Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tällaisessa kunnossa yksi maailman etsityimmistä Corveteista löytyi.

Alle 700 euron auto ei käynyt kaupaksi netissä – osoittautui myöhemmin miljoonien arvoiseksi

Autoilu

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Reseptit