Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Omaa nimeään toistava Eevil Stöö teki alkuvuoden parhaan räppilevyn

Iso vauva Jeesus saa kriitikko Oskari Onniselta täydet viisi tähteä

Kulttuuri
 
Helsingin Sanomat
Mikko Kempas
Eevil Stöö toistaa levyllä nimensä satoja kertoja.
Eevil Stöö toistaa levyllä nimensä satoja kertoja. Kuva: Mikko Kempas

Räp Eevil Stöö: Iso vauva Jeesus. Monsp. ★★★★★

Kanye Westin ja Eevil Stöön ero on se, että siinä missä West joutuu erikseen julistamaan tehneensä ei vuoden, vaan elämän parhaan levyn, Stöölle se on itsestäänselvyys.

Eevil Stöö (joka ilman hiihtopipoa tunnetaan Tommi Liikkana ) on kirjoittanut kotimaisen räpin korkealentoisimman hahmon mytologiaa jo toistakymmentä vuotta. Eikä juuri mikään ole muuttunut. Ei tönkkö räppityyli, ei Stöön gangsterielämä.

Kuten kaikki Stöön aiemmatkin julkaisut, myös Iso vauva Jeesus on virtuaaliegomaniaa, levymittaan pakotettu, valtaisan kekseliäs ja loppumattoman tuntuinen viittausluettelo kaikesta siitä, mitä Eevil Stöö on.

Stöö sitä, Stöö tätä, levyn aikana yhteensä 341 kertaa Stöö.

Stöö hokee tietenkin olevansa Emma-ehdokas ja Suomen listaykkönen (tällä levyllä jo kolmatta kertaa putkeen) ja gangsteri, joka luulee puhelintaan vakoiltavan ja lähettää siksi faksia. Samoin hän on haudankaivaja, joka kanavoi milloin N.W.A.:n Eazy-E:n (1964–1995) ja milloin Wu-Tang Clanin Ol’ Dirty Bastardin (1968–2004) henkimaailmoja.

Joo–o.

Helpoiten ummikon voi johdatella Stöön maailmaan takertumalla väitteeseen, ettei Stöö pilannut nuorisoa, vaan nuorison pilasi internet. Vitsi on siinä, että totuus on päinvastainen ja Stöön ympärilleen kirjoittama alamaailma ja turmiollinen gangsterielämä ovat ennen muuta internetin mahdollistaman ankaran kulttuurinörtteilyn tulosta.

Samasta nörtteilystä tuntuu olevan kyse dubstep-tuottaja Destona tunnetun Nuoren Derrickin biiteissä, jotka mukamas hiplaavat kerta toisensa jälkeen tuttuja muistijälkiä. Joko vahingossa tai tahallaan, kuten Aaliyahin Try Again -millenniumhittiä nerokkaasti lainaavassa Tyyppaa viel -kappaleessa.

Siinä missä kanyeille ja cheekeille kolmannen persoonan räppiegon rakentaminen on lopputulema, Stöölle nimen hokeminen on vasta lähtökohta, jonka ympärille luoda todellisuus.

Stöön todellisuus on kuin konsolipeli, joka pyörii toisto toistolta paremmalla resoluutiolla, paremmilla grafiikoilla ja paremmalla keinoälyllä.

Iso vauva Jeesus on se piste, jossa Stöön todellisuus on niin syvä, että se asettuu huomaamatta omamme päälle. Siksi levy on tekijänsä paras ja ei vain vuoden, vaan elämän paras albumi ainakin Eevil Stöölle.

Onhan maailma vihdoin valmis.

Oskari Onninen

17.2.2016 klo 15.10: Korjattu pääkuvaan oikea kuvaajan nimi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat