Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vanha Sibelius raadollistuu – Osmo Vänskän levytys nostaa palan kurkkuun

Osmo Vänskän toinen kokonaislevytys Sibeliuksen sinfonioista on soinniltaan suurempi ja lihaisampi, mutta vähemmän kaunis kuin Lahdessa tehty levysarja

Kulttuuri
 
Bertil Dahlgren ja Juhani Niiranen / HS
Jean Sibelius (vas.) sekä Osmo Vänskä.
Jean Sibelius (vas.) sekä Osmo Vänskä. Kuva: Bertil Dahlgren ja Juhani Niiranen / HS

”Vanheneva mies tuntee oman raadollisuutensa. Ihanteet ovat olemassa, mutta hän ei voi niitä saavuttaa.”

Näin elämäkerrallisesti Osmo Vänskä tulkitsi Jean Sibeliuksen kuudetta sinfoniaa Helsingin Sanomien haastattelussa lähes 20 vuotta sitten. Vanhentuessaan hän saa tämän tunteen entistä selvemmin kuuluville.

Vänskä teki unohtumattoman Sibeliuksen sinfonioiden kokonaislevytyksen Lahdessa 1990-luvulla. Etabloitunut Gramophone-äänilevylehti valitsi kuudennen sinfonian levytyksen kaikkien aikojen parhaaksi.

Nyt päättyy jo toinen sinfonioiden kokonaislevytys, tällä kertaa Minnesotan orkesterin kanssa. Sointi on suurempi, lihaisampi ja jousivoittoisempi. Perinteisen sibeliaanista ”suurten metsien havinaa” on nyt enemmän. Jouset soivat myös vivahteikkaammin, mutta eivät kauniimmin kuin Lahdessa.

Lahdessa Ristinkirkon akustiikka ja loistavasti onnistunut äänitys toi Sibeliuksen tummahkoon orkesterinkäyttöön ihmeellisen kauniin valonhohteen. Minnesotan äänitys on fyysisempi, paikoin karheampi. Lahtelaiset soittivat esimerkiksi toisen osan alun kauniimmin ja kolmannen osan napakammin.

Mutta Minnesotan esitys on kokonaisuudessaan toisella tavalla erinomainen. Ihmeellinen kauneus on yhä läsnä, ja draama tulee juuri siitä, että subjekti riuhtoo sitä kohti entistä epätoivoisemmin.

Tämä on vähän uuttakin. Olen aina ajatellut kuudetta sinfoniaa ”absoluuttisena musiikkina”, jossa on tuntuvilla lähdeveden raikkaus ja ”ensilumen tuoksu”, kuten Sibelius itse niin kauniisti sanoi.

Mutta Vänskän ote tekee vaikutuksen. Pala on noussut kurkkuun jokaisella kuuntelukerralla.

Sibeliuksen musiikissa edellisen asian soidessa seuraavaa tuodaan usein jo vähitellen sisään. Asioita voi tapahtua myös yhtä aikaa eri tempoissa. Tämä johti muodon moniselitteisyyteen ja tiivistämiseen niin, että seitsemäs sinfonia mahtui lopulta yhteen osaan ja noin 22 minuuttiin.

Vänskä onnistui tämän sinfonian parissa erinomaisesti Lahdessa ja uusii nyt saavutuksensa. Aika moni kai kokee, että seitsemäs sinfonia on kuudennen sijasta se, jossa subjekti herää kokemaan pienuutensa kosmoksen äärettömyydessä. Vänskä ei erityisesti herkistele tällä, vaan johtaa ryhdikkäästi ja vakuuttavasti.

Vänskän tempot, balanssintaju ja kokonaisnäkemys eivät ole valtavasti muuttuneet, mutta joissakin yksityiskohdissa hän ”puuttuu peliin” ja on ehkä entistä subjektiivisempi. Uusi ote on tuonut kansainvälistä ylistystä ja Grammy-palkinnon, mutta myös toisenlaisia arvioita.

Vertailun edetessä myös lahtelaisten 1990-luvun saavutusta ihailee entistä enemmän. Soittajamateriaali oli lähtökohdiltaan epätasaisempaa kuin Minnesotassa, jossa keskipalkka lähenee 100 000 dollaria vuodessa ja koesoittoihin tulvii huippumuusikkoja. Silti lahtelaiset soittivat monet paikat luontevammin ja kauniimmin.

Minnesotalaisia taas voi ihailla siitä, miten he suoristivat rivinsä 16 kuukauden työsulun ja palkkataistelun jälkeen ja soittavat nyt yhtä hyvin kuin ennen työsulkua. Sointi on myös inhimillinen ja aika eurooppalainen, ilman joidenkin yhdysvaltalaisten orkesterien kromikiiltoa.

Kolmas sinfonia istuu orkesterille ja Vänskälle huonommin. Kalevala-aiheita uudenlaiseen klassismiin yhdistäneen kolmannen sinfonian toinen osa on vähän jähmeä ja finaalin lopputeema voisi toistua vetävämmin. Samat pikkuhaitat vaivasivat myös Vänskän arvostettavaa lahtelaislevytystä tästä sinfoniasta.

Viisi tähteä siis kuudennen ja seitsemännen sinfonian levytyksille, kolme tähteä kolmannelle sinfonialle ja keskiarvoksi neljä tähteä.

Mutta Vänskähän yleensä vain parantaa konserttiesityksiä levytysten jälkeen, kuten esimerkiksi tästä Sinfonia Lahden videonäytteestä huomaa.

Kolmas sinfonia voi hyvinkin soida myös Minnesotan orkesterin seuraavissa esityksissä levytystä paremmin.

Minnesotan orkesteri vierailee Osmo Vänskän johdolla Lahden Sibeliustalossa sunnuntaina 21. elokuuta klo 16.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat