Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalainen Toroidion sai haastajan Kaliforniasta – miljardirahoituksen saanut startup esitteli sähköauton

Sähköautossa on tuhat hevosvoimaa, ja se kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa

Auto
 
Faraday Future
Kalifornialaisen startup-yrityksen suunnittelema auto näyttää konseptikuvissa tältä.
Kalifornialaisen startup-yrityksen suunnittelema auto näyttää konseptikuvissa tältä. Kuva: Faraday Future

Kaliforniaan on noussut vaivihkaa uusi automerkki, Faraday Future, joka uhoaa mullistavansa autoilun.

Kyseessä on startup-yritys, joka tuli julkisuuteen viime syksynä. Sen jälkeen yritys on kertonut saaneensa miljardirahoituksen, rakentavansa suuren autotehtaan Nevadaan ja rekrytoineensa monia autoalan osaajia muun muassa BMW:ltä ja Teslalta.

Nyt yritys on julkaissut videon ja kuvia konseptiautostaan, FFZERO1:stä. Faraday Futuren mukaan sähköautossa on 1 000 hevosvoimaa, ja se kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa. Huippunopeus on yli 320 kilometriä tunnissa.

Yritys esitteli konsepiautonsa maanantaina CES-messuilla Las Vegasissa.

Tältä se näyttää:

Huipputehokkaan sähköauton ulkonäkö tuo mieleen auton, jolla esimerkiksi Batman voisi ajaa.

Lisäksi se tuo mieleen toisen supersähköauton, suomalaisen Toroidionin. Autosuunnittelija Pasi Pennanen esitteli Raaseporissa valmistetun auton viime keväänä Monacossa.

Toroidion kiihtyy nollasta kahteensataan kilometriin tunnissa 4,9 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 450 kilometriä tunnissa.

Toroidion saa Faraday Futuren julkistuksen jälkeenkin säilyttää tittelinsä maailman tehokkaimpana sähköautona. Lue lisää 1 341-hevosvoimaisesta Toroidionista tästä.

Pasi Pennanen kertoo HS:lle, että hän on seurannut Faraday Futuren taivalta, mutta ei näe yritystä Toroidionin kilpailijana.

”On hienoa, että näitä sähköautoyrityksiä ja sähköautoja tulee markkinoille lisää. Nykyisten näyttöjen perusteella heidän liiketoimintamallinsa näyttää kuitenkin olevan täysin erilainen”, Pennanen viestitti HS:lle.

Autot eivät välttämättä ole suoria kilpailijoita toisilleen, mutta molemmilla yrityksillä on sama tavoite: mullistaa autoteollisuus uudella teknologialla.

Toroidion väittää ratkaisseensa sähköautoilun ongelmat: akkukeston ja hitaan latauksen. Lisäksi heidän kehittämänsä sähköinen voimalinja voitaisiin yhtiön mukaan siirtää mihin tahansa ajoneuvoon.

Faraday Futurella on toisenlainen tapa mullistaa autoilu.

Faraday Futuren johtoon kuuluva Nick Sampson kertoi The Verge -lehdelle, että nyt esitelty konseptiauto tuskin tulee olemaan yhtiön ensimmäinen tuotantoauto.

Konseptiauton tarkoitus on kuitenkin esitellä uuden autofirman monipuolisuutta: auton alusta on rakennettu niin, että sitä on hyvin helppo muokata eri tarkoituksiin.

The Vergen mukaan yhtiö on vihjannut, että se aikoo luoda autojensa ympärille uudenlaisen bisnesmallin.

Siinä asiakkaan ei tarvitsisi suoraan omistaa autoa, vaan hän voisi tilata tarpeisiinsa sopivan auton: pakettiauto yhtenä päivänä, urheiluauto toisena.

Autot tulisivat olemaan sähköllä toimivia ja itsestään ajavia.

Loppuvuoden aikana automaailmassa liikkui huhuja, joiden mukaan Faraday Future olisi teknologiajätti Applen salaprojekti.

Nyt yhtiö on paljastanut, että sen saama miljardirahoitus ei ole peräisin Applelta vaan Kiinasta. Kiinalaisen mediayhtiö LeTV:n johtaja, miljardööri Jia Yueting on Forbes-lehden mukaan miljardin dollarin sijoituksen takana.

Faraday Futuren Simpson kertoo The Vergelle, että yhtiön tavoitteena on tuoda ensimmäinen auto markkinoille nopeasti.

”Yhtiö on ollut olemassa alle 18 kuukautta, ja meillä on nyt 550 työntekijää. Yritämme tuoda auton markkinoille mahdollisimman nopeasti, mutta haluamme varmistaa, että sen laatu on hyvä.”

Aiemmin yhtiö on kertonut, että se toisi auton markkinoille kahden vuoden sisällä. Toroidion on kertonut, että sen tavoitteena on aloittaa autojen toimitukset vuonna 2017. Muutamia tilauksiakin oli jo tullut, kun HS haastatteli Pasi Pennasta Slush-messuilla marraskuussa.

Videon Faraday Futuren konseptiauton paljastamisesta voi katsoa tästä:

Faraday Future
Kuljettaja voi integroida älypuhelimensa auton ohjauspyörään.
Kuljettaja voi integroida älypuhelimensa auton ohjauspyörään.
Faraday Future
Faraday Future
Faraday Future
Faraday Future
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Matt LeBlanc ja Chris Evans saivat kritiikkiä ensimmäisestä Top Gear -jaksostaan.

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Reseptit