Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rover oli hieman arvokkaamman luokan automerkki

Autotallien aarteet

Suomalaisten rakastamat farmariautot ovat maailmalla omituinen poikkeus – tällainen on automaku eri maanosissa

Autokauppa

Skandaaliyhtiö Volkswagenin johtajille jättipalkkiot: erotetulle toimitusjohtajalle yli 7 miljoonaa euroa

Volkswagen

Autokoululiitto jyrähti opetuslupaopetuksen puutteista, mutta onko väitteissä perää?

Autokoulu

Herra Lamborghini täyttäisi tänään 100 vuotta – tällainen on vuosipäivää juhlistava auto

Lamborghini

Suomalaisvalokuvaaja sai romuautot lentämään – nämä teokset leviävät nyt maailmalla

Valokuvaus

Itä-Suomessa ajetaan vanhimmilla autoilla, etelässä uusimmilla – katso kotikuntasi autojen ikä HS:n hakukoneesta

Trafi

Auton katsastus edessä? – Näillä yhdeksällä vinkillä pääset läpi ja säästät rahaa

Katsastus

Autokoululiitto: Opetuslupaopetuksen huono laatu heikentää liikenneturvallisuutta

Autokoulu

V8-Jaguar on ärsytetty kissapeto

Autotallien aarteet

Tällaisilla autoilla Suomessa ajetaan: Idässä kulkupelien keski-ikä jopa kaksinkertainen etelään verrattuna

Autot

Kiinasta tulevan sähköauton konsepti herättää innostusta – saa Teslan näyttämään arkiselta

Sähköauto

HS koeajoi: Mercedes-Benzin E-sarja osaa ajaa ilman kuljettajaa

Koeajo

Ministeri vahvisti: Lähes kaikki saksalaiset auton­valmistajat ovat muunnelleet typpioksidi­päästöjä

Diesel

Reseptit