Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Hae autojuttuja

000i4avw.jpg

Äänifanaatikko perustelee, miksi auton pitää murista kuin leijona – "Siinä on jotain alkukantaista"

Auto

HS koeajoi uuden Honda CR-V:n, joka osaa ennustaa liikennetapahtumia

Koeajo

Segway-kulkuneuvot saattavat tulla Suomen kaduille – lakimuutos tekeillä

Liikennehankkeet

Koeajossa: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 6MT Lifestyle

Auto

Äänifanaatikon valinnat: Viisi vaikuttavinta moottorin ääntä kautta historian

Auto

Uber lopettaa kyydinvälitys­palvelunsa Ranskassa

taksit

Tesla nosti valtavasti myyntiään – HS kysyi suomalaisilta Tesla-omistajilta, mikä autossa viehättää

Auto

Oman myymälän Vantaalle avannut Tesla havittelee myynnin moninkertaistamista

Tesla

Kiinassa uusi kopioskandaali: Aito Porsche maksaa 80 000 euroa, kopio 24 000 euroa

Autoilu

Sakkokeskustelu leimahti – Autoliitto syyttää ministeriötä ja poliisia rahan keräämisestä

Liikenneturvallisuus

Varaosaliike valjasti sosiaalisen median etsimään autovarkaita – auto löytyi 7 minuutissa

Autovarkaudet

Tutkimus: Monet uudet autot kuluttavat hälyttävän paljon öljyä – onko autosi öljysyöppöjen joukossa?

Autoilu

Vuosien kehitystyön tulos: Volkswagen tuo Kiinan markkinoille alle kymppitonnin auton

Volkswagen

Uutuus esillä Tampereella: Sääasema varoittaa autoilijaa kelistä

Autot

Mikä maa, mikä auto – tunnistatko eri maiden myydyimmät autot?

Autoilu

Satasen autonromusta 1 500 euron etu – romutuspalkkiokokeilu alkaa

Romutus

Tamperelainen Scouter toimii polkimilla ja sähköllä – tavoitteena mullistaa kaupunkiliikenne

Autoilu

Kuumaan autoon kuolee kymmeniä lapsia vuodessa Yhdysvalloissa – auringossa auto muuttuu nopeasti pätsiksi

Autoilu

Kypärä kuin oma pää – intialaissuunnittelijan kypäräideasta tuli hitti

Auto

Uusiseelantilainen yritys tuo markkinoille jetpack-lentolaitteen – lentää jopa kilometrin korkeuteen

Tekniikka