Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Opel Insignian, jota valmistaja kutsuu kuiskausdieseliksi

Automaattivaihteet tuntuvat vanhanaikaisilta, mutta uudistetut dieselmoottorit antavat mallille lisäaikaa.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen / HS
Opel Insignia on jo seitsemänvuotias. Automaattivaihteisto tuntuukin vanhanaikaiselta, mutta moderni diesel antaa mallille lisäaikaa.
Opel Insignia on jo seitsemänvuotias. Automaattivaihteisto tuntuukin vanhanaikaiselta, mutta moderni diesel antaa mallille lisäaikaa. Kuva: Kimmo Taskinen / HS
Koeajo

Opel Insignia Edition Sports Tourer 1.6 CDTI

 Opelin moderni diesel tulee hyvään aikaan puhdistamaan moottorityypin mainetta. Ikä alkaa kuitenkin näkyä Insigniassa, ja varsinkin automaattivaihteisto tuntuu vanhahtavalta.

Silti Insignian edullinen hinta ja hyvät tilat ovat hyviä hankintasyitä auton pienistä puutteista huolimatta.

 Hinta: 37 952 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt:

134 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 5,1 l/100km.

 Kilpailijoita: Skoda Superb, Volkswagen Passat, Ford Mondeo.

Volkswagenin skandaalin jälkeen automaailmassa on ollut yksi höyryävän kuuma puheenaihe: päästöt.

Tilanne on lyhykäisyydessään tämä: nakuttavat dieselmoottorit tupruttavat ilmaan haitallisia typen oksideja, joiden suuri määrä hengitysilmassa on haitallista terveydelle.

Mutta dieselmoottoreissa on myös hyvät puolensa: niiden hyötysuhde on bensiinimoottoreita parempi ja hiilidioksidipäästöt siten pienemmät.

Päästötkään eivät välttämättä ole ongelma. Opelin uusien dieselmoottoreiden typen oksidit ovat valmistajan mukaan bensiinimoottoreihin verrattavalla tasolla.

Uusien 1,6-litraisten moottoreiden käyntiääni on Opelin mukaan niin hiljainen, että valmistaja on päättänyt kutsua niitä kuiskausdieseliksi.

Kuulostaa mainiolta ainakin paperilla. Mutta miten moderni diesel sointuu jo seitsemän vuotta täyttäneeseen Insigniaan?

136-hevosvoimaisessa neloskoneessa riittää ainakin vääntöä. Vanhanaikaiselta tuntuva automaatti on mukava mutta luistaa kaupunkiajossa reilusti.

Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat ovatkin toista litraa manuaalivaihteistoa korkeammat. Automaatin kulutus pääkaupunkiseudulla on noin 5,5 litraa satasella.

Vaikka moottorin käyntiääni on tasaisessa ajossa hiljainen, sen erottaa dieseliksi kaasupoljinta painaessaan. Äänimaailman miellyttävyys on kuitenkin parhaiden kilpailijoiden tasolla.

Mukavuus kohdallaan

Matka-ajossa Insignia tuntuu luokassaan mukavalta ja hiljaiselta. Kuskin penkissä on mukavan laajat säädöt, jolloin istuma-asennosta saa tukevan pidemmällekin matkalle.

Pääntila ei riitä pitkälle kuljettajalle, sillä istuin ei laskeudu tarpeeksi alas. Sulavan näköisen farmarin takapenkillä on yllättäen hyvin tilaa myös pitkille aikuisille, ja tavaratilaa on mukavat 540 litraa.

Sisusta on muihin saksalaisvalmistajiin verrattuna edullisen näköinen, mutta edullinen on myös Insignian dieselmallin noin 30 000 euron lähtöhinta.

Runsaskaan varustelu ei tule kalliiksi. Koeajoautossa oli muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, peruutuskamera ja hyvät pysäköintitutkat.

Pieniä puutteita

Mittariston suurikokoinen näyttö on hienon ja modernin näköinen.

Valitettavasti siitä ei kuitenkaan oteta kaikkea irti. Esimerkiksi navigaattorinäkymä käyttää näytön pinta-alasta vain murto-osan.

Suunnittelussa on myös muita pieniä lapsuksia. Penkinlämmittimet toimivat hipaisunäppäimillä, joiden käyttö on kankeaa jopa ilman hansikkaita. Valikot ovat mukavasti suomeksi, mutta huonosti toteutetut ja lyhennetyt käännökset eivät anna viimeisteltyä vaikutelmaa.

Insignia on kuitenkin kokoonsa ja laatuvaikutelmaansa nähden varsin edullinen auto. Lisäksi auton tilat ovat hyvät, ja kyytiin mahtuu helposti neljä isokokoista aikuista.

Mallin ikä alkaa kuitenkin näkyä, kun sitä vertaa kilpailijoihin. Erityisesti vanhanaikainen automaattivaihteisto kaipaisi uudistumista.

Moderni dieselmoottori antaa Opel Insignialle kuitenkin lisäaikaa ennen seuraavaa mallisukupolvea.

Kimmo Taskinen / HS
Sisusta on laadukkaan tuntuinen ja auton hinnan mukainen.
Sisusta on laadukkaan tuntuinen ja auton hinnan mukainen.
Kimmo Taskinen / HS
Takana on mukavasti tilaa myös pitkälle matkustajalle.
Takana on mukavasti tilaa myös pitkälle matkustajalle.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Täällä bensa on nyt halvinta – asiantuntija kertoo, miten hinta määräytyy

Polttoaine

Googlen uusi keksintö liimaa jalankulkijat kiinni autoon törmäyksen yhteydessä

Google

Ford Cortinan kyydissä 1970-luvulle

Autotallien aarteet

Volvo esitteli kaksi uutta autoa, jotka ovat pieniä ja kulkevat sähköllä

Volvo

Reseptit