Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi uudistuneen Volkswagen Touranin, joka kuin isokokoinen Golf

Touranin kyytiin mahtuu hyvin seitsemän, jos matkatavaroita ei ole paljon.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen / HS
Touranin laatikkomainen muotoilu on tilankäytöllisesti paras ratkaisu.
Touranin laatikkomainen muotoilu on tilankäytöllisesti paras ratkaisu. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajo

Volkswagen Touran Highline 1,4 TSI 110 kW DSG

 Volkswagen onnistuu myös Touranin kanssa. Isolta Golfilta tuntuva auto on laadukkaan ja mietityn oloinen, mutta kokemus jää tasapaksuksi. Toisaalta tasaisuus on varmasti yksi auton menestyksen syitä.

 Autossa kulkee mukavasti isompikin porukka, jos matkatavaraa ei ole paljon.

 Hinta: 44 905 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt:

127 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 5,5 l/100km.

 Kilpailijoita: Ford S-Max, Peugeot 5008, Opel Zafira Tourer.

Vuoden auto Suomessa -kilpailu karsi loppuvuodesta toista kertaa automaailman jyvät akanoista.

Voittajaksi nousi tänä vuonna hienosti uudistunut Opel Astra.

Volkswagen Touran sijoittui auto- ja liikennetoimittajien äänestyksessä kuudenneksi. Mikä tekee Touranista yhden viime vuoden parhaista autoista?

Nopeasti vilkaistuna laatikkomaiselta näyttävä tila-auto on aivan tavallisen näköinen perhekuljetin.

Mitä pinnan alta löytyy?

Seitsemänpaikkainen Touran on oikeastaan isokokoinen Volkswagen Golf. Sisätilojen laatuvaikutelma on Volkswagenin tapaan mainio.

Kaikki osa-alueet vaikuttavat tarkkaan harkitulta, eikä suuria ongelmia ole.

Kalleimpaan Highline-varustetasoon kuuluu roimasti lisävarusteita. Pysäköintitutka ja peruutuskamera ovat tarpeellisia ainakin, jos autossa on usein seitsemän matkustajaa, jotka rajoittavat näkymää takaviistoon.

Autossa on myös pysäköintiavustin, joka hoitaa napin painalluksella taskuparkkeeraukseen tarvittavat ohjausliikkeet.

Touranin aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa pysäyttää auton, joten ruuhka-ajo on tavallista vaivattomampaa.

6,5-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen, ja sen grafiikka on selkeää. Kääntyvät ajovalot tarjoavat led-valoiksi mukavasti kirkkautta, ja mutkaisella syrjätiellä kääntyvät valot lisäävät turvallisuutta.

Ainoastaan kahdeksalla kaiuttimella toteutettu äänentoisto jää äänenlaadultaan keskinkertaiseksi.

Millainen ajaa?

1,4-litrainen TSI-moottori tarjoaa nykyisin Touranin yhteydessä 150 hevosvoimaa ja mukavat 250 newtonmetriä vääntöä.

Tavallisessa ajossa automaattinen DSG-vaihteisto toimii taustalla mukavasti ja huomaamatta. Risteystilanteet aiheuttavat toisinaan pientä kankeutta, kun vaihteisto haluaa jatkaa etenemistä kakkosvaihteella kytkintä luistattaen.

Kulutus pääkaupunkiseudulla on noin seitsemän litraa satasella, mutta isommalla henkilömäärällä lähestytään helposti kahdeksaa litraa.

Matka-ajossa Touran rullaa hiljaisesti kitkarenkailla. Näyttävän näköisesti verhoilluilla penkeillä on mukava istua myös pidemmällä matkalla.

Jousitus on saksalaistyyliin jämäkkä, mutta kovuus ei häiritse kuin kaupunkinopeuksissa huonokuntoisilla teillä.

Riittävätkö tilat?

Kolmannelle penkkiriville mahtuu lyhemmille matkoille myös kaksi keskimittaista aikuista. Seitsenhenkisen perheen lomareissut aiheuttavat kuitenkin ongelmia, sillä kolmannen penkkirivin käyttö kutistaa tavaratilan lähes olemattomaksi.

Reissukäyttöä ajatellen malliston järkevämpi vaihtoehto voisi olla pakettiauton pohjalle rakennettu suurikokoisempi Volkswagen Caddy.

Kokonaisuutena Touran on varsin tasapaksu mutta hyvin laadukkaan tuntuinen ja toimiva. Ehkä ominaisuuksien tasaisuus on yksi syy auton menestykseen.

Jos perheessä on enemmän kuin viisi jäsentä, Touran on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen auto.

Ainoa isompi ongelma on tavaratilan puute kolmannen istuinrivin kanssa. Koko perheen pidempiä matkoja harrastavan kannattaakin siirtyä kokoluokkaa isompaan autoon.

Kimmo Taskinen / HS
Peruutuskamera, pysäköintitutka ja automaattinen pysäköintiavustin ovat kaupunkiajoa helpottavia lisävarusteita.
Peruutuskamera, pysäköintitutka ja automaattinen pysäköintiavustin ovat kaupunkiajoa helpottavia lisävarusteita.
Kimmo Taskinen / HS
Tavaratilaa riittää, jos ei käytä kolmatta penkkiriviä.
Tavaratilaa riittää, jos ei käytä kolmatta penkkiriviä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit