Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hometta, ruostetta ja umpijumi – näin kehnosti käy lumivaipan alle jätetylle autolle

Autoa ei kannata jättää lumen alle pitkäksi aikaa

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/b9f5bf46b77035af04cce912660c29a83833e3d6-2382766-launchpad_autonkaivuu-lumesta_10.jpg
”Pekka Sauri puhuu, me toimimme” – HS kaivoi kadunvarteen unohtuneen auton esiin 2010
Myös talvella 2010–2011 satoi valtavasti lunta. Silloin HS kaivoi esiin auton, joka oli unohtunut kolmeksi viikoksi kadunvarteen Kalliossa. Toimittaja: Riku Jokinen ja Katriina Pajari, kuvaus ja editointi: Mark Autio.

Katujen varret kumpuilevat nyt kauniisti, kun lumi on haudannut autoja alleen.

Alkuviikon lumipyryt ja pakkaset ovat sekoittaneet liikennettä varsinkin pääkaupunkiseudulla, ja monet kaupunkilaiset ovat jättäneet autonsa suosiolla kadun varteen.

Jotkut jättävät autonsa ulos koko talveksi.

Mitä se tekee autolle? Tekeekö talviuni lumivaipan alla autolle hallaa vai muodostuuko siitä kaaraa suojaava iglu?

”Ei se autolle hyvää tee missään nimessä. En suosittele säilyttämään autoa pitkään kadunvarressa”, sanoo Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.

Luomalan mukaan lumivaippa aiheuttaa autolle muun muassa ruostevaurioita.

”Lisäksi sisätiloissa on homehtumisriski, ja kaikki jarrut menevät umpijumiin. Talven yli säilytetty auto on todennäköisesti kevään tullen hinauskamaa. Ei sitä varmasti käyntiin saa, ja jos saa, niin tuskin liikkuu mihinkään.”

Jos autoa on säilytettävä talven yli ulkona, Luomala suosittelee ajamaan sillä lenkin vähintään kerran viikossa.

”Sellainen puolen tunnin lenkki, että akku latautuu, moottori lämpenee ja auton nesteet lähtevät kiertoon.”

Lumivaippa auton yllä ei suojaa myöskään sakkolapuilta, HS:n kaupunkisivut kertoivat perjantaina:

Voisi kuvitella, että pysäköinnintarkastajat joutuvat kaivamaan urakalla, jotta edes autojen tuulilasit ja niiden alla olevat asukaspysäköintitunnukset tai muut parkkidokumentit on mahdollista saada esiin.

Voisi kuvitella myös, että pysäköintivirhemaksun saaminen olisi haastavien sääolosuhteiden vuoksi epätodennäköisempää nyt kuin esimerkiksi kesällä.

Johtava pysäköinnintarkastaja Otto Kuitunen Helsingin kaupungin rakennusvirastosta torppaa molemmat oletukset.

”Onneksi olemme päässeet aika pitkälti eroon kaivamisesta. Nykyisin riittää, että skannaa rekisteritunnuksen, ja kämmentietokone näyttää, onko asukaspysäköintilupa voimassa”, Kuitunen kertoo.

Pitää rekisteritunnuskin toki etsiä lumen alta, mutta auton muodosta johtuen se on useimmiten tuulilasia ohuemman lumivaipan alla. Myös silloin, jos skannaus ei tuota osumaa pysäköintiluvasta, pitää tuulilasia puhdistaa.

Lumisen talven haasteet ovat kuitenkin Kuitusen mukaan suurelta osin muunlaisia.

Pakkanen ja nietokset hankaloittavat pysäköinnintarkastajien liikkumista, ja autoilijat taas joutuvat ujuttautumaan parkkiin kinoksien väliin.

Kuitusen kokemuksen mukaan suurin osa autoilijoista hallitsee parkkeerauksen lumisillakin kaduilla. Kaikki eivät kuitenkaan ole samaa maata.

”Osa autoilijoista muuttuu aivan kädettömiksi, kun tulee talvi ja lunta”, Kuitunen lataa.

Ongelmallisinta ja vaarallisinta on pysäköinti suojateiden päälle ja pelastusteiden tukkeeksi.

Pysäköinnintarkastajat pyrkivät Kuitusen mukaan arvioimaan talviolosuhteissa tilanteita autoilijan näkökulmasta.

Esimerkiksi jalkakäytävän tukkivaa pysäköintisuoritusta ei voi kuitenkaan katsoa läpi sormien lumikinosten keskelläkään.

Lumiauto Pähkinärinteessä.
Lumiauto Pähkinärinteessä.
Kirre Mether
Nämä autoilijat katsoivat parhaaksi jättää auton kotiin tänä lumipyryisenä päivänä.
Nämä autoilijat katsoivat parhaaksi jättää auton kotiin tänä lumipyryisenä päivänä.
Leif Grip
Lumilyhtyjä Töölössä.
Lumilyhtyjä Töölössä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.

Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia – ”Lapset olivat aivan innoissaan”

Autoilu

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu