Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Katso onko autosi herkkä ruostumaan

Mallien ruostumisalttiudessa on suuria eroja, eikä puhkiruostumattomuus- takuu takaa ruostumattomuutta. Ruosteenestosuojausta kannattaa harkita.

Auto
 
Ville Männikkö
Ruosteenestokäsittelyyn tuodun viisivuotiaan Toyota Yariksen alusta on ruostunut ilkeästi. Ruoste puhdistetaan puhaltamalla veden ja hiekan sekoitusta. Lopuksi autolle tehdään ruostesuojaus.
Ruosteenestokäsittelyyn tuodun viisivuotiaan Toyota Yariksen alusta on ruostunut ilkeästi. Ruoste puhdistetaan puhaltamalla veden ja hiekan sekoitusta. Lopuksi autolle tehdään ruostesuojaus. Kuva: Ville Männikkö

Suomessa on suotuisat olosuhteet auton ruostumiselle. Talvella teiden suolaus ja hiekoitus, kosteus ja nollan tuntumassa vaihteleva lämpötila panevat alustan ja koteloiden suojauksen koville.

Korin, alustan ja pyöräntuennan ruostuminen on turvallisuusriski. Kolariturvallisuus on ohuiden suurlujuusteräsrakenteiden varassa.

Ruostuminen heikentää ohuiden rakenteiden lujuutta nopeammin kuin paksun perusteräksen. Hapertunut rakenne ei anna suojaa törmäyksessä.

Fakta

Näin löydät luotettavan ruosteen- estoliikkeen

 Ruosteenestoliikkeiden yhteystietoja löytyy muun muassa Autoalan ruosteenestoliikkeiden keskusliiton verkkosivuilta www.arekl.info. Tunnettuja ruosteenestoalan ketjuja ovat Finikor, Dinitrol (Tuff-Kote Dinol) ja Tectyl.

 

 Asiantuntevat liikkeet varmistavat, että käytetyt ruosteenestoaineet ovat yhteensopivia autotehtaalla käytettyjen aineiden kanssa. Ruosteenestokäsittelyn hinta on keskimäärin 500–700 euroa. Jos jokin "nyrkkipaja" tarjoaa ruosteenestokäsittelyä 200 eurolla, työn laadusta on tingitty.

 

 Hoidolla voi vähentää ruostumista. Pelkkä harjaton pesu ei riitä auton korin hoitoon. Säännöllinen pesu käsin tai harjakoneella, vahaus pari kolme kertaa vuodessa sekä alustan pesu talvikaudella pitävät lian loitolla ja vähentävät ruostumista.

 

 Maalivauriot, kiveniskemät ja alustan vauriot kannattaa tarkastaa säännöllisesti ja korjauttaa nopeasti. Lisäksi on hyvä tarkastaa kynnyskoteloiden vedenpoistoreiät ja poistaa niistä tukkeumat.

Tuore selvitys paljastaa ruosteeneston heikentyneen uusimmissa malleissa. Kustannus- ja ympäristönsuojelusyistä muutamat autonvalmistajat ovat keventäneet ruosteenestokäsittelyä.

Ruotsalainen Vi Bilägare -lehti teettää asiantuntijoilla ruosteeneston tarkistuksia. Raportit paljastavat järkyttävän suuria merkki-, malli- ja vuosimallikohtaisia eroja ruostumisalttiudessa.

Saman merkin auto voi löytyä kärjestä ja hänniltä. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Renault ja Opel.

Rostregistret-tutkimuksessa 5 on paras arvosana ja 1 on ala-arvoinen. Huolestuttavinta on se, että vain yksi 20:sta tarkastetusta vuosimallin 2012 autosta sai korkeimman arvosanan.

Mikäli automallisi on saanut arvosanan 1 tai 2, sen ruosteenesto on retuperällä. Auto kannattaa viedä lisäkäsittelyyn mahdollisimman uutena. Käytetyn auton ruostetilanteen voi tarkastuttaa maksutta ruosteenestoliikkeessä tai 89 euron hintaisessa Autotohtorin tarkastuksessa.

Autojen ruostesuojauksessa on vähennetty hiilivetyliuottimia sisältävien ruosteenestoaineiden määriä. Siksi kotelorakenteiden suojaus voi olla heikko tai puuttua kokonaan. Autojen kestävyyttä on siis heikennetty, jotta valmistaja näyttäisi vihreämmältä ympäristöraporteissa.

Volkswagen-konserni sen sijaan paransi korin sinkitystä ja kehitti koteloiden suojaukseen vahan, joka tehtiin juoksevaksi kuumentamalla, ilman liuottimia.

VW-konsernin merkit (Audi, Seat, Škoda ja VW) ovatkin menestyneet ruostumattomuusraporteissa. Muutamassa uutuusmallissa on tosin otettu takapakkia.

Artikkeliin liittyvät

Ruostumista koskevat takuuehdot ja asiakkaan velvoitteet ovat tiukat. Puhkiruostumattomuustakuu ei takaa auton ruostumattomuutta.

Takuu edellyttää useita tarkastuksia, jotka asiakkaan pitää muistaa vaatia määräaikaishuoltojen yhteydessä. Takuu raukeaa, jos huoltokirjasta puuttuu tarkastusmerkintöjä. Suosituista merkeistä vain Citroën muistuttaa tarkastuksista kirjeellä.

Puhkiruostumattomuustakuu koskee vain sisältä päin alkavaa ruostumista. Ruostumisen syynä on kuitenkin usein jokin ulkoinen seikka, esimerkiksi kivi on rikkonut auton maalipinnan tai alustan pintakäsittelyn. Takuunantaja ei tällöin vastaa korjauskuluista.

Takuun markkinointi on saanut autoilijat unohtamaan täydentävän ruosteenestokäsittelyn edut.

Lisäksi ruostumattomuustakuu on ovela keino saada asiakas käyttämään merkkikorjaamoa takuuajan jälkeen, koska ruostetarkastukset täytyy teettää merkkikorjaamossa.

Kuluttajavirasto sanoo, että määräaikaishuollon voi teettää muussakin kuin merkkikorjaamossa. Ruostetarkistukset voi käydä teettämässä erikseen merkkikorjaamossa.

Kuluttajaviraston mukaan täydentävän ruosteenestokäsittelyn teettäminen ei voi lopettaa puhkiruostumattomuustakuuta.

Selvitimme 18 merkin maahantuojan suhtautumisen täydentäviin ruosteenestokäsittelyihin. Sama kysyttiin asiakkaana automyyjiltä.

Jokainen 17 vastanneesta maahantuojasta salli lisäsuojauksen. Useimpien kanta on neutraali, parin myönteinen. Kaikki ilmoittivat puhkiruostumattomuustakuun säilyvän. Mazdan maahantuoja ei vastannut.

Yli puolet myyjistä ilmoitti, että lisäkäsittelyä ei kannata tehdä, koska siitä ei ole hyötyä 3–5-vuoden vaihtovälillä. Käsitellystä vaihtoautosta ei saa lisähyvitystä. Opelin ja Škodan myyjien mielestä lisäkäsittely on rahan hukkaa. Myös Toyota-myyjä suhtautui lisäkäsittelyyn nihkeästi, vaikka ostoharkinnassa olleen Yariksen ruosteenesto on puutteellinen.

Myyjien asenne osoittaa, että kertakäyttökulttuuri jyllää. Ruostevaurioiden korjaaminen jää toisen tai kolmannen ostajan kontolle. Myönteisiä poikkeuksia olivat Hondan ja Mazdan myyjät, jotka suosittelivat lisäkäsittelyä, koska tehtaan ruosteenestokäsittely on kevyt Suomen olosuhteisiin.

Täydentävän ruosteenestokäsittelyn ansiosta auton turvallinen käyttöikä pitenee, äänieristys paranee ja pitkäaikaisessa käytössä jälleenmyyntiarvo kohenee.

Helsinkiläisen Stop Rust Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Harjula etsii ruostetta auton pohjasta.
Helsinkiläisen Stop Rust Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Harjula etsii ruostetta auton pohjasta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu