Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi uudistuneen Volkswagen Touranin, joka kuin isokokoinen Golf

Touranin kyytiin mahtuu hyvin seitsemän, jos matkatavaroita ei ole paljon.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen / HS
Touranin laatikkomainen muotoilu on tilankäytöllisesti paras ratkaisu.
Touranin laatikkomainen muotoilu on tilankäytöllisesti paras ratkaisu. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajo

Volkswagen Touran Highline 1,4 TSI 110 kW DSG

 Volkswagen onnistuu myös Touranin kanssa. Isolta Golfilta tuntuva auto on laadukkaan ja mietityn oloinen, mutta kokemus jää tasapaksuksi. Toisaalta tasaisuus on varmasti yksi auton menestyksen syitä.

 Autossa kulkee mukavasti isompikin porukka, jos matkatavaraa ei ole paljon.

 Hinta: 44 905 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt:

127 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 5,5 l/100km.

 Kilpailijoita: Ford S-Max, Peugeot 5008, Opel Zafira Tourer.

Vuoden auto Suomessa -kilpailu karsi loppuvuodesta toista kertaa automaailman jyvät akanoista.

Voittajaksi nousi tänä vuonna hienosti uudistunut Opel Astra.

Volkswagen Touran sijoittui auto- ja liikennetoimittajien äänestyksessä kuudenneksi. Mikä tekee Touranista yhden viime vuoden parhaista autoista?

Nopeasti vilkaistuna laatikkomaiselta näyttävä tila-auto on aivan tavallisen näköinen perhekuljetin.

Mitä pinnan alta löytyy?

Seitsemänpaikkainen Touran on oikeastaan isokokoinen Volkswagen Golf. Sisätilojen laatuvaikutelma on Volkswagenin tapaan mainio.

Kaikki osa-alueet vaikuttavat tarkkaan harkitulta, eikä suuria ongelmia ole.

Kalleimpaan Highline-varustetasoon kuuluu roimasti lisävarusteita. Pysäköintitutka ja peruutuskamera ovat tarpeellisia ainakin, jos autossa on usein seitsemän matkustajaa, jotka rajoittavat näkymää takaviistoon.

Autossa on myös pysäköintiavustin, joka hoitaa napin painalluksella taskuparkkeeraukseen tarvittavat ohjausliikkeet.

Touranin aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa pysäyttää auton, joten ruuhka-ajo on tavallista vaivattomampaa.

6,5-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen, ja sen grafiikka on selkeää. Kääntyvät ajovalot tarjoavat led-valoiksi mukavasti kirkkautta, ja mutkaisella syrjätiellä kääntyvät valot lisäävät turvallisuutta.

Ainoastaan kahdeksalla kaiuttimella toteutettu äänentoisto jää äänenlaadultaan keskinkertaiseksi.

Millainen ajaa?

1,4-litrainen TSI-moottori tarjoaa nykyisin Touranin yhteydessä 150 hevosvoimaa ja mukavat 250 newtonmetriä vääntöä.

Tavallisessa ajossa automaattinen DSG-vaihteisto toimii taustalla mukavasti ja huomaamatta. Risteystilanteet aiheuttavat toisinaan pientä kankeutta, kun vaihteisto haluaa jatkaa etenemistä kakkosvaihteella kytkintä luistattaen.

Kulutus pääkaupunkiseudulla on noin seitsemän litraa satasella, mutta isommalla henkilömäärällä lähestytään helposti kahdeksaa litraa.

Matka-ajossa Touran rullaa hiljaisesti kitkarenkailla. Näyttävän näköisesti verhoilluilla penkeillä on mukava istua myös pidemmällä matkalla.

Jousitus on saksalaistyyliin jämäkkä, mutta kovuus ei häiritse kuin kaupunkinopeuksissa huonokuntoisilla teillä.

Riittävätkö tilat?

Kolmannelle penkkiriville mahtuu lyhemmille matkoille myös kaksi keskimittaista aikuista. Seitsenhenkisen perheen lomareissut aiheuttavat kuitenkin ongelmia, sillä kolmannen penkkirivin käyttö kutistaa tavaratilan lähes olemattomaksi.

Reissukäyttöä ajatellen malliston järkevämpi vaihtoehto voisi olla pakettiauton pohjalle rakennettu suurikokoisempi Volkswagen Caddy.

Kokonaisuutena Touran on varsin tasapaksu mutta hyvin laadukkaan tuntuinen ja toimiva. Ehkä ominaisuuksien tasaisuus on yksi syy auton menestykseen.

Jos perheessä on enemmän kuin viisi jäsentä, Touran on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen auto.

Ainoa isompi ongelma on tavaratilan puute kolmannen istuinrivin kanssa. Koko perheen pidempiä matkoja harrastavan kannattaakin siirtyä kokoluokkaa isompaan autoon.

Kimmo Taskinen / HS
Peruutuskamera, pysäköintitutka ja automaattinen pysäköintiavustin ovat kaupunkiajoa helpottavia lisävarusteita.
Peruutuskamera, pysäköintitutka ja automaattinen pysäköintiavustin ovat kaupunkiajoa helpottavia lisävarusteita.
Kimmo Taskinen / HS
Tavaratilaa riittää, jos ei käytä kolmatta penkkiriviä.
Tavaratilaa riittää, jos ei käytä kolmatta penkkiriviä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu