Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Renault lupaa laskea autojensa päästöjä: ”Emme ole huijanneet”

Renault joutui viime viikolla päästöskandaalin keskelle

Auto
 
JACKY NAEGELEN
Ranskalainen Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin.
Ranskalainen Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin. Kuva: JACKY NAEGELEN

Ranskalainen autonvalmistaja Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin, yhtiön edustaja lausui maanantaina.

Viime viikon torstaina kävi ilmi, että Ranskan valtion petostutkijat olivat tehneet ratsian Renaultin tiloihin päästöhuijaukseen liittyvissä tutkimuksissa. Kun tieto ratsiasta levisi, Renaultin osake syöksyi Pariisin pörssissä yli 20 prosenttia.

Samalla selvisi, että Renaultin autot olivat päästäneet testeissä luvattua enemmän hiilidioksidia ja typenoksideita.

Nyt Renault kertoi, että se aikoo esitellä lähiviikkoina suunnitelman, jolla se aikoo leikata autojensa päästöjä. Lausunnon antoi Renaultin myyntijohtaja Thierry Koskas, joka korosti, että Renault ei ole huijannut päästötesteissä samaan tapaan kuin Volkswagen.

”Renault ei ole huijannut. Me emme käytä mitään ohjelmistoa tai muita petollisia menetelmiä”, hän sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

”Testiolosuhteissa noudatamme testien normeja”, hän sanoi, mutta myönsi samalla, että tositilanteessa autot päästävät enemmän päästöjä kuin testitilanteessa.

”Tämä on fakta.”

Tuon faktan huomasivat myös ranskalaiset tutkijat, jotka ovat tehneet päästötutkimuksia myös muille kuin Renaultin autoille. Monet ranskalaiset ja ei-ranskalaiset autot olivat päästäneet tutkijoiden testeissä luvattua enemmän hiilidioksidia ja typenoksideita.

Vielä ei ole tiedossa, miten paljon enemmän päästöjä autot olivat tuottaneet.

Se on tiedetty kuitenkin pitkään, että autojen todelliset kulutuslukemat ovat jotain ihan muuta kuin mitä autonvalmistajat kertovat. (Lue lisää tästä jutusta.)

Tämä johtuu osaltaan itse päästötesteistä, jotka on rakennettu niin, etteivät testien antamat päästöluvut kuvaa tositilannetta liikenteessä.

”Se ei ole rikollista. Se on järjestelmän vika”, kuvaili tilannetta HS:n aiemmin haastattelema VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko, joka on työskennellyt autojen päästömittauksien parissa 30 vuotta.

Näin asiaa kuvaili HS:lle Volvo Carsin tekninen projektinjohtaja Ulf Nordström vuonna 2013.

”Kun laboratoriotesti suoritetaan 20 asteen lämmössä ilman ajovaloja, sähkölaitteita ja ilmastointia, täyteen ladatulla akulla ja erittäin herkästi rullaavilla renkailla, koossa on aika monta tekijää, jotka sitten syövät tulosta, kun siirrytään laboratorion ulkopuolelle.”

EU valmisteleekin parhaillaan uusia päästötestejä, jotka vastaisivat enemmän todellisuutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja