Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tutkijat keksivät uuden metallin, joka voi korvata hiilikuidun autoteollisuudessa

Testeissä metallin on todettu kestävän ennätyksellisen hyvin hajoamatta

Auto
 
Kimmo Taskinen
Tämä Peugeotin urheilullinen ONYX-konseptiauto on valmistettu muun muassa kuparista ja hiilikuidusta.
Tämä Peugeotin urheilullinen ONYX-konseptiauto on valmistettu muun muassa kuparista ja hiilikuidusta. Kuva: Kimmo Taskinen

Mistä on pienet autot tehty?

Teräksestä, alumiinista, magnesiumista, niistä on pääosin pienet ja isotkin autot tehty.

Urheilullisimmissa autoissa käytetään myös hiilikuitua, joka on verrattoman kevyttä ja kestävää.

Se on kuitenkin melko kallista, koska sitä ole erityisen helppoa valmistaa suurissa määrin.

Hiilikuitu on niin pop, että sen tumman raidallista ulkomuotoa myös jäljitellään autojen koristeosissa. Hiilikuitu viestii korkean asteen urheilullisuutta, tehokkuutta, keveyttä ja voimaa.

Nyt tutkijat ovat tehneet löydön, joka voisi mahdollisesti joskus tulevaisuudessa heiluttaa hiilikuidun valta-asemaa haluttavimpana autonvalmistusmateriaalina.

Los Angelesissa sijaitsevan UCLA Henry Samueli -insinöörikoulun tutkijat kertovat kehittäneensä uuden metallin, joka on hiilikuidun tapaan kevyt mutta poikkeuksellisen kestävä.

Uusi metalli syntyy kahdesta pääosasta, mutta niissäkin on lyhyen kemian lukijalle paljon käsittämättömiä sanoja:

Ensinnäkin pitää olla magnesiumia. Siihen sekoitetaan piikarbidinanohiukkasia. Lopputuotteessa on noin 14 prosenttia piikarbidinanohiukkasia ja 86 prosenttia magnesiumia.

Sillä lailla pitäisi syntyä tätä uutta kevyttä ja kestävää metallia.

Jo tällä hetkellä autoissa käytetään paljon magnesiumia, koska se on kevyttä, mutta magnesium ei ole erityisen jämäkkää tavaraa, ja se menee lommolle todella helposti

Piikarbidi sen sijaan on erittäin kestävää tavaraa. Sitä käytetään esimerkiksi hiomalaitteissa ja teollisuusleikkureiden terissä.

Uudessa metallissa on erittäin suosiollinen jäykkyys-paino-suhde. Testeissä metallin on todettu kestävän ennätyksellisen hyvin hajoamatta.

Lisäksi uusi tavara kestää mainosti kuumuutta.

Kaikki tämä tekee aineesta erinomaisen autonvalmistusmateriaalin. Motor Authorityn mukaan materiaali sopisi hyvin myös lentokoneiden ja avaruusalusten valmistukseen.

Valitettavasti tutkijoiden mukaan uusi metalli ja sen kehittäminen ovat vasta niin alkuvaiheessa, että saattaa mennä kauan, ennen kuin sitä aletaan käyttää kaupallisissa tarkoituksissa massatuotannossa.

Vielä ainakin hetken luotamme siis vielä hiilikuituun.

Juttua korjattu 4.1.2016 kello 11:24: Silikonikarbidi muutettu piikarbidiksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja