Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Ihan sama onko -50 vai +50” – kolme sähköautoilijaa kertoo, miten sähköauto toimii paukkupakkasilla

Sähköauto voi olla parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, väittävät sähköautoilijat. Mutta ongelmia kyllä löytyy.

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/b8db2deaa21b259e5718d1ecbc49a68f875e7c9b-2375084-tesla_02.jpg
Näin sähköauto toimii pakkasella, kertoo Tesla-kuski ja autoelektroniikan lehtori
Autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho on vannoutunut sähköautoilija, joka ajaa nyt Teslalla. Tällä videolla hän kertoo, miten sähköauto kulkee paukkupakkasilla.

Nyt kun Etelä-Suomea myöten yli 20 asteen pakkanen jäädyttää korvat, saa nenän vuotamaan ja sormet kuolioon, on autoilijoiden pidettävä entistä tarkemmin huolta autoistaan (lue vinkit, joilla autosi selviää pakkasesta).

Esimerkiksi moottori ei tykkää, kun se käynnistyy kylmänä – jos se edes käynnistyy. Auton sisätilojen lämpiämiseen menee niin kauan, että lapset takapenkillä itkevät kylmästä.

Kaiken tämän voi välttää, jos omistaa sähköauton.

Sähköauto, jota parjataan nimenomaan huonon talvikäytettävyytensä takia, on jopa parempi talviauto kuin polttomoottoriauto, sanovat tämän jutun kolme sähköautoilijaa.

Täytyy vain sietää sitä kaikista ikävintä sähköauton talvikäyttöön liittyvää hankaluutta.

Jari Sarasvuo, Tesla Model S ja toimintasädetrauma

Sami Kilpiö
Jari Sarasvuo Teslansa ratissa.
Jari Sarasvuo Teslansa ratissa.

Yritysvalmentaja Jari Sarasvuolla on käytössään jo toinen Tesla Model S. Ensimmäisestä hän hankkiutui kiukuspäissään eroon.

Sarasvuo selittää:

”Purin kaupan. Kuluttajana loukkaannuin siitä, että toimintasäteeksi luvattiin 502 kilometriä, mutta en päässyt Kauniaisista Turkuun ja takaisin – kesällä. Jos maksan 139 000 euroa cash autosta, niin asiakaslupauksessa ei voi olla 40 prosentin heittoa.”

Tämän saman punaisen auton osti Sarasvuon lähellä asuva kaveri. Sarasvuo tuli pikkuhiljaa katumapäälle entistä autoa katsellessaan. Lopulta hän osti nykyisen nelivetoisen, noin 700-hevosvoimaisen Teslansa.

”Toimintasädetraumasta”, kuten Sarasvuo asian ilmaisee, selvittyään Sarasvuo pitää nyt sähköautoilua seikkailuna, johon pitää asennoitua oikein ja suunnitelmallisesti.

Seikkailu se on etenkin talvella.

”Toimintasäteestä lähtee tällaisilla keleillä melkein puolet. Sehän on vähän sama, jos ajaisit tavallisella autolla, ja pakkasella sulta otettaisiin puolet bensasta tankista. Hehheh! Mutta hyvä puoli on se, että Teslan tankkaaminen ei ole kallista. Meidän yösähköhinnalla ’tankilliselle’ tulee hintaa 3,5 euroa.”

Sarasvuo teki autollaan oman talvitestin. Hän jätti tahallaan auton kolmeksi pakkaspäiväksi (10– 21 astetta pakkasta) ja kahdeksi pakkasyöksi (15– 23 astetta pakkasta) pihalle ilman, että se oli piuhassa kiinni.

Tuollaisen jälkeen polttomoottoriauto voisi hyvinkin olla lähtemättä liikkeelle. Ja vaikka se lähtisikin, moottorille se olisi pahasti epäterveellistä.

Tesla ei yskinyt.

”Lähti ajoon vaivatta.”

Isoin ongelma on se toimintasäde. Sarasvuon ajotyylillä se on normaalisti noin 350 kilometriä, mutta näillä pakkasilla se putosi alle kahteensataan. Ison osan toimintasäteestä haukkaa lämmitys.

”Jos haluaisin, voisin ajaa tavalla, joka vähentäisi pakkashaittaa toimintasäteen suhteen. Nyt lämmittelin aikani kuluksi persuustani, sormiani, tuulilasia, takaikkunaa jopa taustapeilejä ja käytin muitakin sähkölaitteita surutta.”

Kylmänä Tesla ei myöskään kiihdy mihinkään eikä ota talteen jarrutusenergiaa, koska kylmät akut estävät nämä toimet.

Sarasvuon mukaan toimintasäde ei kuitenkaan ole ongelma edes pitkällä matkalla, jos osaa olla luova, sillä Tesla on haluttu auto.

”Mä voin soittaa vaikka tuntemattomalle tyypille ja kysyä, että vaihdetaanko autoja kolmeksi päiväksi päittäin, kun pitää mennä Janakkalaan. Kuka tahansa vaihtaa. Tämä on sitä jakamistaloutta.”

Vikke Hyvönen, Nissan Leaf ja Webastonkaipuu

Vesa-Matti Väärä
Vikke Hyvönen Nissan Leafin ratissa.
Vikke Hyvönen Nissan Leafin ratissa.

Vikke Hyvösellä on leasing-Leaf käytössään vielä 2017 kevääseen asti. Talviajossa on haitannut ainoastaan toimintasäde, joka on Nissan Leafissakin lähes puolittunut.

Koska Leafissa on pienemmät akut kuin Teslassa, autolla pääsee näillä keleillä noin 80 kilometriä. Kylmät akut myös latautuvat hitaammin.

”Näillä keleillä olisi hyvä olla joku Webaston tyyppinen, polttoaineella toimiva lämmitin, koska nimenomaan lämmittäminen vie sähköä ja sitä myöten ajomatkaa älyttömästi”, Hyvönen sanoo.

Muutoin meno on mukavaa ja luotettavaa. Auton ollessa latauksessa sen saa lämpimäksi jo ennen ajoa äkkiä. Esilämmittämättäkin ajossa ei tarvitse odotella moottorin lämpiämistä, jotta auto lämpenee.

Leafin kanssa ei ole ongelmia pakkasilla, kunhan ajomatkat pysyvät lyhyinä ja auton saa laitettua piuhaan kiinni. Mutta jos menisi vaikka Lappiin ja jättäisi auton niille sijoilleen pitkäksi aikaa, saattaisi tulla tenkkapoo.

”Leafissa menee akkujen lämmitin päälle, jos akkujen lämpötila laskee muistaakseni alle -17 asteen. Ja jos akun varaus menee alle 30 prosenttiin, tuo järjestelmä lopettaa toimintansa. Jos akut ovat alle -25 asteessa, auto ei anna moottorin käynnistyä. Auto on sitten siinä siihen asti, kunnes akut saa jotenkin lämmitettyä yli -25 asteeseen.”

Vesa Linja-aho, Tesla Model S ja sähkömoottoritekniikan ihmeet

Sami Kero / HS
Vesa Linja-aho luottaa Teslaan pakkasillakin.
Vesa Linja-aho luottaa Teslaan pakkasillakin.

Vesa Linja-aho toimii autoelektroniikan lehtorina Metropolia-ammattikorkeakoulussa. Hän laskeskelee, että Hyvösen ja Sarasvuon tarinat sähköautojensa toimintasäteen puolittumisesta kuulostavat oikeilta.

”Pirullisin juttu on se, että pakkasella ilman tiheys kasvaa, ja sille ei paraskaan insinööri voi mitään. Kuutio pakkasilmaa painaa enemmän kuin kuutio helleilmaa. Se johtaa siihen, että autolla on enemmän massaa tieltään työnnettävään, mikä syö toimintasädettä.”

Asiaa voi ajatella pudotettavan rautakuulan avulla. Se putoaa paljon nopeammin ilman halki lattialle kuin veden halki uima-altaan pohjaan, koska vesi on ilmaa tiheämpää.

”Myös kitkahäviöt liikkuvissa osissa kasvavat. Tämä ilmiö on tuttu jokaiselle joka on ajanut paukkupakkasessa seissyttä polkupyörää."

Nämä ilmiöt tapahtuvat toki polttomoottoriautoillekin, mutta sillä ei ole väliä, koska niiden toimintasäde on joka tapauksessa riittävän pitkä, ja niitä voi tankata missä vaan. Sähköautoissa ilmanvastuksen kasvamisen huomaa pienemmän toimintasäteen takia kouriintuntuvammin.

Myös sisätilojen lämmittämisen kulutusvaikutus on sähköautoissa kouriintuntuvampi kuin polttomoottoriautoilla, sillä polttomoottoriautossa lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä. Sähkömoottorin hyötysuhde on niin hyvä, että hukkalämpöä ei juuri tule, ja ilma lämmitetään akun virran voimin – mikä tietenkin syö toimintasädettä kuin nälkäinen rotta.

”Jos autossa on 25 kilowattitunnin akku ja 5 kilowatin lämmitin, niin se ohjaamon lämmitys syö tunnin matkalla akun varauksesta ja siten toimintasäteestä 20 prosenttia, jos lämmitin hohkaa täysillä. Ja näillä pakkasilla se hohkaa.”

Ilmanvastuksen kasvu ja sisätilojen lämmitys ovat Linja-ahon mukaan merkittävimpiä toimintasäteen tappajia, sillä esimerkiksi Teslassa ja Nissan Leafissa on pätevä akkujen lämmitystoiminto.

Tämä estää sen, mikä tapahtuu esimerkiksi matkapuhelimen kanssa pakkasella: akku tyhjenee todella nopeasti. Myös ajossa akku lämpiää ja se on niin iso, ettei se kylmene yhtä herkästi kuin vaikkapa puhelin.

Kaikissa sähköautoissa, esimerkiksi e-Golfissa, aktiivista akuston lämmitystä ei ole, joten niiden kanssa saattaa olla erityisen paljon toimintasädeongelmia oikein pahoilla pakkasilla.

”Tosin vielä parinkymmenen asteen pakkasessa koeajamani e-Golf toimi nätisti. ”

Muutamista ongelmista huolimatta Linja-aho on iloinen pakkasessa ajava Tesla-kuski.

”Ennen kun alan pukeutua, laitan kännykkäsovelluksesta auton ohjaamon lämmityksen. Kun menen autoon, se on jo lämmin.”

Moni polttomoottoriauton talviongelma ei kuulu sähköautoihin.

”Sähköautossa ei ole jähmeitä öljyjä, tankkiin hyytyvää dieseliä, halkeavaa öljypohjaa, hitaasti lämpiävää ohjaamoa tai tankkausasemalla jäätyviä sormia. Se lähtee aina käyntiin kuin palmun alta. Sähkömoottorin toiminnan kannalta on ihan sama, onko 50 astetta pakkasta vai lämmintä.”

Tesla on toki kylmien akkujen takia hetken tehoton kuten Sarasvuolla, mutta äkkiä akut ovat lämpimiä ja tehot tulevat käyttöön.

”Tavallaan sähköauto on parempi talviauto kuin polttomoottoriauto.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Täällä bensa on nyt halvinta – asiantuntija kertoo, miten hinta määräytyy

Polttoaine

Googlen uusi keksintö liimaa jalankulkijat kiinni autoon törmäyksen yhteydessä

Google

Reseptit