Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Renault Talismanin, joka on odotettu ja tyylikäs perheauto

Talisman saapuu Suomeen huhtikuussa ja farmarimalli kesällä

Auto
 
Harry Kuurio
Harry Kuurio
Talisman on auto, jollaista Renaultilta on odotettu jo pitkään. Ulkoinen muotoilu erottuu rohkeana. Ajovaloissa on lyhyiden ja pitkien automatiikka.
Talisman on auto, jollaista Renaultilta on odotettu jo pitkään. Ulkoinen muotoilu erottuu rohkeana. Ajovaloissa on lyhyiden ja pitkien automatiikka. Kuva: Harry Kuurio
Koeajo

Renault Talisman dCi 160 EDC6

 Talisman on tien päällä hiljainen mutta alustaltaan hieman levoton, jopa veltto.

 Tasaisella pinnalla se liikkuu hyvin siististi, mutta töyssyissä ja heitoissa jousitus ei aina kykene suodattamaan epätasaisuuksia matkustamon ulkopuolelle. Talisman saapuu Suomeen huhtikuussa, ja tärkeä farmariversio tulee vielä loppukeväällä.

 Neljän vuoden takuu on vahva valtti.

 Hinta: vahvistamatta, mutta kilpailijoiden tasolla.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 4,4 litraa /

100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt:

115 g/km.

 Kilpailijoita: Citroën C5, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, VW Passat.

Eteläisemmässä Euroopassa pienet automallit myyvät vuosi vuodelta paremmin, joten valmistajien on ollut järkevää panostaa niihin.

Siksi etenkin ranskalaisvalmistajat ovat keskittyneet kompakteihin malleihin ja tila-autoihin. PSA-yhtymän Citroën ja Peugeot ovat lopettaneet mallistostaan suuret perhe- ja edustusautot C6:n ja 607:n.

Renault on kuitenkin rakentanut uuden mallin myös suurempaan perheautoluokkaan.

Auton nimi on Talisman. Pitkä, lähes 4,85-metrinen, uutuus on ranskalaismerkille tärkeä, sillä sen on tarkoitus näyttää, mihin Renault parhaimmillaan pystyy.

Tätä autoa Renaultilta on odotettu pitkään. Sen edeltäjä Laguna poistui tuotannosta jo 2012. Suomeen Talisman saapuu huhtikuussa.

Onko se chic?

Joidenkin autojen ulkoasusta innostuu ensi silmäyksellä. Talisman on sellainen.

Keulan ajovalojen ja listojen muodot ovat jännittävän kaarevat mutta eivät sorru liikaan kikkailuun. Myös perän leveä takavalojärjestely on näyttävä.

Talisman on oikeasti näyttävä ja hienostunut. Laadukkuuden tavoittelu näkyy myös sisällä.

Ulkomuodosta vastannut Alexis Martot voi olla luomuksestaan ylpeä, sillä Talisman ei matki mitään jo olemassa olevaa kilpailijaa.

Jotakin ranskalaisten uskosta omaan tyylitajuunsa kertoo, että japanilaisia saman kokoluokan malleja Renault ei edes miellä Talismanin kilpailijoiksi.

Suomessa monen mielikuva voi olla, että japanilaisautot ovat Renaultia kestävämpiä. Heille muistutettakoon, että automaailma muuttuu jatkuvasti.

Talismanin edeltäjä Laguna sijoittui tuoreimmassa suomalaisessa katsastusvikatilastossa kolme- ja kuusivuotiaiden ryhmissä paremmin kuin laadukkaina pidetyt BMW 5-sarja, Honda Civic, Mercedes-Benzin C-sarja tai Volvo V70.

Millaista tekniikkaa?

Talisman pyrkii olemaan myös teknisesti edistyksellinen auto, joka erottuu massasta.

Sen erikoisuuksiin kuuluvat 4Control-nelipyöräohjaus, erityinen ajo- ja sisätunnelmajärjestelmä Multi-Sense sekä aktiivinen iskunvaimentimien säätö.

Nelipyöräohjaus on harvinaisuus, jonka sovelluksia on tähän asti ollut lähinnä muutamissa luksusmalleissa. Talismanissakin se on valinnaisvaruste.

Renault tarjoaa trendin mukaisesti entistä pienempiä moottoreita. Saatavaksi tulee kolme diesel- ja kaksi bensiinivaihtoehtoa. Pienin diesel on 1,5-litrainen ja tuottaa 110 hevosvoimaa, ja suuremmat 1,6-litraisia 130 ja 160 hevosvoiman versioina.

Tehokkain diesel on kaksin turboin ahdettu. Bensiinimoottorit ovat 1,6-litraiset, 150- ja 200-hevosvoimaiset.

Entä tien päällä?

Nelivetoa tai tehoversioita Talismanista ei ole tulossa, mutta silti esimerkiksi koeajettu 160 hevosvoiman ja 380 newtonmetrin dieselversio on riittävän riuska arkiajoihin.

Renaultin Multi-Sensen viiden ajo-ohjelman asetuksia muuttamalla kuljettaja löytää itseään eniten miellyttävät ajoasetukset.

Kuljettajaa avustavissa järjestelmissä Talisman antaa kilpailijoilleen hieman tasoitusta.

Saatavilla ei ole kaistalla pysymisen avustinta, adaptiivisen tasanopeuden säätimen täysjarrutusta, adaptiivisia ajovaloja tai wifiä.

Talismaniin saa varoittavan kaistavahdin, aktiivisen hätäjarrutusjärjestelmän ja lyhyiden ja pitkien ajovalojen automatiikan.

Harry Kuurio
Ohjaamo on selkeäilmeinen, ja esimerkiksi ohjauspyörän säädöt riittävät.
Ohjaamo on selkeäilmeinen, ja esimerkiksi ohjauspyörän säädöt riittävät.
Harry Kuurio
Talismanissa on panostettu matkustusmukavuuteen. Se tuntuu esimerkiksi hyvissä etuistuimissa, joihin saa muun muassa viilennys- ja hierontatoiminnon.
Talismanissa on panostettu matkustusmukavuuteen. Se tuntuu esimerkiksi hyvissä etuistuimissa, joihin saa muun muassa viilennys- ja hierontatoiminnon.
Harry Kuurio
Infotainment on parhaimmillaan 8,7-tuumainen R-Link 2. Navigaattori puhuu suomea.
Infotainment on parhaimmillaan 8,7-tuumainen R-Link 2. Navigaattori puhuu suomea.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

F-Pace on Jaguarin päänavaus katumaasturiluokkaan. Autossa on brittimerkille uudenlaista massiivisuutta.

HS koeajoi: Jaguarin ensimmäisen katumaasturin ulkonäkö ei yllä klassikkomallien tasolle

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu