Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kohta taksitolpilla – tässä on uusi E-sarjan Mercedes-Benz, jonka voi parkkeerata kauko-ohjauksella

Uusi E-sarjan Mercedes-Benz osaa parkkeerata itsensä kauko-ohjatusti.

Auto
 
GARY CAMERON
Mercedes-Benzin hallituksen puheenjohtaja Dieter Zetsche esitteli uutta E-sarjalaista Detroitin autonäyttelyssä.
Mercedes-Benzin hallituksen puheenjohtaja Dieter Zetsche esitteli uutta E-sarjalaista Detroitin autonäyttelyssä. Kuva: GARY CAMERON

Jos suomalainen autoileva ihminen on ylempää keskiluokkaa, on hyvä mahdollisuus, että hänen autonsa on joku näistä:

BMW 5-sarjalainen, Audi A6-sarjalainen tai Mercedes-Benz E-sarjalainen.

Nämä saksalaiset, isommat premium-perheautot ovat hintaluokassaan suosittuja Suomessa ja muuallakin maailmassa. Lisäksi näissä autoissa on usein teknologiaa, jotka valuvat vuosien myötä alempiin hintaluokkiin ja pienempiin autoihin.

Siksi on aina kihelmöivää, kun joistain näistä autoista esitellään uusi sukupolvi. Nyt myös taksina kovin suosittu E-Mersu on uusittu, ja auto on näytillä Detroitin autonäyttelyssä.

Autoista on jo kuvia internetistä, ja muun muassa Brittilehti Telegraph tutustui autoon ennen sen näyttelypäivää.

Kuvien perusteella uusi E-Mercedes ei ole valtaisa hyppäys aiemmasta sukupolvesta. Sitä voi pitää joko hyvänä tai huonona asiana. Ainakin konservatiivisempaa mersufania miellyttänee, että jokin asia tässä maailmassa pysyy jotakuinkin ennallaan.

Lue HS:n koeajojuttu vanhemmasta E-sarjalaisesta.

Suurimmat uudistukset ovat teknologiapuolella, sillä jos vähän aikaa sitten julkistettu S-Mercedes tuntui huippuunsa viritetyltä teknologia-autolta, uusi E on sitäkin kehittyneempi, Mercedekseltä luvataan.

Moottorivaihtoehtoina on tarjolla ainakin 2,1-litrainen diesel (195 hv), 2-litrainen bensiini (184 hv), 3-litrainen bensiini (258 hv) sekä E350-hybridi (279 hv).

Kaikissa autoissa on takaveto ja yhdeksänportainen automaattivaihteisto.

Odotettavissa on, että jossain vaiheessa esitellään myös perinteinen AMG-versio, joka on aina se Mercedeksen huippuunsa viritetty tehotykki.

Eräs kiinnostavimmista teknologioista, joka esiteltiin jo S-sarjassa, on itse ajava toiminto.

Periaatteessa E-Mercedes voisi kuulemma ajaa ainakin tietyissä olosuhteissa kuten Tesla Model S, eli täysin ilman kuskin apua. Mutta se ei sitä tee, koska Mercedes uskoo, että asiassa saattaisi olla turvallisuusriski.

Kädet täytyy siis pitää ratissa kiinni, vaikka auto osaakin vaihtaa kaistaa itse, seurata muuta liikennettä itse ja avittaa onnettomuuksien välttämiseksi.

Sen sijaan auto osaa parkkeerata itsensä kauko-ohjatusti, eli täysin itsenäisesti ilman, että kuski edes istuu autossa.

Oman E-sarjan Mercedes Benzin voi ostaa joskus ennen kesää.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu