Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kohta taksitolpilla – tässä on uusi E-sarjan Mercedes-Benz, jonka voi parkkeerata kauko-ohjauksella

Uusi E-sarjan Mercedes-Benz osaa parkkeerata itsensä kauko-ohjatusti.

Auto
 
GARY CAMERON
Mercedes-Benzin hallituksen puheenjohtaja Dieter Zetsche esitteli uutta E-sarjalaista Detroitin autonäyttelyssä.
Mercedes-Benzin hallituksen puheenjohtaja Dieter Zetsche esitteli uutta E-sarjalaista Detroitin autonäyttelyssä. Kuva: GARY CAMERON

Jos suomalainen autoileva ihminen on ylempää keskiluokkaa, on hyvä mahdollisuus, että hänen autonsa on joku näistä:

BMW 5-sarjalainen, Audi A6-sarjalainen tai Mercedes-Benz E-sarjalainen.

Nämä saksalaiset, isommat premium-perheautot ovat hintaluokassaan suosittuja Suomessa ja muuallakin maailmassa. Lisäksi näissä autoissa on usein teknologiaa, jotka valuvat vuosien myötä alempiin hintaluokkiin ja pienempiin autoihin.

Siksi on aina kihelmöivää, kun joistain näistä autoista esitellään uusi sukupolvi. Nyt myös taksina kovin suosittu E-Mersu on uusittu, ja auto on näytillä Detroitin autonäyttelyssä.

Autoista on jo kuvia internetistä, ja muun muassa Brittilehti Telegraph tutustui autoon ennen sen näyttelypäivää.

Kuvien perusteella uusi E-Mercedes ei ole valtaisa hyppäys aiemmasta sukupolvesta. Sitä voi pitää joko hyvänä tai huonona asiana. Ainakin konservatiivisempaa mersufania miellyttänee, että jokin asia tässä maailmassa pysyy jotakuinkin ennallaan.

Lue HS:n koeajojuttu vanhemmasta E-sarjalaisesta.

Suurimmat uudistukset ovat teknologiapuolella, sillä jos vähän aikaa sitten julkistettu S-Mercedes tuntui huippuunsa viritetyltä teknologia-autolta, uusi E on sitäkin kehittyneempi, Mercedekseltä luvataan.

Moottorivaihtoehtoina on tarjolla ainakin 2,1-litrainen diesel (195 hv), 2-litrainen bensiini (184 hv), 3-litrainen bensiini (258 hv) sekä E350-hybridi (279 hv).

Kaikissa autoissa on takaveto ja yhdeksänportainen automaattivaihteisto.

Odotettavissa on, että jossain vaiheessa esitellään myös perinteinen AMG-versio, joka on aina se Mercedeksen huippuunsa viritetty tehotykki.

Eräs kiinnostavimmista teknologioista, joka esiteltiin jo S-sarjassa, on itse ajava toiminto.

Periaatteessa E-Mercedes voisi kuulemma ajaa ainakin tietyissä olosuhteissa kuten Tesla Model S, eli täysin ilman kuskin apua. Mutta se ei sitä tee, koska Mercedes uskoo, että asiassa saattaisi olla turvallisuusriski.

Kädet täytyy siis pitää ratissa kiinni, vaikka auto osaakin vaihtaa kaistaa itse, seurata muuta liikennettä itse ja avittaa onnettomuuksien välttämiseksi.

Sen sijaan auto osaa parkkeerata itsensä kauko-ohjatusti, eli täysin itsenäisesti ilman, että kuski edes istuu autossa.

Oman E-sarjan Mercedes Benzin voi ostaa joskus ennen kesää.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja