Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Hae autojuttuja

2124034-tesla0207_06.jpg

Teslan uusi tehomalli oli niin hyvä, että testiryhmä joutui uudistamaan arvosteluasteikon

Tesla

KL: Suomen autoverotus menee sekaisin – edessä "ennennäkemätön soppa"

autovero

Autoliitto varoitti kyltillä, ettei suojatie pidä pyöräilijää turvassa – AL: "Ajatus hyvä, toteutus huono"

Salo

Tutkimus: Autonvalmistajat tunkevat autoihin teknologiaa, jota ihmiset eivät koskaan käytä

Autoilu

Ladan uusi tyyli – katumaasturia ei ole tunnistaa Ladaksi

Lada

Z-Datsun on sporttinen kaunotar

Autotallien aarteet

Autojen romutuskampanjan rahat loppuivat – ministeriö hakee viiden miljoonan euron lisärahaa

Autokauppa

Autoilijat ihastuivat romutuskampanjaan: Valtion määrärahat loppuivat

Romutus

Huhut Applen itseajavasta autosta kiihtyvät – yritys kalastelee autoalan huippuosaajia muista firmoista

Autoilu

Salaperäinen startup aikoo keksiä auton uudelleen – haalinut työntekijöitä Teslalta, BMW:ltä ja Volvolta

Autoilu

Tankkasitko väärää polttoainetta – vakuutus ei korvaa, mutta diesellukko pelastaa

Autoilu

Liikennemerkkien uudistus sukupuolineutraaleiksi oli uutisankka – tästä uudistamisessa on oikeasti kyse

Liikennehankkeet

Tämä yritys tekee autosta kuin autosta avokattoisen – vaikka Teslasta

Tesla

Porsche piti itsestään meteliä Alastarolla

Autotallien aarteet

Teemu Selänne soimaa Suomen sakkojärjestelmää "Eihän tässä ole enää mitään järkeä"

Ylinopeus

Autosuunnittelun guru yrittää tehdä edullisista autoista premiumia

Hyundai

HS koeajoi: Hyundain uusi katumaasturi on edeltäjiään pirteämpi

Koeajo

Koeajo: Hyundai Tucson 4WD 2.0 CRDi 6AT Style

Auto