Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Teollisuuden tavoitteena on nyt auto, jossa ei kukaan kuole

Volvo on jo asettanut tavoitteeksi, ettei sen uusissa autoissa kukaan kuole tai loukkaannut vakavasti 2020 jälkeen.

Auto
 
MARK BLINCH / Reuters
Uusia automalleja esiteltiin Detroitin automessuilla tammikuussa.
Uusia automalleja esiteltiin Detroitin automessuilla tammikuussa. Kuva: MARK BLINCH / Reuters

Yhdysvaltojen viranomaiset sekä useat kansainväliset autovalmistajat aikovat sopia perjantaina vapaaehtoisista säännöistä, joiden mukaan autojen turvallisuutta on parannettava, kertoo uutistoimisto Reuters. Sopimuksella pyritään myös palauttamaan kuluttajien luottamus useiden viimeaikaisten autoskandaalien jälkeen.

Kenties pisimmälle lupauksissaan on mennyt Volvo, jonka mukaan ”kukaan ei kuole tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa vuonna 2020 tai sen jälkeen”.

”Pitkällä aikavälillä visiomme on se, ettei autojen tulisi kolaroida”, totesi Volvon edustaja Jim Trainor uutistoimisto AFP:lle.

Turvallisuutta koskeva sopimus on Reutersin mukaan tarkoitus julkistaa Detroitin automessujen yhteydessä. Sopimukseen ovat uutistoimiston mukaan sitoutuneet ainakin GM, Toyota, Ford, Daimler, Fiat Chrysler, BMW, Honda, Nissan sekä Hyundai. Esimerkiksi GM:ää on syytetty turvallisuusriskien salailusta yli vuosikymmen ajan. Vikojen vuoksi onnettomuuksissa epäillään kuolleen ainakin 124 ihmistä, kertovat uutistoimistot.

Autoteollisuus on yrittänyt kehittää useita erilaisia tekniikoita, joilla turvallisuutta voidaan parantaa. Trainorin mukaan tekniikoiden kehittelyssä tulee huomioida myös se, etteivät keksinnöt ärsytä kuljettajia.

”Jos auto jarruttaa väärin liian usein, ihmiset turhautuvat ja kytkevät järjestelmän pois päältä. Järjestelmät on kalibroitava niin, että kuljettajalla tulee olla mahdollisuus toimia viimeiseen asti”, Trainor sanoi AFP:lle.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel Ampera-e ei välttämättä yllä ihan luvattuun 500 kilometriin, sillä sähköautojen toimintasäteen mittauksessa käytetty NEDC-menetelmä ei ole luotettavin mahdollinen.

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Reseptit