Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Dieselautojen talvivaivasta tuli ilmiö –  moni unohtaa hehkuttaa

Toinen ongelma pakkasilla ovat autot, joissa on virta-avaimen sijaan nappikäynnistys.

Auto
 
Heikki Saukkomaa
Autot ja autoilijat joutuvat koville pakkasessa.
Autot ja autoilijat joutuvat koville pakkasessa. Kuva: Heikki Saukkomaa

Kun starttaa kovalla pakkasella dieselkäyttöistä autoa, virta-avainta käännettäessä kojelautaan tulee hassun näköinen kiehkura.

Tällä valolla auto viestii, että odotapa hetki, haluan hehkua hetken, ennen kuin käynnistät. (Auton kojelaudassa on merkkivaloja moneen lähtöön – testaa HS:n visassa, miten hyvin tunnet valot.)

Dieselin syttymislämpötila on bensiiniä korkeampi, joten dieselautoa pitää hehkuttaa muutama sekunti ennen starttaamista.

Nyrkkisääntö on, että mitä kylmempi keli, sen pidempi hehkutusaika.

Tämän moni nykyaikaisilla dieselautoilla ajava on tänä talvena unohtanut. Sitten on oltu sormi suussa, kun auto ei käynnisty.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo, että kyseessä on jo ilmiö.

”Tiepalvelumiehet ovat kertoneet, että moni diesel on lähtenyt käyntiin ihan vaan ohjeistamalla, että hehkuta sitä ensin vähän aikaa”, Vesalainen sanoo.

Vesalainen uskoo, että kysymys on dieselautojen nopeasta kehityksestä. Aikaisemmin mörisevä, tärisevä ja jyrisevä dieselmoottori erosi bensamoottorista kovasti, mutta nykyisin moni saattaa unohtaa ajavansa dieselautolla, sillä se on lähes yhtä hiljainen kuin bensa-auto.

Nykyaikaisissa dieseleissä hehkutusta ei käytännössä juuri tarvita kesäkeleillä, joten asia pääsee ilmeisesti unohtumaan talvella.

”Itse aloitin dieselautoilun 1980-luvun Mersulla, jota piti hehkuttaa pitkään kesälläkin”, Vesalainen sanoo.

Toinen ongelma pakkasilla ovat autot, joissa on virta-avaimen sijaan nappikäynnistys.

Ainakin suurimmassa osassa näistä autoista hehkutus tapahtuu automaattisesti, eli kun painaa nappia, auto hehkuttaa niin kauan kuin parhaaksi näkee ja käynnistyy sitten.

Virta-avaimista käännettävissä autoissahan käännetään ensin virrat päälle, odotetaan hehkutusmerkin poistumista kojelaudasta ja sitten manuaalistesti startataan auto.

”Monessa nappikäynnisteisessä autossa viime viikon pakkasilla automatiikan tarjoama hehkutusaika oli liian lyhyt.”

Tämänkin ongelman voi useissa autoissa kiertää.

”Pelkän virran saa usein painettua päälle starttinapista niin, ettei paina samalla kytkintä tai jarrua. Tällöin myös hehkuvalo syttyy ja hehkutus alkaa. Kun hehkuvalo on sammunut, voi autosta riippuen painaa kytkimen tai jarrun pohjaan ja painaa käynnistysnapista uudelleen, jolloin auto käynnistyy. Näin toimien hehkutusajasta tulee ainakin omassa autossani pidempi, mitä automatiikka tarjoaa ja auto käynnistyy paremmin.

Jos ei hehkuta, moottori ei tykkää.

Välitön vaikutus on tietenkin se, että auto ei starttaa. Mutta muutakin ongelmaa hehkuttamatta jättämisessä voi olla.

”Periaatteessa siinä on moottorin vaurioitumisen riski. Jos oikein runnoo sitä moottoria käyntiin ilman hehkutusta, niin siellä voi syntyä moottorivaurioita.”

Moottorivaurioista puheen ollen: aina sanotaan, että yksi kylmäkäynnistys on sama kuin 1 000 kilometrin ajaminen. Onko se totta?

”Se on siinä mielessä urbaanilegenda, että moottoriöljyt ovat kehittyneet paljon ja niitä 1 000 kilometrin ajotapoja ja olosuhteitakin on erilaisia. Eli ei voi sanoa, että vastaako se kylmäkäynnistys 500 vai 1 000 kilometriä. Mutta ei se hyvää tee. Erityisesti vaarassa ovat moottorin laakerit”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit