoissaan. Kysyä voi , herättikö julma uhrirituaali yleisössä Salosen toivomaa kauhua. Se riippui itse kunkin eläytymisherkkyydestä, kyvystä regressoitua alkukantaisten viettien ja vastojen vietäväksi – konserttisalin turvallisessa ja sivistyneessä ilmapiirissä.

Kevätuhri on ehkä taidemusiikin ensimmäinen teos, jossa rytmillä on päärooli. Salonen laittoi ekonomisen tarkalla, iskevällä johtamistyylillään paikoilleen teoksen rajusti jyskyttävä rytmit, usein tahti tahdilta vaihtuvat iskutukset, monimutkaiset polyrytmiset kerrokset, tiuhaan vaihtuvat tahtilajit, kireät dissonanssit vihlovine polytonaalisine kitkoineen.

Kapellimestarin liikkuma-ala ei liene Kevätuhrissa erityisen suuri. Soinnin säätely tarjoaa eniten mahdollisuuksia, joskin jokaisella Kevätuhrin johtajalla on mielessään samantapainen prototyyppinen äänimaisema: maanläheistä karheutta, räikeitä kontrasteja, terävän karuja vaskia, arkaaisesti viekoittelevia puupuhaltimia ja esiin vyöryvän kevään loistoa ja kiimaa.

Tauoista Salonen teki erityisen merkityksellisiä: hetken hiljaisuudessa jännite kasvoi entistä kuumemmaksi. Kevätuhri on RSO:n muusikoille tuttu teos, he hallitseva stemmansa. Salonen halusi antaa orkesterin edetä myös itseohjautuvasti. Jos kapellimestari pitää kontrollin liian tiukkana, menetetään orkesterin spontaanit, mystistä vaikutelmaa synnyttävät luovat voimat.

Niin erilaisia kuin illan kolme Stravinsky-teosta ovatkin, säveltäjän tuntomerkit oli helppo kuulla Salosen sähköistävissä taituriesityksissä: rytmi terävää ja iskutuksiltaan vaihtelevaa, teemat lyhyitä ja ytimekkäitä, sointikuva kirkas ja kirpeä.

Sinfonioita puhaltimille on sarja lyhyitä litanoita. Populaarit ja pastoraaliset aiheet vuorottelivat uskonnollishenkisten koraalien kanssa. Agon-teoksessa Stravinsky todisti, että 12-säveljärjestelmällä voi tehdä balettimusiikkia. Yleisvaikutelma oli mielenkiintoisen abstrakti kaikessa sirkusmaisen kekseliäässä värikkyydessäänkin.

Agon koostuu kuudestatoista hauskasta, ranskalaisen hekevästä barokkitanssista, joihin Stravinsky otti mallia Ranskan 1600-luvun kuningashovin tanssioppaista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat