Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Renault kutsuu 15 000 autoa korjauksiin päästöongelmien takia

Renault kiistää päästöhuijauksen.

Auto
 

Ranskalainen autonvalmistaja Renault kutsuu 15 000 autoa korjaukseen päästöihin liittyvän ongelman takia, kertovat uutistoimistot AFP ja Reuters.

Ranskan ympäristö- ja energiaministeri Ségolène Royalin mukaan Renaultin autojen moottorin suodatinjärjestelmässä on vikaa.

AFP:n mukaan kyseiset autot korjataan ennen kuin ne tulevat myyntiin.

Maanantaina Renault kertoi, että se aikoo esitellä lähiviikkoina suunnitelman, jolla se aikoo leikata autojensa päästöjä. Lausunnon antoi Renaultin myyntijohtaja Thierry Koskas, joka korosti, että Renault ei ole huijannut päästötesteissä samaan tapaan kuin Volkswagen.

”Renault ei ole huijannut. Me emme käytä mitään ohjelmistoa tai muita petollisia menetelmiä”, hän sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.

Viime viikon torstaina kävi ilmi, että Ranskan valtion petostutkijat olivat tehneet ratsian Renaultin tiloihin päästöhuijaukseen liittyvissä tutkimuksissa. Kun tieto ratsiasta levisi, Renaultin osake syöksyi Pariisin pörssissä yli 20 prosenttia.

Samalla selvisi, että Renaultin autot olivat päästäneet testeissä luvattua enemmän hiilidioksidia ja typenoksideita.

Ranskan valtio on tutkinut myös muiden kuin Renaultin autojen päästöjä sen jälkeen, kun saksalainen autojätti Volkswagen jäi kiinni päästöhuijauksesta.

Tiistaina ympäristöministeri Royal kertoi, että tutkimuksissa epäselvyyksiä on löytynyt myös muiden kuin Renaultin autoista.

”Jotta olisimme reiluja Renaultia kohtaan, on sanottava, että muidenkin autonvalmistajien päästöluvut ylittävät normit”, hän sanoi AFP:n mukaan.

Royalin mukaan myös muut Ranskan tutkimat autonvalmistajat tulevat antamaan selvityksen päästöjen epäselvyyksistä tutkijoille.

Vielä ei ole tiedossa, miten paljon enemmän päästöjä autot olivat tuottaneet.

Se on tiedetty kuitenkin pitkään, että autojen todelliset kulutuslukemat ovat jotain ihan muuta kuin mitä autonvalmistajat kertovat. (Lue lisää tästä jutusta.)

Tämä johtuu osaltaan itse päästötesteistä, jotka on rakennettu niin, etteivät testien antamat päästöluvut kuvaa tositilannetta liikenteessä.

”Se ei ole rikollista. Se on järjestelmän vika”, kuvaili tilannetta HS:n aiemmin haastattelema VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko, joka on työskennellyt autojen päästömittauksien parissa 30 vuotta.

Näin asiaa kuvaili HS:lle Volvo Carsin tekninen projektinjohtaja Ulf Nordströmvuonna 2013.

”Kun laboratoriotesti suoritetaan 20 asteen lämmössä ilman ajovaloja, sähkölaitteita ja ilmastointia, täyteen ladatulla akulla ja erittäin herkästi rullaavilla renkailla, koossa on aika monta tekijää, jotka sitten syövät tulosta, kun siirrytään laboratorion ulkopuolelle.”

EU valmisteleekin parhaillaan uusia päästötestejä, jotka vastaisivat enemmän todellisuutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja