Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miten Volkswagen voi korjata päästöautot niin, ettei niiden kulutus muutu? Tutkija vastaa

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko pitää Volkswagenin tiedotuspolitiikkaa omituisena

Auto
 

”Kaikki on pantava pöydälle. Mitään ei lakaista maton alle.”

Näin julisti Volkswagenin hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Dieter Pötsch joulukuussa pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Hän puhui päästöskandaalista, joka on ryöpyttänyt autojättiä syksystä lähtien.

Paljon tietoa on kuitenkin yhä jossain muualla kuin pöydällä.

Keskeisiä avoimia kysymyksiä ovat muun muassa seuraavat:

1. Huijasiko Volkswagen päästötestejä laajasti myös Euroopassa?

2. Miten päästöautoihin tehtävät korjaukset vaikuttavat autoihin?

Kysymykset liittyvät keskeisesti toisiinsa, ja jälkimmäiseen kysymykseen Volkswagen on jo vastannut.

Harmi vain, että vastaus herättää vain lisää kysymyksiä.

Volkswagen on kertonut korjaavansa päästöskandaaliin liittyvät 11 miljoonaa dieselautoa tämän vuoden aikana. Tällaisia autoja on Suomessa yli 64 000 kappaletta.

Suomalaisille asiakkailleen saksalaisyhtiö on kertonut, että korjausten tavoitteena on tehdä autoista sellaisia, että ne täyttävät lainmukaiset päästöstandardit.

”Tavoitteena on, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia”, Volkswagen kertoo tiedotteessa.

Hetkinen.

Jos autoissa on päästöjä vääristelevä ohjelmisto, miten autot on mahdollista korjata niin, ettei autoon tule juuri mitään muutoksia? Luulisi, että päästöjä vääristelevän ohjelmiston poisto vaikuttaisi auton tehoihin tai kulutukseen.

Kyseessä on Volkswagenin ”tavoite”, mutta onko mahdollista, että siinä ei onnistuta?

HS kysyi asiaa Volkswageneita Suomeen maahantuovalta VV-Auto Groupilta sähköpostitse.

Viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen vastasi:

”Korjaukseen liittyen Volkswagen-konserni on valmistajana kertonut, että tavoitteena on ettei tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia.

Saksan viranomainen (KBA) on hyväksynyt ratkaisut, eikä meillä ole mitään syytä epäillä etteikö se onnistuisi.”

Vaikkei maahantuojalla olisi syytä epäillä asiaa, monilla auton omistajilla on.

Etenkin Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa Volkswagenin autot päästivät jopa kymmeniä kertoja luvattua enemmän typen oksideita. Esimerkiksi VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko pitää selvänä, että Yhdysvalloissa myytyihin autoihin tulee muutoksia, kun päästöjä vääristellyt ohjelmisto poistetaan autoista.

Laurikolla on kymmenien vuosien kokemus autojen päästötutkimuksista.

”Polttoaineenkulutus tulee todennäköisesti kasvamaan, ja alimmilla kierroksilla moottorin vääntömomentti voi heikentyä”. hän sanoo.

”Mutta siitä ei olekaan varmempaa tietoa, mitä amerikkalaisille autoille tullaan tekemään.”

Euroopassa myytyjen autojen korjauksista Volkswagen on lausunut näin:

  • 1,2 ja 2,0 -litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

  • 1,6-litraisiin moottoreihin tehdään myös ohjelmistopäivitys. Tämän lisäksi asennetaan ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin etupuolelle. Nämä toimenpiteet kestävät alle tunnin.

Näillä toimenpiteillä siis päästöhuijausohjelmiston vaikutus poistuu, mutta autojen tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen ei tule muutoksia.

Miten se voi olla mahdollista?

”Voi olla, että päästötestejä huijaavaa ohjelmistoa ei ole käytetty Euroopassa, ainakaan kovin laajasti. Ehkä se on ollut useimmissa autoissa vain ominaisuus, jota ei ole käytetty. Ja nyt se vain poistetaan sieltä”, sanoo Juhani Laurikko.

On totta, että vielä on epäselvää, miten huijausohjelmisto on toiminut Euroopassa vai onko lainkaan. Sen Volkswagen on myöntänyt, että päästöhuijausohjelmistoja on Euroopassa, mutta niiden toiminnasta täällä ei ole yhtä tarkkoja tietoja kuin Yhdysvalloissa.

On kuitenkin viitteitä, että Volkswagen on huijannut päästötestejä myös Euroopassa.

Britannian yleisradioyhtiö BBC teetti tutkivan journalismin Panorama-ohjelmassaan testin, jossa mitattiin 2,0-litraisen VW Passatin päästöjä. Tässä autossa on EA 189 -tyypin dieselmoottori, jollaisiin päästöhuijausohjelmisto on asennettu.

Autolle tehtiin ensin Euro 5 -päästöstandardien mukaiset testit, jotka Passat läpäisi kirkkaasti.

Auton typenoksidipäästöt olivat 167 mg/km, kun sallittu raja oli 180 mg/km.

Päästöhuijausohjelmisto tunnistaa, milloin auto on testauksessa, joten seuraavalla kerralla testi suoritettiin toisin.

Autoa muun muassa kiihdytettiin testausympäristössä ja testi ajettiin kuumalla moottorilla, jotta ohjelmisto luulisi auton olevan tien päällä.

Auton päästöt nousivat voimakkaasti: nyt typenoksidipäästöt olivat 435 mg/km.

BBC näytti testituloksia Volkswagenin edustajalle, joka vahvisti, että päästöhuijausohjelmisto oli todennäköisesti ollut aktiivinen.

Laurikon mukaan autojen typpioksidipäästöt vaikuttavat suoraan esimerkiksi polttoaineenkulutukseen. Polttoaineenkulutusta saadaan alas, kun auton annetaan päästää enemmän typenoksideita.

Miten Volkswagen sitten voi luvata korjaavansa päästöhuijausautot siten, että polttoaineenkulutus ei muutu?

Yksi vastaus on se, että päästöohjelmisto ei ole ollut Euroopassa käytössä. Ehkä BBC:n testi vain todisti sen, mitä jo tiedetään: että käytännössä kaikki autot päästävät tositilanteessa enemmän kuin laboratoriossa.

Toinen vastaus voi olla se, että korjausteknologia, moottorinohjausjärjestelmien ohjelmointi ja optimointi on kehittynyt niin, että autot voidaan korjata luvatusti. Mikä ei onnistunut aiemmin, voi onnistua nyt.

Kaiken kaikkiaan tilanne on yhä sekava, vaikka Volkswagen kertoo pyrkivänsä täyteen avoimuuteen.

”Tiedotuspolitiikka on ollut omituista”, sanoo Laurikko.

”Jos ajatellaan, että eurooppalaisissa autoissa on ollut ominaisuus (päästötestejä huijaava ohjelmisto), mutta sitä ei ole hyödynnetty, miksi Volkswagen on tunnustanut jotain sellaista, mitä se ei ole tehnyt. Oliko kyse paniikista vai tiedon puutteesta? Vai kriisiviestinnästä, jossa ollaan jo vähän liian rehellisiä ja kerrotaan jotain sellaista, mitä ei ole edes tehty.”

Ainakaan Volkswagenilla ei pitäisi olla yhtä suurta tarvetta huijata Euroopassa kuin sillä on ollut Yhdysvalloissa.

Yhdysvalloissa päästörajat ovat nimittäin huomattavasti tiukemmat kuin Euroopassa.

Kun Yhdysvalloissa auton typenoksidit saavat olla tiukimmassa luokassa korkeintaan 43,5 milligrammaa kilometrillä, Euroopassa lukema on dieselautoille ollut 180 milligrammaa. Tosin määräykset kiristyivät syyskuun alussa myös Euroopassa, ja lukema on nyt 80 milligrammaa.

Volkswagenin johto on myöntänyt, että päästöhuijaus johtui yhtiön liian kovista tavoitteista valloittaa Yhdysvaltain markkinat. Euroopassa sillä oli jo tukeva jalansija, joka sai tukea maanosan löysemmistä päästörajoista.

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller sanoi joulukuussa, että Euroopassa autojen korjaukset tulevat olemaan Yhdysvaltoja helpompia. Hän sanoi myös, että yhtiö aikoo tuoda päästöskandaaliin johtaneet tapahtumat julki.

”Me emme lepää ennen kuin kaikki on selvitetty – annan tästä sanani”, Müller sanoi.

Volkswagen-konsernin autojen korjaukset alkavat Suomessa maaliskuussa. Lue lisää tästä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Volkswagenin päästöhuijaus paljastui syyskuussa 2015.

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu

HS testasi Tesla Model X:n, joka on huikean tehokas katumaasturi

Tesla

Kun Citroën DS ilmestyi ensi kertaa, se oli avaruusajan auto – HS koeajoi uusimman DS 4 Crossbackin

Koeajo