Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lakimuutos synnytti uuden autokoulubisneksen, josta roihahti riita: Tästä on kyse

Autokoulualan uusi yrittäjä haluaa mullistaa autokoulualan samalla tavalla kuin Uber on mullistanut taksialan.

Auto
 
Anni Koponen
Suomen autokoulujärjestelmä on uuden edessä, kun alalle on ilmaantunut opetuslupajärjestelmää hyödyntävä uusi yrittäjä.
Suomen autokoulujärjestelmä on uuden edessä, kun alalle on ilmaantunut opetuslupajärjestelmää hyödyntävä uusi yrittäjä. Kuva: Anni Koponen

Aamutelevision keskusteluissa on yleensä leppoisa tunnelma, mutta nyt yksi keskustelu on johtanut julkiseen riitaan, joka koskee autokouluja.

Kyseessä on viime viikolla MTV3:n Huomenta Suomessa nähdystä haastattelusta, jossa Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi puhui ajokorttien opetuslupiin liittyvästä harmaasta taloudesta.

Jokilammen mukaan opetuslupa toimii hyvin, jos perheenjäsen hoitaa ajokorttikokelaan opetuksen. Mutta jos opetusluvasta tehdään bisnestä, se voi tarkoittaa Jokilammen mukaan harmaata taloutta.

”Perheen kesken se toimii loistavasti, ei muuten”, hän sanoi.

Jokilampi toivookin lakimuutosta, joka estäisi perheen ulkopuolisten opettamisen opetusluvalla.

Vuonna 2014 uudistuneen ajokorttilain mukaan opetusluvan hankkinut opettaja saa kolmen vuoden aikana ottaa myös kolme perheen ulkopuolista oppilasta.

Näin opetusluvalla voi tehdä myös bisnestä, tietää palvelu nimeltä Ratti.fi, joka hyödyntää Suomen opetuslupajärjestelmää. Palvelun perustaja Hannu Valkonen kutsuu yritystä ajokorttien Uberiksi.

Ratti.fin tavoitteena on yhdistää opetusluvan hankkineet opettajat ja ajo-oppilaat.

Valkosen mukaan ajokortin kokonaiskulut laskevat palvelun kautta noin 855 euroon, kun viranomaismaksut ja liukkaan kelin ajoharjoittelu lasketaan mukaan. Nyt B-ajokortti voi maksaa autokoulussa viranomaismaksuineen noin 1 000 euroa enemmän.

Valkonen on pahastunut Autokoululiiton Jokilammen kommenteista Huomenta Suomessa. Valkosen mukaan Jokilammen kommentit harmaasta taloudesta on suunnattu Ratti.fitä vastaan.

”Jos tällaiset syytökset meidän toiminnastamme vaikuttavat meidän liiketoimintaamme, tulemme hakemaan korvauksia oikeusteitse”, Valkonen sanoo.

Jarmo Jokilammen mukaan syytökset ovat aiheettomia.

Jokilampi tähdentää, että hän ei ole kommentoinut yksittäisten yritysten toimintaa, vaan opetuslupatoimintaa yleisellä tasolla.

”Olemme vuosia tuoneet julkisesti esille, että meidän näkökulmastamme opetuslupaopetus tulisi pitää lähisukulaisten välisenä. Tätä mieltä olemme edelleen.”

Jokilampi on sanonut HS:lle aiemmin, että opetuslupabisnekseen liittyy helposti harmaata taloutta.

Vesa Laitinen
Jarmo Jokilampi
Jarmo Jokilampi

Jokilampi ei ole kuitenkaan eritellyt, minkälaisista tapauksista on kyse.

Nyt Jokilampi sanoo näin:

”Netin keskustelupalstat ovat täynnä erilaisia ajo-opettajahakuja, ja meille on tullut tietoomme varsin selkeitä harmaan talouden tapauksia. Yksittäisten ihmisten toiminnan esille ottaminen ei kuitenkaan ole mielestämme asiallista. Vika ei ole ihmisissä, vaan lainsäädännössä. Lakia me haluammekin muuttaa.”

Ratti.fihin Jokilampi ei ota vieläkään suoraan kantaa.

Valkosen mukaan on selvää, että Jokilampi puhuu juuri Ratti.fistä.

”Ei ole mitään toista tällaista palvelua. Ei tätä keskustelua ole käyty tällaisenaan ennen kuin me tulimme markkinoille”, hän sanoo.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei näe Ratti.fin kaltaisille palveluille laillista estettä. Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs sanoi HS:lle aiemmin, että uusi toimija voisi laskea koko alan hintatasoa.

Ajokorttien Uberissa onkin kyse samasta ilmiöstä, joka on käynnissä monella alalla. Uudet digitaaliset toimijat murtavat perinteisten alojen toimintatapoja –  niin kuin Uber taksialalla.

Kalifornialainen kyydinjakopalvelu on nähty Suomen taksialalla niin suurena vihollisena, että taksialan ihmiset eivät mielellään sano koko palvelun nimeä ääneen. Toisaalta Suomen lainsäädäntökään ei ole oikein tiennyt, miten suhtautua Uberiin.

Sama näyttää nyt tapahtuvan autokoulualalla, kun Autokoululiiton puheenjohtaja ei suostu ottamaan Ratti.fihin kantaa.

Kantaa voisi odottaa, kun markkinoille on tulossa uusi yrittäjä, joka kertoo tavoitteekseen 50 prosentin markkinaosuuden alalla. Se tarkoittaa 30 000:a ajokorttia vuodessa.

”Ymmärrän toki, että Autokoululiitto yrittää ajaa omia etujaan. Mutta meidän viesti markkinoille on selvä. Me tulemme mahdollistamaan halvemmat ajokortit, ja jos autokoulut eivät pysty vastaamaan tähän markkinatilanteeseen, asia ei ainakaan vääristelemällä parane”, Hannu Valkonen sanoo.

Ratti.fin liiketoiminta perustuu siihen, että yritys ottaa siivun jokaisesta välitetystä sopimuksesta. Valkonen ei ole paljastanut Ratti.fin liiketoimintaan liittyviä tietoja tai välitettyjen sopimusten määriä.

Voi olla, että autokoulualalle tulee vielä muitakin yrittäjiä, jotka hyödyntävät vuonna 2014 uudistunutta ajokorttilakia. Aika näyttää muodostuuko ajokoulujen opettajavälityksestä suurta bisnestä. Nettiin on jo ilmestynyt esimerkiksi palvelu, Opetuslupa.net, joka lupaa yhdistää ajo-oppilaat ja opettajat maksutta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uuden Top Gearin avainhahmot ovat Matt LeBlanc, Chris Evans ja The Stig.

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit