Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hometta, ruostetta ja umpijumi – näin kehnosti käy lumivaipan alle jätetylle autolle

Autoa ei kannata jättää lumen alle pitkäksi aikaa

Auto
 
”Pekka Sauri puhuu, me toimimme” – HS kaivoi kadunvarteen unohtuneen auton esiin 2010
”Pekka Sauri puhuu, me toimimme” – HS kaivoi kadunvarteen unohtuneen auton esiin 2010
Myös talvella 2010–2011 satoi valtavasti lunta. Silloin HS kaivoi esiin auton, joka oli unohtunut kolmeksi viikoksi kadunvarteen Kalliossa. Toimittaja: Riku Jokinen ja Katriina Pajari, kuvaus ja editointi: Mark Autio.

Katujen varret kumpuilevat nyt kauniisti, kun lumi on haudannut autoja alleen.

Alkuviikon lumipyryt ja pakkaset ovat sekoittaneet liikennettä varsinkin pääkaupunkiseudulla, ja monet kaupunkilaiset ovat jättäneet autonsa suosiolla kadun varteen.

Jotkut jättävät autonsa ulos koko talveksi.

Mitä se tekee autolle? Tekeekö talviuni lumivaipan alla autolle hallaa vai muodostuuko siitä kaaraa suojaava iglu?

”Ei se autolle hyvää tee missään nimessä. En suosittele säilyttämään autoa pitkään kadunvarressa”, sanoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.

Luomalan mukaan lumivaippa aiheuttaa autolle muun muassa ruostevaurioita.

”Lisäksi sisätiloissa on homehtumisriski, ja kaikki jarrut menevät umpijumiin. Talven yli säilytetty auto on todennäköisesti kevään tullen hinauskamaa. Ei sitä varmasti käyntiin saa, ja jos saa, niin tuskin liikkuu mihinkään.”

Jos autoa on säilytettävä talven yli ulkona, Luomala suosittelee ajamaan sillä lenkin vähintään kerran viikossa.

”Sellainen puolen tunnin lenkki, että akku latautuu, moottori lämpenee ja auton nesteet lähtevät kiertoon.”

Lumivaippa auton yllä ei suojaa myöskään sakkolapuilta, HS:n kaupunkisivut kertoivat perjantaina:

Voisi kuvitella, että pysäköinnintarkastajat joutuvat kaivamaan urakalla, jotta edes autojen tuulilasit ja niiden alla olevat asukaspysäköintitunnukset tai muut parkkidokumentit on mahdollista saada esiin.

Voisi kuvitella myös, että pysäköintivirhemaksun saaminen olisi haastavien sääolosuhteiden vuoksi epätodennäköisempää nyt kuin esimerkiksi kesällä.

Johtava pysäköinnintarkastaja Otto Kuitunen Helsingin kaupungin rakennusvirastosta torppaa molemmat oletukset.

”Onneksi olemme päässeet aika pitkälti eroon kaivamisesta. Nykyisin riittää, että skannaa rekisteritunnuksen, ja kämmentietokone näyttää, onko asukaspysäköintilupa voimassa”, Kuitunen kertoo.

Pitää rekisteritunnuskin toki etsiä lumen alta, mutta auton muodosta johtuen se on useimmiten tuulilasia ohuemman lumivaipan alla. Myös silloin, jos skannaus ei tuota osumaa pysäköintiluvasta, pitää tuulilasia puhdistaa.

Lumisen talven haasteet ovat kuitenkin Kuitusen mukaan suurelta osin muunlaisia.

Pakkanen ja nietokset hankaloittavat pysäköinnintarkastajien liikkumista, ja autoilijat taas joutuvat ujuttautumaan parkkiin kinoksien väliin.

Kuitusen kokemuksen mukaan suurin osa autoilijoista hallitsee parkkeerauksen lumisillakin kaduilla. Kaikki eivät kuitenkaan ole samaa maata.

”Osa autoilijoista muuttuu aivan kädettömiksi, kun tulee talvi ja lunta”, Kuitunen lataa.

Ongelmallisinta ja vaarallisinta on pysäköinti suojateiden päälle ja pelastusteiden tukkeeksi.

Pysäköinnintarkastajat pyrkivät Kuitusen mukaan arvioimaan talviolosuhteissa tilanteita autoilijan näkökulmasta.

Esimerkiksi jalkakäytävän tukkivaa pysäköintisuoritusta ei voi kuitenkaan katsoa läpi sormien lumikinosten keskelläkään.

Lumiauto Pähkinärinteessä.
Lumiauto Pähkinärinteessä.
Kirre Mether
Nämä autoilijat katsoivat parhaaksi jättää auton kotiin tänä lumipyryisenä päivänä.
Nämä autoilijat katsoivat parhaaksi jättää auton kotiin tänä lumipyryisenä päivänä.
Leif Grip
Lumilyhtyjä Töölössä.
Lumilyhtyjä Töölössä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Ruuhkajonossa kannatta laittaa ikkunat kiinni ja kytkeä ilmastointi pois päältä. Se vähentää yli 70 prosenttia hengitettävän ilman päästöjä auton sisätiloissa.

Autoilija voi hengittää ruuhkassa lähes tuplasti enemmän saasteita kuin soljuvassa liikenteessä

Tiede

Hallitus halusi kerätä sakoilla lisää rahaa, mutta perustuslaki torppasi idean – ”Nyt asiaa täytyy selvitellä uudestaan”

Sakko

1960-luvun jenkkiautokaunotar on elämänsä kunnossa

Autotallien aarteet

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi