Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Audi Q5:n väkevä diesel ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat

Väkevä dieselmoottori ja täsmällinen automaattivaihteisto vakuuttavat.

Auto
 
Kimmo Taskinen HS
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta.
Uudistunut Audi Q5 ei jätä tien varteen kuin epäilyttävän liftarin. Pirullinen asuste pilailuliike Punanaamiosta. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic

Autoja myydään teholla, mutta ajetaan väännöllä.

Sanonta on vain sanonta, mutta pitää kutinsa uusiutuneen Audi Q5:n kohdalla. Uusi dieselmoottori osoittautui koeajossa sitkeäksi veijariksi. TDI-dieselmoottorissa on puhtia 177 hevosvoimaa ja sitkeyttä 380 newtonmetriä.

Vääntö riittää jyrkkiin ylämäkiin, kiihdytyksiin ja kuoppaisille hiekkateille. Voima ei ehdy, vaikka kyydissä olisi useita ihmisiä ja takakontillinen tavaraa.

Uudistunut on myös automaattivaihteisto. S tronic -vaihteisto on päivittynyt edukseen.

Audi Q5 hyvää

 Moottorin kyvyt

 Vähäinen sisämelu

Vaihteisto toimii ajossa täsmällisesti ja oikutteluitta, vaihtohetket ovat sulavia. Vain voimakkaiden kiihdytysten alussa auton paino ja automaattivaihteiston vitkastelu tuovat menoon tahmeutta.

Matka-ajossa Audi on vakaa kumppani. Ohjaus on sopivasti tehostettu, eikä tuntuma ole liian kevyt. Kuski tietää sormenpäissään renkaiden asennon.

Ohjaus pitää auton halutussa kulkusuunnassa, eikä katumaasturia tarvitse paimentaa.

Kimurantitkaan mutkatiet eivät tuota kuskille ongelmia, mutta kaupunkiajossa käy toisin. Keskustan ahtaudessa puikkelehtiessa olo on yhtä kömpelö kuin norsulla lasikaupassa.

Laaja kääntösäde vaikeuttaa pysäköimistä parkkiluolien ahtaudessa. Pituus ja korin muhkeat muodot hankaloittavat korin äärilaitojen hahmottamista.

Piipitys ja näyttöruudun värigrafiikka osoittavat tarpeellisuutensa: pysäköintitutka eteen ja taakse on ohittamaton lisävaruste.

Ajomelu on tasaista huminaa, jota säestävät rengasäänet sitä voimallisemmin mitä kehnompi tienpinta.

Onnistuneesti äänieristetyssä autossa ei kuulu häiritseviä räminöitä tai kuminoita. Ajaessa pystyy vaivatta keskustelemaan, myös moottoritienopeuksissa.

Automaattisammutus säästää polttoainetta.

Järjestelmä toimii Audissa kerkeästi, myös pienoisilla aamupakkasilla, kun moottori on ehtinyt hieman lämmetä. Ruuhkanytkähdyksissä moottori herää eloon hienoisella viiveellä.

Kaupunkiajossa kiittää sitä, että korkealta näkee hyvin muun liikenteen. Jonon tyssäämisen ehtii nähdä jo ennen edellä ajavan jarruvalojen välkähtämistä.

Nelivetoisuus osoitti tarpeellisuutensa kehnokuntoisilla teillä, ja takuuvarmasti myös lähipäivinä, jolloin on pakko selvitä yöpakkasten liukastamista teistä, lumipöperöstä ja kuoppaisiksi paakkuuntuneista pysäköintialueista.

Lapsi auton turvaistuimessa .

Lasten turvaistuimissa pahoja puutteita – neljä kymmenestä reputti Euroopan autoliittojen testin

Autoilu

Suomalaiset ajavat taksilla Tukholmasta Las Vegasiin – mittarissa jo tuhansia euroja

Autot

"Romutusikäiset" autot liikenteen turvallisuusriski – Liikennevakuutuskeskus kehuu tätä uusien autojen ominaisuutta

Liikenneturvallisuus

Kiinalainen kyytisovellus haastaa Uberin – jakaa 145 miljoonalla eurolla ilmaisia kyytejä

Kiina

Koskenkorvalaismies myy Kummelit-elokuvien ralliauton – "Eihän tätä tavallaan saisi myydä"

Autoilu

Videoblogi: Suon pohjalta palkinnoille

Autotallien aarteet

HS koeajoi uuden Subarun, joka osaa itse jarruttaa hätätilanteessa

Subaru

Mopoilijoiden onnettomuudet vähentyneet selvästi – "ilmeisesti taidot ovat parantuneet"

Mopot

Yli 30 miljoonan auton takaisinkutsu liian myöhään – General Motorsia uhkaa miljardisakot

Autot

Koeajossa: Subaru Outback 2.5i Ridge

Auto

Suomalaisesta autopelistä tuli hitti – tuottaa 10 000 dollaria päivässä

Peliyhtiöt

Oslo aikoo kieltää dieselautot päivinä, jolloin ilmanlaatu on huono

Oslo

Tiesitkö? Missään ei ole veneitä yhtä tiheässä kuin Suomessa

Auto

Videoblogi: Kuparinvärinen rodi – Harmaan arjen piristäjä

Autotallien aarteet

Brittipankin analyysi: Näin autoilu muuttuu 25 vuodessa – perheet luopuvat kakkosautoista

Autoilu

Saksalaisten premium-merkkien kilpailu kiihtyy – BMW:ltä taas uusi automalli

Autot

Tesla-kuskeille ilmaista polttoainetta – Tesla avasi ensimmäiset Supercharger-asemansa Suomessa

Tesla

Vähäpäästöisten autojen tuotanto kasvoi Kiinassa 150 prosenttia

Autoilu

Top Gearin "oma" McLaren F1 on myynnissä – hinta noussee miljooniin

Auto

Lamborghini-johtaja: ”Naisia superautot nyt eivät vain kiinnosta yhtä paljon kuin miehiä”

Autokauppa

Reseptit