Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Dieselautojen talvivaivasta tuli ilmiö –  moni unohtaa hehkuttaa

Toinen ongelma pakkasilla ovat autot, joissa on virta-avaimen sijaan nappikäynnistys.

Auto
 
Heikki Saukkomaa
Autot ja autoilijat joutuvat koville pakkasessa.
Autot ja autoilijat joutuvat koville pakkasessa. Kuva: Heikki Saukkomaa

Kun starttaa kovalla pakkasella dieselkäyttöistä autoa, virta-avainta käännettäessä kojelautaan tulee hassun näköinen kiehkura.

Tällä valolla auto viestii, että odotapa hetki, haluan hehkua hetken, ennen kuin käynnistät. (Auton kojelaudassa on merkkivaloja moneen lähtöön – testaa HS:n visassa, miten hyvin tunnet valot.)

Dieselin syttymislämpötila on bensiiniä korkeampi, joten dieselautoa pitää hehkuttaa muutama sekunti ennen starttaamista.

Nyrkkisääntö on, että mitä kylmempi keli, sen pidempi hehkutusaika.

Tämän moni nykyaikaisilla dieselautoilla ajava on tänä talvena unohtanut. Sitten on oltu sormi suussa, kun auto ei käynnisty.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo, että kyseessä on jo ilmiö.

”Tiepalvelumiehet ovat kertoneet, että moni diesel on lähtenyt käyntiin ihan vaan ohjeistamalla, että hehkuta sitä ensin vähän aikaa”, Vesalainen sanoo.

Vesalainen uskoo, että kysymys on dieselautojen nopeasta kehityksestä. Aikaisemmin mörisevä, tärisevä ja jyrisevä dieselmoottori erosi bensamoottorista kovasti, mutta nykyisin moni saattaa unohtaa ajavansa dieselautolla, sillä se on lähes yhtä hiljainen kuin bensa-auto.

Nykyaikaisissa dieseleissä hehkutusta ei käytännössä juuri tarvita kesäkeleillä, joten asia pääsee ilmeisesti unohtumaan talvella.

”Itse aloitin dieselautoilun 1980-luvun Mersulla, jota piti hehkuttaa pitkään kesälläkin”, Vesalainen sanoo.

Toinen ongelma pakkasilla ovat autot, joissa on virta-avaimen sijaan nappikäynnistys.

Ainakin suurimmassa osassa näistä autoista hehkutus tapahtuu automaattisesti, eli kun painaa nappia, auto hehkuttaa niin kauan kuin parhaaksi näkee ja käynnistyy sitten.

Virta-avaimista käännettävissä autoissahan käännetään ensin virrat päälle, odotetaan hehkutusmerkin poistumista kojelaudasta ja sitten manuaalistesti startataan auto.

”Monessa nappikäynnisteisessä autossa viime viikon pakkasilla automatiikan tarjoama hehkutusaika oli liian lyhyt.”

Tämänkin ongelman voi useissa autoissa kiertää.

”Pelkän virran saa usein painettua päälle starttinapista niin, ettei paina samalla kytkintä tai jarrua. Tällöin myös hehkuvalo syttyy ja hehkutus alkaa. Kun hehkuvalo on sammunut, voi autosta riippuen painaa kytkimen tai jarrun pohjaan ja painaa käynnistysnapista uudelleen, jolloin auto käynnistyy. Näin toimien hehkutusajasta tulee ainakin omassa autossani pidempi, mitä automatiikka tarjoaa ja auto käynnistyy paremmin.

Jos ei hehkuta, moottori ei tykkää.

Välitön vaikutus on tietenkin se, että auto ei starttaa. Mutta muutakin ongelmaa hehkuttamatta jättämisessä voi olla.

”Periaatteessa siinä on moottorin vaurioitumisen riski. Jos oikein runnoo sitä moottoria käyntiin ilman hehkutusta, niin siellä voi syntyä moottorivaurioita.”

Moottorivaurioista puheen ollen: aina sanotaan, että yksi kylmäkäynnistys on sama kuin 1 000 kilometrin ajaminen. Onko se totta?

”Se on siinä mielessä urbaanilegenda, että moottoriöljyt ovat kehittyneet paljon ja niitä 1 000 kilometrin ajotapoja ja olosuhteitakin on erilaisia. Eli ei voi sanoa, että vastaako se kylmäkäynnistys 500 vai 1 000 kilometriä. Mutta ei se hyvää tee. Erityisesti vaarassa ovat moottorin laakerit”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistelty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Honda-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin Honda AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit