Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uusi keksintö voi säästää tuulilasin skrapaamiselta pakkasella

MIT kehitti BMW:n rahoittamassa tutkimuksessa materiaalin, joka kerää ja varastoi lämpöä.

Auto
 

Pakkasille ei näy loppua.

Autoilijalle se tietää sitä, että tuulilaseja saa skrapailla vielä pitkään lumesta ja jäästä. Mutta kohta raaputtelu voi olla historiaa.

Uusi Massachusetts Institute of Technology -yliopiston (MIT) kehittämä materiaali ei pelasta vielä tätä talvea, mutta keksintö saattaa tulevaisuudessa lopettaa auton tuulilasin jäätymisestä johtuvan raapivan aamupuhteen.

Yliopistossa on nimittäin kehitteillä materiaali, jonka avulla päivällä paistava aurinko sulattaisi seuraavana aamuna tuulilasin ja miksei toisi lämpöä muuallekin autoon. Materiaali kerää ja varastoi lämpöä.

Etenkin sähköautoille systeemi voisi olla kätevä, koska nimenomaan lämmittäminen vie leijonanosan toimintasäteestä pakkasella.

MIT:n mukaan uusi, filminauhaa muistuttava läpinäkyvä materiaali voi varastoida aurinkoenergiaa ja vapauttaa energian lämpönä haluttuna hetkenä.

Auringon lämpö saa tämän polymeerifilmin molekyylit varautuneeseen tilaan, jolloin energiaa varastoituu kemiallisesti.

Kemiallisessa varastoitumisessa molekyylit pysyvät stabiilissa tilassa ja lämpö jää talteen, eikä se pääse säteilyn keinoin haihtumaan pois.

Kun lämpö halutaan taas käyttöön, pieni annos sähköä tai lämpöä saa molekyylit palautumaan tavalliseen tilaansa, jolloin ne vapauttavat keräämänsä energian lämpönä.

BMW on rahoittanut tukimusta ja on erityisen kiinnostunut sen mahdollisuuksista tuulilasissa.

Koska materiaali on läpinäkyvää, sen voisi asentaa kaksiosaisien tuulilasin väliin samassa rytäkässä, kun sinne asennetaan turvallisuuden vuoksi laminoitua muovia.

Auto seisoisi pakkasessa ja keräisi auringon lämpöä. Kuskin saapuessa paikalle molekyylit vapauttaisivat kerätyn lämmön nopeasti saadessaan esimerkiksi pienen hönkäyksen lämmintä ilmaa.

Materiaalia voisi MIT:n mukaan käyttää muissakin asioissa, joiden halutaan lämpenevän käskytettäessä.

Sillä voisi päällystää esimerkiksi penkkejä tai ratin.

Periaatteessa materiaalia voisi laittaa jopa sukkiin, takkiin tai pöksyihin. Kun ruumis alkaisi 20 asteen pakkasessa olla tunnoton, voisi vapauttaa lämmön, minkä jälkeen sitä olisi lämmin taas hetken aikaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu