Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Opel Insignian, jota valmistaja kutsuu kuiskausdieseliksi

Automaattivaihteet tuntuvat vanhanaikaisilta, mutta uudistetut dieselmoottorit antavat mallille lisäaikaa.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen / HS
Opel Insignia on jo seitsemänvuotias. Automaattivaihteisto tuntuukin vanhanaikaiselta, mutta moderni diesel antaa mallille lisäaikaa.
Opel Insignia on jo seitsemänvuotias. Automaattivaihteisto tuntuukin vanhanaikaiselta, mutta moderni diesel antaa mallille lisäaikaa. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajo

Opel Insignia Edition Sports Tourer 1.6 CDTI

 Opelin moderni diesel tulee hyvään aikaan puhdistamaan moottorityypin mainetta. Ikä alkaa kuitenkin näkyä Insigniassa, ja varsinkin automaattivaihteisto tuntuu vanhahtavalta.

Silti Insignian edullinen hinta ja hyvät tilat ovat hyviä hankintasyitä auton pienistä puutteista huolimatta.

 Hinta: 37 952 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt:

134 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 5,1 l/100km.

 Kilpailijoita: Skoda Superb, Volkswagen Passat, Ford Mondeo.

Volkswagenin skandaalin jälkeen automaailmassa on ollut yksi höyryävän kuuma puheenaihe: päästöt.

Tilanne on lyhykäisyydessään tämä: nakuttavat dieselmoottorit tupruttavat ilmaan haitallisia typen oksideja, joiden suuri määrä hengitysilmassa on haitallista terveydelle.

Mutta dieselmoottoreissa on myös hyvät puolensa: niiden hyötysuhde on bensiinimoottoreita parempi ja hiilidioksidipäästöt siten pienemmät.

Päästötkään eivät välttämättä ole ongelma. Opelin uusien dieselmoottoreiden typen oksidit ovat valmistajan mukaan bensiinimoottoreihin verrattavalla tasolla.

Uusien 1,6-litraisten moottoreiden käyntiääni on Opelin mukaan niin hiljainen, että valmistaja on päättänyt kutsua niitä kuiskausdieseliksi.

Kuulostaa mainiolta ainakin paperilla. Mutta miten moderni diesel sointuu jo seitsemän vuotta täyttäneeseen Insigniaan?

136-hevosvoimaisessa neloskoneessa riittää ainakin vääntöä. Vanhanaikaiselta tuntuva automaatti on mukava mutta luistaa kaupunkiajossa reilusti.

Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat ovatkin toista litraa manuaalivaihteistoa korkeammat. Automaatin kulutus pääkaupunkiseudulla on noin 5,5 litraa satasella.

Vaikka moottorin käyntiääni on tasaisessa ajossa hiljainen, sen erottaa dieseliksi kaasupoljinta painaessaan. Äänimaailman miellyttävyys on kuitenkin parhaiden kilpailijoiden tasolla.

Mukavuus kohdallaan

Matka-ajossa Insignia tuntuu luokassaan mukavalta ja hiljaiselta. Kuskin penkissä on mukavan laajat säädöt, jolloin istuma-asennosta saa tukevan pidemmällekin matkalle.

Pääntila ei riitä pitkälle kuljettajalle, sillä istuin ei laskeudu tarpeeksi alas. Sulavan näköisen farmarin takapenkillä on yllättäen hyvin tilaa myös pitkille aikuisille, ja tavaratilaa on mukavat 540 litraa.

Sisusta on muihin saksalaisvalmistajiin verrattuna edullisen näköinen, mutta edullinen on myös Insignian dieselmallin noin 30 000 euron lähtöhinta.

Runsaskaan varustelu ei tule kalliiksi. Koeajoautossa oli muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera ja hyvät pysäköintitutkat.

Pieniä puutteita

Mittariston suurikokoinen näyttö on hienon ja modernin näköinen.

Valitettavasti siitä ei kuitenkaan oteta kaikkea irti. Esimerkiksi navigaattorinäkymä käyttää näytön pinta-alasta vain murto-osan.

Suunnittelussa on myös muita pieniä lapsuksia. Penkinlämmittimet toimivat hipaisunäppäimillä, joiden käyttö on kankeaa jopa ilman hansikkaita. Valikot ovat mukavasti suomeksi, mutta huonosti toteutetut ja lyhennetyt käännökset eivät anna viimeisteltyä vaikutelmaa.

Insignia on kuitenkin kokoonsa ja laatuvaikutelmaansa nähden varsin edullinen auto. Lisäksi auton tilat ovat hyvät, ja kyytiin mahtuu helposti neljä isokokoista aikuista.

Mallin ikä alkaa kuitenkin näkyä, kun sitä vertaa kilpailijoihin. Erityisesti vanhanaikainen automaattivaihteisto kaipaisi uudistumista.

Moderni dieselmoottori antaa Opel Insignialle kuitenkin lisäaikaa ennen seuraavaa mallisukupolvea.

Kimmo Taskinen / HS
Sisusta on laadukkaan tuntuinen ja auton hinnan mukainen.
Sisusta on laadukkaan tuntuinen ja auton hinnan mukainen.
Kimmo Taskinen / HS
Takana on mukavasti tilaa myös pitkälle matkustajalle.
Takana on mukavasti tilaa myös pitkälle matkustajalle.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit