Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkijat keksivät uuden metallin, joka voi korvata hiilikuidun autoteollisuudessa

Testeissä metallin on todettu kestävän ennätyksellisen hyvin hajoamatta

Auto
 
Kimmo Taskinen
Tämä Peugeotin urheilullinen ONYX-konseptiauto on valmistettu muun muassa kuparista ja hiilikuidusta.
Tämä Peugeotin urheilullinen ONYX-konseptiauto on valmistettu muun muassa kuparista ja hiilikuidusta. Kuva: Kimmo Taskinen

Mistä on pienet autot tehty?

Teräksestä, alumiinista, magnesiumista, niistä on pääosin pienet ja isotkin autot tehty.

Urheilullisimmissa autoissa käytetään myös hiilikuitua, joka on verrattoman kevyttä ja kestävää.

Se on kuitenkin melko kallista, koska sitä ole erityisen helppoa valmistaa suurissa määrin.

Hiilikuitu on niin pop, että sen tumman raidallista ulkomuotoa myös jäljitellään autojen koristeosissa. Hiilikuitu viestii korkean asteen urheilullisuutta, tehokkuutta, keveyttä ja voimaa.

Nyt tutkijat ovat tehneet löydön, joka voisi mahdollisesti joskus tulevaisuudessa heiluttaa hiilikuidun valta-asemaa haluttavimpana autonvalmistusmateriaalina.

Los Angelesissa sijaitsevan UCLA Henry Samueli -insinöörikoulun tutkijat kertovat kehittäneensä uuden metallin, joka on hiilikuidun tapaan kevyt mutta poikkeuksellisen kestävä.

Uusi metalli syntyy kahdesta pääosasta, mutta niissäkin on lyhyen kemian lukijalle paljon käsittämättömiä sanoja:

Ensinnäkin pitää olla magnesiumia. Siihen sekoitetaan piikarbidinanohiukkasia. Lopputuotteessa on noin 14 prosenttia piikarbidinanohiukkasia ja 86 prosenttia magnesiumia.

Sillä lailla pitäisi syntyä tätä uutta kevyttä ja kestävää metallia.

Jo tällä hetkellä autoissa käytetään paljon magnesiumia, koska se on kevyttä, mutta magnesium ei ole erityisen jämäkkää tavaraa, ja se menee lommolle todella helposti

Piikarbidi sen sijaan on erittäin kestävää tavaraa. Sitä käytetään esimerkiksi hiomalaitteissa ja teollisuusleikkureiden terissä.

Uudessa metallissa on erittäin suosiollinen jäykkyys-paino-suhde. Testeissä metallin on todettu kestävän ennätyksellisen hyvin hajoamatta.

Lisäksi uusi tavara kestää mainosti kuumuutta.

Kaikki tämä tekee aineesta erinomaisen autonvalmistusmateriaalin. Motor Authorityn mukaan materiaali sopisi hyvin myös lentokoneiden ja avaruusalusten valmistukseen.

Valitettavasti tutkijoiden mukaan uusi metalli ja sen kehittäminen ovat vasta niin alkuvaiheessa, että saattaa mennä kauan, ennen kuin sitä aletaan käyttää kaupallisissa tarkoituksissa massatuotannossa.

Vielä ainakin hetken luotamme siis vielä hiilikuituun.

Juttua korjattu 4.1.2016 kello 11:24: Silikonikarbidi muutettu piikarbidiksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit