Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Renault Talismanin, joka on odotettu ja tyylikäs perheauto

Talisman saapuu Suomeen huhtikuussa ja farmarimalli kesällä

Auto
 
Harry Kuurio
Harry Kuurio
Talisman on auto, jollaista Renaultilta on odotettu jo pitkään. Ulkoinen muotoilu erottuu rohkeana. Ajovaloissa on lyhyiden ja pitkien automatiikka.
Talisman on auto, jollaista Renaultilta on odotettu jo pitkään. Ulkoinen muotoilu erottuu rohkeana. Ajovaloissa on lyhyiden ja pitkien automatiikka. Kuva: Harry Kuurio
Koeajo

Renault Talisman dCi 160 EDC6

 Talisman on tien päällä hiljainen mutta alustaltaan hieman levoton, jopa veltto.

 Tasaisella pinnalla se liikkuu hyvin siististi, mutta töyssyissä ja heitoissa jousitus ei aina kykene suodattamaan epätasaisuuksia matkustamon ulkopuolelle. Talisman saapuu Suomeen huhtikuussa, ja tärkeä farmariversio tulee vielä loppukeväällä.

 Neljän vuoden takuu on vahva valtti.

 Hinta: vahvistamatta, mutta kilpailijoiden tasolla.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 4,4 litraa /

100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt:

115 g/km.

 Kilpailijoita: Citroën C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, VW Passat.

Eteläisemmässä Euroopassa pienet automallit myyvät vuosi vuodelta paremmin, joten valmistajien on ollut järkevää panostaa niihin.

Siksi etenkin ranskalaisvalmistajat ovat keskittyneet kompakteihin malleihin ja tila-autoihin. PSA-yhtymän Citroën ja Peugeot ovat lopettaneet mallistostaan suuret perhe- ja edustusautot C6:n ja 607:n.

Renault on kuitenkin rakentanut uuden mallin myös suurempaan perheautoluokkaan.

Auton nimi on Talisman. Pitkä, lähes 4,85-metrinen, uutuus on ranskalaismerkille tärkeä, sillä sen on tarkoitus näyttää, mihin Renault parhaimmillaan pystyy.

Tätä autoa Renaultilta on odotettu pitkään. Sen edeltäjä Laguna poistui tuotannosta jo 2012. Suomeen Talisman saapuu huhtikuussa.

Onko se chic?

Joidenkin autojen ulkoasusta innostuu ensi silmäyksellä. Talisman on sellainen.

Keulan ajovalojen ja listojen muodot ovat jännittävän kaarevat mutta eivät sorru liikaan kikkailuun. Myös perän leveä takavalojärjestely on näyttävä.

Talisman on oikeasti näyttävä ja hienostunut. Laadukkuuden tavoittelu näkyy myös sisällä.

Ulkomuodosta vastannut Alexis Martot voi olla luomuksestaan ylpeä, sillä Talisman ei matki mitään jo olemassa olevaa kilpailijaa.

Jotakin ranskalaisten uskosta omaan tyylitajuunsa kertoo, että japanilaisia saman kokoluokan malleja Renault ei edes miellä Talismanin kilpailijoiksi.

Suomessa monen mielikuva voi olla, että japanilaisautot ovat Renaultia kestävämpiä. Heille muistutettakoon, että automaailma muuttuu jatkuvasti.

Talismanin edeltäjä Laguna sijoittui tuoreimmassa suomalaisessa katsastusvikatilastossa kolme- ja kuusivuotiaiden ryhmissä paremmin kuin laadukkaina pidetyt BMW 5-sarja, Honda Civic, Mercedes-Benzin C-sarja tai Volvo V70.

Millaista tekniikkaa?

Talisman pyrkii olemaan myös teknisesti edistyksellinen auto, joka erottuu massasta.

Sen erikoisuuksiin kuuluvat 4Control-nelipyöräohjaus, erityinen ajo- ja sisätunnelmajärjestelmä Multi-Sense sekä aktiivinen iskunvaimentimien säätö.

Nelipyöräohjaus on harvinaisuus, jonka sovelluksia on tähän asti ollut lähinnä muutamissa luksusmalleissa. Talismanissakin se on valinnaisvaruste.

Renault tarjoaa trendin mukaisesti entistä pienempiä moottoreita. Saatavaksi tulee kolme diesel- ja kaksi bensiinivaihtoehtoa. Pienin diesel on 1,5-litrainen ja tuottaa 110 hevosvoimaa, ja suuremmat 1,6-litraisia 130 ja 160 hevosvoiman versioina.

Tehokkain diesel on kaksin turboin ahdettu. Bensiinimoottorit ovat 1,6-litraiset, 150- ja 200-hevosvoimaiset.

Entä tien päällä?

Nelivetoa tai tehoversioita Talismanista ei ole tulossa, mutta silti esimerkiksi koeajettu 160 hevosvoiman ja 380 newtonmetrin dieselversio on riittävän riuska arkiajoihin.

Renaultin Multi-Sensen viiden ajo-ohjelman asetuksia muuttamalla kuljettaja löytää itseään eniten miellyttävät ajoasetukset.

Kuljettajaa avustavissa järjestelmissä Talisman antaa kilpailijoilleen hieman tasoitusta.

Saatavilla ei ole kaistalla pysymisen avustinta, adaptiivisen tasanopeuden säätimen täysjarrutusta, adaptiivisia ajovaloja tai wifiä.

Talismaniin saa varoittavan kaistavahdin, aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän ja lyhyiden ja pitkien ajovalojen automatiikan.

Harry Kuurio
Ohjaamo on selkeäilmeinen, ja esimerkiksi ohjauspyörän säädöt riittävät.
Ohjaamo on selkeäilmeinen, ja esimerkiksi ohjauspyörän säädöt riittävät.
Harry Kuurio
Talismanissa on panostettu matkustusmukavuuteen. Se tuntuu esimerkiksi hyvissä etuistuimissa, joihin saa muun muassa viilennys- ja hierontatoiminnon.
Talismanissa on panostettu matkustusmukavuuteen. Se tuntuu esimerkiksi hyvissä etuistuimissa, joihin saa muun muassa viilennys- ja hierontatoiminnon.
Harry Kuurio
Infotainment on parhaimmillaan 8,7-tuumainen R-Link 2. Navigaattori puhuu suomea.
Infotainment on parhaimmillaan 8,7-tuumainen R-Link 2. Navigaattori puhuu suomea.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit