Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Nämä mokat voivat jopa rikkoa auton pakkasella – mutta ne on helppo välttää

Talviautoiluun liittyy monia vaaranpaikkoja, jotka on kuitenkin helppo välttää

Auto
 
Kimmo Taskinen
Autot ovat paukkupakkasessa kovilla.
Autot ovat paukkupakkasessa kovilla. Kuva: Kimmo Taskinen

Talvi, pakkaset ja lumisateet koettelevat autoilijaa joka vuosi.

HS listasi yleisiä talviautoiluun liittyviä virheitä, jotka on helppo välttää. Ne on tosin myös helppo unohtaa, ja ne voivatkin aiheuttaa autolle isoja ongelmia.

Lista on koottu Autoliiton koulutuspäällikön Teppo Vesalaisen haastattelun pohjalta.

Auto kuivataan pesun jälkeen huonosti

Auto kannattaa pitää puhtaana myös kovilla pakkasilla, sillä esimerkiksi tuulilasiin muodostuu herkemmin jäätä ja huurretta, jos se on likainen. Ikkunoita puhdistaessa ne saattavat myös naarmuuntua, mikäli ovat likaisia.

Pakkasella auton pesun jälkeen on kuitenkin pidettävä huoli, että kuivaa autonsa asianmukaisesti. Etenkin tiivisteet ja niitä vasten olevat oven osat on kuivattava huolellisesti. Lukkopesiin kannattaa laittaa jo ennen pesua lukko- tai aseöljyä, jotta ne eivät pääse jäätymään.

Autojen tiivisteitä varten myydään erilaisia käsittelyaineita, kuten silikonipuikkoja, mutta niiden kanssa kannattaa olla varovainen. Jotkut autonvalmistajat nimittäin eivät suosittele niiden käyttöä, koska tiivisteet saattavat kärsiä. Kannattaa ennen tällaisten aineiden käyttöä ottaa selvää, mitä maahantuoja tai merkkikorjaamo tuumaa asiasta.

Heti pesun jälkeen ei kannata laittaa seisontajarrua päälle, jottei se jäädy. Auton pysyminen paikallaan on tällöin varmistettava vaihteella ja valittava pysäköintipaikka harkiten.

Käynnistetään kylmänä ja lähdetään heti kaasuttelemaan

Auton moottori kannattaa esilämmittää kylmällä, mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta.

Jos auton käynnistää kylmänä, ei kannata missään nimessä lähteä välittömästi kaasuttelemaan kovilla kierroksilla, vaan odottaa hetki tyhjäkäynnillä. Silloin moottori pääsee lämpiämään ja vaihteistoöljykin notkistuu hieman.

Laki asettaa rajat tyhjäkäynnille (normaalisti 2 minuuttia, yli 15 pakkasasteessa 4 minuuttia).

Näiden aikojen puitteissa ehtii putsata auton lumesta ja jäästä. Kun auton antaa käydä hetken tyhjäkäynnillä, lämpenevät auton öljyt ja nesteet hiukan ennen ajoon lähtöä.

Käynnistetään dieselauto ilman hehkutusta

Monet käynnistävät dieselautonsa liian vauhdikkaasti talvella (lue juttu tästä).

On hyvä muistaa, että dieselkäyttöisiä autoja täytyy etenkin kylmällä kelillä hehkuttaa hetki: kun laittaa autoon virrat päälle, täytyy odotella hetki, kunnes hehkulangan merkki sammuu kojelaudassa. Sitten auton voi startata.

Jätetään tankki melkein tyhjäksi

Polttoaineen vähyydestä kertovan merkkivalon syttyessä pystyy usein ajamaan enää alle 100 kilometriä. Ei ongelmaa, sehän on enemmän kuin monella sähköautolla täydellä akulla!

Normaalisti juuri näin, mutta talvella tilanne mutkistuu. Lähes tyhjän polttoainetankin sisäpintaan muodostuu huurretta, joka sulaessaan muuttuu vedeksi ja pääsee polttoainejärjestelmään, mikä ei ole hyvä asia.

Toinen asiaan liittyvä ongelma on polttoaineen täyttöluukun jäätyminen.

Jos ajaa tankin ihan tyhjäksi, menee tankkaamaan eikä saakaan jäätymisen takia polttoaineluukkua auki, tilanne on paha. Silloin ei välttämättä ole enää tarpeeksi menovettä, jotta pääsisi vaikkapa lämpimään parkkihalliin sulattelemaan tankin luukkua.

Kannattaa siis pitää tankki mahdollisimman täynnä pakkasilla.

Väännetään rattia kylmänä ja rikotaan ohjaustehostin

Uusimmissa autoissa on nykyään sähköinen ohjaustehostin, mutta myös hydraulisilla ohjaustehostimilla varustettuja autoja on edelleen liikenteessä.

Jos vääntää pakkasella heti käynnistämisen jälkeen paikallaan rattia kovasti, hydraulisesti toimiva ohjaustehostin voi pamauttaa öljyt pihalle, ja sitten ei enää tarvitsekaan lähteä mihinkään.

Tässäkin auttaa, kun käyttää autoa hetken tyhjäkäynnillä ennen kuin alkaa väännellä rattia. Muutenkin ratin kääntämistä tulisi välttää auton ollessa paikallaan.

Ei käytetä maskipeittoa

Maskipeiton hankkimista kannattaa harkita kylmien kelien varalle.

Kyseessä on auton maskin peittävä suoja, joka nopeuttaa esimerkiksi moottorin ja sisätilojen lämpiämistä sekä hidastaa moottorin jäähtymistä sammuttamisen jälkeen.

Koska moottorien koot ovat pienentyneet viime vuosina ja niiden tuottama hukkalämpö on vähentynyt, maskipeitot ovat tulleet taas käyttöön.

Maskipeittoja saa usein tiettyyn automalliin räätälöityinä, joten kannattaa ostaa se juuri sinun autollesi tehty peitto, jotta se toimii asianmukaisesti.

Tämän linkin takaa löytyvästä jutusta voit lukea lisää vinkeistä, joiden avulla autosi selviää ehjänä kovienkin pakkasten jälkeen.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja