Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Teollisuuden tavoitteena on nyt auto, jossa ei kukaan kuole

Volvo on jo asettanut tavoitteeksi, ettei sen uusissa autoissa kukaan kuole tai loukkaannut vakavasti 2020 jälkeen.

Auto
 
MARK BLINCH / Reuters
Uusia automalleja esiteltiin Detroitin automessuilla tammikuussa.
Uusia automalleja esiteltiin Detroitin automessuilla tammikuussa. Kuva: MARK BLINCH / Reuters

Yhdysvaltojen viranomaiset sekä useat kansainväliset autovalmistajat aikovat sopia perjantaina vapaaehtoisista säännöistä, joiden mukaan autojen turvallisuutta on parannettava, kertoo uutistoimisto Reuters. Sopimuksella pyritään myös palauttamaan kuluttajien luottamus useiden viimeaikaisten autoskandaalien jälkeen.

Kenties pisimmälle lupauksissaan on mennyt Volvo, jonka mukaan ”kukaan ei kuole tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa vuonna 2020 tai sen jälkeen”.

”Pitkällä aikavälillä visiomme on se, ettei autojen tulisi kolaroida”, totesi Volvon edustaja Jim Trainor uutistoimisto AFP:lle.

Turvallisuutta koskeva sopimus on Reutersin mukaan tarkoitus julkistaa Detroitin automessujen yhteydessä. Sopimukseen ovat uutistoimiston mukaan sitoutuneet ainakin GM, Toyota, Ford, Daimler, Fiat Chrysler, BMW, Honda, Nissan sekä Hyundai. Esimerkiksi GM:ää on syytetty turvallisuusriskien salailusta yli vuosikymmen ajan. Vikojen vuoksi onnettomuuksissa epäillään kuolleen ainakin 124 ihmistä, kertovat uutistoimistot.

Autoteollisuus on yrittänyt kehittää useita erilaisia tekniikoita, joilla turvallisuutta voidaan parantaa. Trainorin mukaan tekniikoiden kehittelyssä tulee huomioida myös se, etteivät keksinnöt ärsytä kuljettajia.

”Jos auto jarruttaa väärin liian usein, ihmiset turhautuvat ja kytkevät järjestelmän pois päältä. Järjestelmät on kalibroitava niin, että kuljettajalla tulee olla mahdollisuus toimia viimeiseen asti”, Trainor sanoi AFP:lle.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistetty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Handa-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit