Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS testasi Uber-kuskien koulutuksen: Se on ohi kolmessa vartissa

Auto
 
Tapio Ikkala
Uber-taksien kuljettajat pisteyttävät asiakkaan tämän käytöksen mukaan
Uber-taksien kuljettajat pisteyttävät asiakkaan tämän käytöksen mukaan
Yksi Uberin kuljettajista kertoo, millä perusteella asiakas arvioi kuskin palvelun. Toimittaja: Samuli Laita. Kuvaus ja editointi: Sami Kero

Summeri soi kuin rikkinäinen herätyskello. Kuluu hetki, ja ovi aukeaa Helsingin Kampissa sijaitsevaan Meetingpoint-toimistohotelliin.

Hotellin aulaan johtavat portaat, joita peittää punainen kokolattiamatto. Vastaanottotiskin edustalla seisoo viisi miestä, odottavan oloisina.

Miehiä taitaa vähän jännittää, ja ymmärtäähän sen. Täällä ollaan mullistamassa maailman taksimarkkinoita. Alkamassa on kyydinvälityspalvelu Uberin uusille kuskeille järjestämä koulutustilaisuus.

Kiistelty taksipalvelu Uber aloitti toimintansa Helsingissä viime marraskuussa. Viimeksi yhtiö nousi otsikoihin huhtikuussa, kun poliisi alkoi kuulustella Uber-kuljettajia epäiltyinä luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta.

HS lähti selvittämään, mistä tässä kohutussa palvelussa oikein on kyse. Koska halusimme saada yhtiön toiminnasta Suomessa mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan, lähdimme tutustumaan Uberin kuskeille järjestämään koulutukseen kuskikokelaana, mainitsematta tekeillä olevaa juttua.

Hans Eiskonen

Jos sitä ajattelee, niin toimistohotelli on Uberille luonnollinen paikka koulutustilaisuuden järjestämiseksi. Uber kasvoi maailman suurimmaksi henkilökuljetusyhtiöksi viidessä vuodessa ilman, että se on omistanut, tai omistaa, yhtäkään autoa. Miksi se siis omistaisi koulutustilojakaan?

Uber on kehittänyt älypuhelinsovelluksen, jonka avulla kyytiä tarvitsevat ja niitä tarjoavat löytävät toisensa helposti.

Uber-kuskit ovat itsenäisiä yrittäjiä. Uber pidättää viidesosan heidän ansioistaan maksuna palvelun käytöstä. Koska kuskit ajavat omilla autoillaan eivätkä ole Uberiin työsuhteessa, yhtiön kiinteät kulut ovat pienet. Riittää, että Uber huolehtii sovelluksensa toimivuudesta.

Artikkeliin liittyvät

Bisnesmallin nerokkuus ei ole jäänyt rahoittajilta huomaamatta. Uberin arvoksi arvioitiin viime rahoituskierroksella joulukuussa yli 36 miljardia euroa. Samaa liiketoimintamallia yritetään nyt kopioida erilaisille palvelualoille siivouksesta hierontaan.

Kolmissakymmenissä oleva kauluspaitaan ja suoriin housuihin pukeutunut mies ohjaa meidät, kaikkiaan kuusi tulevaa Uber-kuskia, yhteen kokoushuoneista. Kurssille pääsi lähettämällä sähköpostitse kopion ajokortistaan ja autonsa rekisteriotteesta.

Muita edellytyksiä kurssille pääsyyn oli, että oma auto saa olla enintään kymmenen vuotta vanha.

Vähän nukkavierussa huoneessa on soikion muotoinen pöytä. Mistäköhän johtuu tämä salamyhkäisyys: Uber-kouluttaja ei esittele itseään. Hän aloittaa suoraan kertomalla, mistä Uberissa on kysymys.

"Uber Pop on kyydinjakopalvelu – uusi innovatiivinen liikenneratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuksia liikkumiseen erityisesti pääkaupunkiseudulla."

"Kuskiksi voi lähteä kuka tahansa. Riittää, että henkilöllä on oma auto, hieman ylimääräistä aikaa ja mahdollisuus jakaa kyytejä muiden kanssa."

Koulutuksessa ei yhtiöön vielä sitouduta, vaan kuskiksi pääsee kurssin jälkeen, kunhan on lähettänyt Uberiin Trafin ajokorttiotteen, rikosrekisteriotteensa ja kopion autonsa vakuutuksesta. Sen jälkeen tulee palvelusopimuksen solmiminen.

Puhe "kyytien jakamisesta" on tarpeen, sillä kuljetuspalveluiden tarjoaminen on Suomessa – kuten useimmissa muissakin maissa – luvanvaraista. Esimerkiksi taksiautolta edellytetään taksiliikennelupaa ja kuskilta taksinkuljettajan ajolupaa.

Muuan kurssille tullut kysyy: "Entä jos poliisi rupeaa kyselemään taksilupia?"

hans Eiskonen

"Sanokaa, että olette mukana meidän palvelussamme. Ette toimi ammattimaisesti, vaan pelkästään silloin, kun se itsellenne sopii. Niin ei tule ongelmia", Uber-mies vakuuttaa.

Uber aloitti toimintansa San Fransiscossa vuonna 2010. Alkuperäisenä ideana oli välittää edustusautoja yritys- ja konferenssivieraille. Yhtiön perustajalle Travis Kalanickille valkeni kuitenkin nopeasti, että palvelun todellinen potentiaali on jokapäiväisessä kaupunkiliikenteessä.

Uber on onnistunut viidessä vuodessa käytännössä tuhoamaan perinteisten taksien markkinat kotikaupungissaan San Fransiscossa ja levittäytymään lisäksi yli kolmeensataan kaupunkiin ympäri maailmaa.

Nopean kasvun taustalla ei ole vain toimiva palvelu, jolle riittää kysyntää, vaan aggressiivinen tapa levittäytyä uusille markkinoille.

Uber on vienyt palvelunsa useisiin maihin, vaikka yhtiön johdossa tiedetään varsin hyvin, että Uber liikkuu paikallisen lainsäädännön näkökulmasta harmaalla alueella.

Kutsukaamme yhtä Helsingissä ajavaa Uber-kuskia Mikoksi. Hän ei halua paljastaa oikeaa nimeään.

Se on ymmärrettävää, kun ottaa huomioon Uberin epäselvän aseman lain näkökulmasta.

Mikko liittyi palveluun tammikuussa. Hän työskentelee henkilökohtaisena avustajana, mutta puolipäiväisen työn takia hän ehtii ajaa myös Uber-kyytejä.

"Rakastan ajamista. Suunnittelin yhdessä vaiheessa rekkakuskiksi ryhtymistä, mutta tämä on vielä parempaa."

Asiakkaita riittää Mikon mukaan mukavasti, ja viikonloppuisin kyydittäviä on niin paljon kuin jaksaa ajaa.

Mikko on laskenut, että verojen jälkeen hänelle jää yhdestä ajetusta tunnista käteen noin kahdeksan euroa. Hänellä ei ole Uberista pahaa sanaa sanottavana.

"Uber on yksi parhaista yrityksistä, joille olen työskennellyt."

Uber on kuitenkin joutunut ongelmiin viranomaisten kanssa lähes kaikkialla, missä se on palvelunsa avannut.

Huhtikuussa Uber jätti EU-komissiolle kanteen, jossa se esittää Saksan, Espanjan ja Ranskan rikkoneen unionin kilpailulainsäädäntöä pyrkimällä rajoittamaan sen toimintaa.

Vaikuttaisi, että nämä kahnaukset eivät ole Uberille ongelma, vaan ennemmin osa strategiaa.

Uber pyrkii selvästi muuttamaan koko henkilökuljetusalan käytäntöjä.

