Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Alen, Toivonen ja Kankkunen piiskasivat Lancian menestykseen

Auto
 
Alen, Toivonen ja Kankkunen piiskasivat Lancian menestykseen
Alen, Toivonen ja Kankkunen piiskasivat Lancian menestykseen
Lancian historiaan mahtuu monia hienoja automalleja. Anne-Marie Asolan tallissa majailee Lancia Montecarlo vuodelta 1982. Toimittaja, kuvaus ja editointi Kimmo Taskinen / HS.

Lancia & C. Fabbrica Automobili perustettiin Torinossa vuonna 1906. Italialainen Lancia hämmästytti rallimaailmaa 1970-luvulta lähtien voittamalla maailmanmestaruussarjassa mestaruuden kymmenen kertaa. Lancian ratissa nähtiin suomalaisista kuljettajista Markku Alen, Henri Toivonen ja Juha Kankkunen.

Lancia-malleja ovat esimerkiksi superauto Stratos, bokserimoottorinen Flavia, ikityylikäs Aurelia ja keskimoottorinen rallipolkujen valtias 037.

Helsinkiläisen Anne-Marie Asolan Lancia tottelee mallinimeä Montecarlo. Autoa valmistettiin vuosina 1975–1981. Montecarlo-nimeä käytettiin vain Euroopan puolella. Yhdysvalloissa samaa autoa myytiin nimellä Lancia Scorpion. Amerikkalaisella Chevroletilla oli jo mallistossaan Montecarlo-nimi.

"Hauska," on Anne-Marie Asolan luonnehdinta Lancian ajo-ominaisuuksista. Ohjaustehostimen puuttuminen tosin muistuttaa, että auto ei ole aivan viimeisintä vuosimallia. "Taskuparkkeeraus käy ihan punttisalikeikasta", Asola nauraa. Auto herättää kanssaihmisissä positiivista kiinnostusta. Useinkaan ohikulkijat eivät heti tunnista merkkiä, mutta monilla on silti pakottava tarve saada autoharvinaisuudesta kännykkäkamerakuva.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit