Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Renault lupaa laskea autojensa päästöjä: ”Emme ole huijanneet”

Renault joutui viime viikolla päästöskandaalin keskelle

Auto
 
JACKY NAEGELEN
Ranskalainen Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin.
Ranskalainen Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin. Kuva: JACKY NAEGELEN

Ranskalainen autonvalmistaja Renault lupaa panna autojensa päästöt kuriin, yhtiön edustaja lausui maanantaina.

Viime viikon torstaina kävi ilmi, että Ranskan valtion petostutkijat olivat tehneet ratsian Renaultin tiloihin päästöhuijaukseen liittyvissä tutkimuksissa. Kun tieto ratsiasta levisi, Renaultin osake syöksyi Pariisin pörssissä yli 20 prosenttia.

Samalla selvisi, että Renaultin autot olivat päästäneet testeissä luvattua enemmän hiilidioksidia ja typenoksideita.

Nyt Renault kertoi, että se aikoo esitellä lähiviikkoina suunnitelman, jolla se aikoo leikata autojensa päästöjä. Lausunnon antoi Renaultin myyntijohtaja Thierry Koskas, joka korosti, että Renault ei ole huijannut päästötesteissä samaan tapaan kuin Volkswagen.

”Renault ei ole huijannut. Me emme käytä mitään ohjelmistoa tai muita petollisia menetelmiä”, hän sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

”Testiolosuhteissa noudatamme testien normeja”, hän sanoi, mutta myönsi samalla, että tositilanteessa autot päästävät enemmän päästöjä kuin testitilanteessa.

”Tämä on fakta.”

Tuon faktan huomasivat myös ranskalaiset tutkijat, jotka ovat tehneet päästötutkimuksia myös muille kuin Renaultin autoille. Monet ranskalaiset ja ei-ranskalaiset autot olivat päästäneet tutkijoiden testeissä luvattua enemmän hiilidioksidia ja typenoksideita.

Vielä ei ole tiedossa, miten paljon enemmän päästöjä autot olivat tuottaneet.

Se on tiedetty kuitenkin pitkään, että autojen todelliset kulutuslukemat ovat jotain ihan muuta kuin mitä autonvalmistajat kertovat. (Lue lisää tästä jutusta.)

Tämä johtuu osaltaan itse päästötesteistä, jotka on rakennettu niin, etteivät testien antamat päästöluvut kuvaa tositilannetta liikenteessä.

”Se ei ole rikollista. Se on järjestelmän vika”, kuvaili tilannetta HS:n aiemmin haastattelema VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko, joka on työskennellyt autojen päästömittauksien parissa 30 vuotta.

Näin asiaa kuvaili HS:lle Volvo Carsin tekninen projektinjohtaja Ulf Nordström vuonna 2013.

”Kun laboratoriotesti suoritetaan 20 asteen lämmössä ilman ajovaloja, sähkölaitteita ja ilmastointia, täyteen ladatulla akulla ja erittäin herkästi rullaavilla renkailla, koossa on aika monta tekijää, jotka sitten syövät tulosta, kun siirrytään laboratorion ulkopuolelle.”

EU valmisteleekin parhaillaan uusia päästötestejä, jotka vastaisivat enemmän todellisuutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu

Tältä näyttää Uber-Volvo – Yhdysvalloissa voi kohta tilata kuskittoman Uberin

Autot

Helsingin robottibussit saavat huomiota maailmalla – Suomessa auto ei tarvitse kuljettajaa

Robotisaatio

Kaupunkiajo pelottaa monia autoilijoita – asiantuntija opastaa, miten pelko hälvenee

Autoilu

Fordin kanttiautossa on tunnelmaa – autovanhuksen koti löytyy nykyään maalaismuseosta

Autotallien aarteet

Volkswagen maksaa Yhdysvalloissa huijatuille 20 000 dollaria, Suomessa ei mitään – miksi?

Autoilu