Aivan helppoa se ei ole. Vastassa on tarkasti säädelty ja pitkälle järjestäytynyt toimiala, jonka etujärjestöt protestoivat Uberin toimintatapoja vastaan äänekkäästi.

Yhtiön neuvotteluasemaa parantaa se, että kuluttajat ovat ottaneet Uberin palvelut avosylin vastaan. Viime joulukuussa yhtiö kertoi välittävänsä päivittäin miljoona kyytiä ympäri maailmaa, ja kuskien määrä lisääntyy sadoilla tuhansilla joka kuukausi.

Suomessa Uberin toimintaan ei ole puututtu – ainakaan vielä.

Helsingin poliisi on tutkinut tapauksia, jossa yksittäisiä Uber-kuskeja epäillään luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta ja kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta. Tutkintaa johtaneen komisario Sari Pyörökiven mukaan tapauksia on ollut "muutama", ja ne ovat edenneet syyttäjälle syyteharkintaan.

Lisäksi Taksiliitto on tehnyt Poliisihallitukselle selvityspyynnön, jossa se pyytää yksittäisten kuskien toiminnan laillisuuden lisäksi arvioimaan koko yhtiön toiminnan lainmukaisuutta.

"Selvitämme Taksiliiton pyyntöä ja katsomme, onko siinä riittävät perusteet esitutkinnan aloittamiseksi", asiaa tutkiva rikoskomisario Sami Kalliomaa Helsingin poliisista sanoo.

Uberin Iso-Britannian ja Pohjoismaiden toiminnoista vastaavan johtajan Jo Bertramin mukaan yhtiöllä ei ole mitään sääntelyä vastaan, mutta sen täytyy olla ajan tasalla.

"Sääntöjen täytyy olla sellaisia, että ne edistävät kilpailua ja kuluttajien valinnanmahdollisuuksia. Samalla täytyy pystyä varmistamaan, että tarjotut palvelut ovat turvallisia", Bertram kertoo puhelimitse.

Bertram kertoo Uberin olevan Helsingissä yhä kokeiluvaiheessa. Tarkoituksena on kerätä tietoa siitä, millä tavalla yhtiön kannattaa Suomessa toimia.

Uber-kuskeihin liittyviä rikosepäilyjä hän ei halua tässä vaiheessa sen enempää kommentoida.

"Uskomme, että toimimme Suomen lainsäädännön puitteissa. Olemme keskustelleet kuskien kanssa, ja pyrimme tukemaan heitä kaikin tavoin."

Uber Popin suosiota Helsingissä Bertram pitää iloisena yllätyksenä.

"Tarkkoja lukuja emme jaa, mutta kymmenettuhannet ovat ladanneet sovelluksemme Helsingissä."

Uberin nopea kasvu on herättänyt huolta siitä, että yksi toimija saa markkinoilla kohtuuttoman vahvan aseman.

Tutkija Vili Lehdonvirran mukaan tämä on näkökulma, joka on syytä ottaa huomioon, kun sääntelyä kehitetään. Taloussosiologi Lehdonvirta tutkii uusia digitaalisia palveluita ja markkinapaikkoja Oxfordin yliopistossa.

"Uberin kaltainen alustabisnes on luonteeltaan sellaista, että siinä voittaja tuppaa saamaan kaiken. On valtion tehtävä huolehtia siitä, että kilpailulle on edellytykset."

"Yksi konkreettinen toimi olisi esimerkiksi se, että Uberin kaltaisia markkinapaikkoja velvoitettaisiin avaamaan niiden keräämä data, jolloin sitä olisi mahdollista hyödyntää kilpailevien palveluiden kehittämisessä. Tästä hyötyisivät myös esimerkiksi liikennejärjestelmiä kehittävät viranomaiset ja tutkijat," , Lehdonvirta jatkaa.

Myös kuskeille on hyötyä kilpailusta. Valinnanvara markkinapaikoissa pakottaisi Uberin pitämään huolen siitä, että palvelun ehdot ovat kuskien kannalta houkuttelevia, Lehdonvirta sanoo.

Koska kuskit eivät ole työsuhteessa Uberiin, he ovat itse vastuussa kaikista palvelun käytön aikana sattuneista vahingoista.

Yhdysvalloissa Uber tarjoaa kuskeille vakuutuksen, joka kattaa vahingot parhaimmillaan miljoonaan dollariin saakka, mutta HS:n haltuunsa saamassa Suomen Uber-kuskien palvelusopimuksessa ei tällaista vakuutusta mainita.

Vakuutusyhtiö Ifin vakuutuspäällikkö Peter Roseliuksen mukaan normaali liikennevakuutus on voimassa Uber-kyyditysten aikana sattuneissa onnettomuuksissa. "Jos ajoneuvon käyttötapa muuttuu oleellisesti, siitä on ilmoitettava vakuutusyhtiöön, jolloin voidaan arvioida, kasvaako onnettomuusriski ja onko vakuutusmaksua syytä korottaa", Roselius tarkentaa.

Mikäli Uber-kyytien ajamisen katsotaan edellyttävän taksilupaa, tilanne vakuutusten osalta muuttuu.

"Tässä tapauksessa ei yksityinen liikennevakuutus enää riitä, vaan kuskilla täytyy olla asianmukainen luvanvaraisen liikenteen vakuutus."

Liikenne- ja viestintäministeriössä uudenlaisiin liikennepalveluihin suhtaudutaan myönteisesti. Hallitusneuvos Irja Vesanen-Nikitinin mukaan nykyinen taksilainsäädäntö ei kuitenkaan edistä uusien palvelumuotojen kehittymistä.

Taksilupien määrää säädellään Suomessa kunnittain, mikä hidastaa uusien yritysten tulemista alalle.

"Esimerkiksi Helsingissä voi taksilupaa joutua pahimmillaan jonottamaan 15 vuotta", Vesanen-Nikitin sanoo.

"Jonkinlaista sääntelyä näitä Uber-kuskeja varten täytyy olla, mutta sitä, vaadittaisiinko heiltä tavallinen taksilupa vai voisiko tämän tyyppisissä välityspalveluissa olla käytössä jokin erilainen järjestelmä, on syytä pohtia."

On kulunut kolme varttia, ja Uber-koulutus alkaa olla ohi. (Taksinkuljettajan koulutuksessa kolmen vartin oppitunteja on vähintään 30.) Kolmekymppinen kauluspaitamies ehti antaa muutamia kyytien ajamiseen liittyviä ohjeita.

Jos asiakas ei ilmesty tilauspaikalle kymmenessä minuutissa kuskin saapumisen jälkeen, kuski saa hylätä kyytipyynnön. Jos asiakas aiheuttaa häiriötä – esimerkiksi sotkee autoa tai uhkailee – kuski antaa hänelle Uberin viisiportaisessa arvostelujärjestelmässä yhden tähden ja ilmoittaa tapahtuneesta yhtiölle. Jos kyyti sujuu ongelmitta, kuski antaa viisi tähteä.

Lopuksi Uber-kouluttaja istahtaa pöydän ääreen, nappaa taskustaan älypuhelimen ja näyttää, kuinka sovellus käytännössä toimii.

Kun kyytiä tarvitseva tekee sovelluksella kyytipyynnön, siitä lähtee ilmoitus lähimpänä olevalle kuskille. Pyyntö hyväksytään puhelimen näyttöä näpäyttämällä, ja kartta auttaa kuskia asiakkaan ja hänen määränpäänsä löytämisessä.

Sovellus tuntuu juuri niin toimivalta kuin Piilaaksosta lähtöisin olevalta kansainväliseltä teknologiayritykseltä voi odottaa. Ja yhä uskottavammalta tuntuu se, että tällä sovelluksella saa kohta tilattua itselleen kyydin missä päin maailmaa tahansa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit