Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Hae autojuttuja

Nelivetoinen Levorg ei jäädy paikoilleen edes Suomen talven lumihangessa.

HS koeajoi Subaru Levorgin, joka kulkee jäässä ja lumessa

Auto

HS koeajoi Kia Sportagen, jossa riittää tilaa pitkillekin matkustajille

Auto

Teräsmies-Mersu ja Hämähäkkimies-McLaren – tämä firma tekee auton ulkonäöstä varmasti uniikin

Autoilu

Kuvakooste: HS poimi moottoripyörämessujen tyylikkäimmät prätkät

Moottoripyöräily

Tältä näyttää Euroopan suurin koeajorata –  moottoripyöriä pääsee testaamaan Messukeskuksessa

Moottoripyöräily

Frendit-tähdestä Top Gearin uusi juontaja –  ”On kunnia olla mukana”

Top Gear

Kaleva: Sakot jälleen kiristymässä rajusti –  asiantuntijat ryöpyttävät suunnitelmia

Autoilu

Tämä lutuinen pikku-BMW nosti saksalaismerkin suosta –  valmistus oli tulla Suomeen

Autotallien aarteet

Onko tässä järkikuskin jättimaasturi – Škoda paljasti ison katumaasturikonseptinsa

Skoda

Kolarista syntyi idea, joka voi mullistaa autoilun: Näin toimii hologrammituulilasi

Teknologia

Messukeskukseen asfaltoidaan Euroopan suurin koeajorata moottoripyörille –  testaa moottoripyörätietämyksesi HS:n visassa

Moottoripyörä

Suomalaisesta superautosta saattaa tulla maailman nopein – ”Pysähtyminen on se hankalin asia”

Toroidion

Normienpurkutalkoot käynnistivät Paluu tulevaisuuteen -auton tuotannon vuosikymmenien jälkeen

Elokuva

Älyliikenteen Piilaakso Lapissa ottaa ensimmäisiä askeleitaan: Älybussilippu ja porovaroituksia

Autoteollisuus

HS koeajoi yli 180 000 euron BMW:n – 6-sarjan Gran Coupéssa tuoksuu ylellisyys

Auto

Toyota keskeyttää autojen kokoonpanon viikoksi Japanissa

Autoteollisuus

Suomi on vanhojen autojen maa – HS selvitti, millä merkeillä ajetaan eniten kilometrejä

Auto