Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tämä mies sanoo ratkoneensa talviautoilun ikuisen ongelman – tutustuimme akkulämmittimeen

Oululainen Teijo Siekkinen kehitti lämmittimen, joka kääräistään akun ympärille.

Auto
 
Markus Jokela / HS
Teijo Siekkinen jätti vakituisen työnsä autoalalla ja panosti kaiken kehittämäänsä akkulämmittimeen.
Teijo Siekkinen jätti vakituisen työnsä autoalalla ja panosti kaiken kehittämäänsä akkulämmittimeen. Kuva: Markus Jokela / HS

Kesällä autoilija elää unelmaansa. Moottoritie on kuuma, ja auto vie kohti seikkailuja. Ikkuna auki, musiikki täysille ja matkaan.

Talvella auto muuttuu jäätyneeksi helvetinkoneeksi, joka on kaivettava lapiolla esiin penkasta. Sen jälkeen on rukoiltava autoilun jumalilta armoa, jotta rakkine käynnistyisi eikä hyytyisi tien päälle. Musiikkia ei uskalla kuunnella, ettei akku tyhjenisi.

Akku onkin autojen heikko kohta pakkasilla. Sen tietää myös kymmeniä vuosia autoalalla toiminut Teijo Siekkinen.

Pakkasella akku tyhjenee nopeasti, ottaa huonosti virtaa vastaan ja saattaa lakata toimimasta kokonaan.

Siekkinen kertoo ratkoneensa kaikki nämä ongelmat keksinnöllä, jonka kehittelyn hän aloitti 2000-luvun alussa.

Kyseessä on akkulämmitin.

Kuulostaa yksinkertaiselta idealta, mutta toimiiko se?

Maaliskuussa 2013 televisionkatselijat näkivät Teijo Siekkisen kuumassa paikassa, Leijonan luolassa.

Siekkinen oli jättänyt työnsä teknisen palvelun päällikkönä Oulussa panostaakseen kaiken ideoihinsa, akkulämmittimeen ja muihin talviautoiluun liittyviin keksintöihin.

Nyt Siekkinen oli esittelemässä keksintöjään televisio-ohjelmassa Leijonan luola. Siinä yrittäjät myyvät ideoitaan sijoittajille ja pyytävät heiltä rahaa.

Siekkinen veti akkulämmittimensä mainoksen pystyyn ja pyysi sijoittajilta 150 000:ta euroa.

”Teillä on mahdollisuus saada yrityksestä kymmenen prosenttia”, hän sanoi.

Siekkinen siis uskoi, että hänen yrityksensä on ainakin puolentoista miljoonan euron arvoinen.

Leijonan luolan sijoittajien joukossa oli muun muassa Vallila Interiorin omistaja Anne Berner, joka on nykyään liikenneministeri.

Berner kysyi Siekkiseltä, mikä hänen tuotteidensa markkinapotentiaali olisi. Pohjoismaissa yli 500 miljoonaa euroa, Siekkinen vastasi.

Berner ei lopulta pannut rahojaan likoon, mutta myyntipuheiden jälkeen Siekkinen sai sijoittajan, miljonäärin kylmästä Pohjois-Suomesta.

Elektroniikkateollisuuden yrityksen JOT Automationin osakkeiden myynnillä miljoonia saanut Jorma Terentjeff päätti sijoittaa Siekkisen keksintöihin 150 000 euroa vastineeksi 37,5 prosentin omistusosuudesta.

Siekkinen suostui.

Miten Siekkisen akkulämmitin sitten toimii?

Arctic Battery Heater -niminen, asennettuna noin 200 euroa maksava, tuote kääräistään akun ympärille, jossa se lämmittää akkua ajon aikana. Virran laite saa auton laturista, joka lataa myös akkua. Erillisen akkulaturin avulla akkua voi ladata ja lämmittää myös, kun auto on kiinni sähkötolpassa.

Teijo Siekkisen akkulämmitin kääräistään akun ympärille.
Teijo Siekkisen akkulämmitin kääräistään akun ympärille.

Markkinoilla on muitakin hieman vastaavia tuotteita kuten Polar Heater. Tekniikan Maailma testasi molempia akkulämmittimiä vuonna 2013 ja havaitsi molempien helpottavan talviautoilun vaivoja. Erityisesti akkujen virran vastaanotto parani.

Tämän ansiosta akut muun muassa kestävät pidempään.

”Akun kesto pitenee 5–6 vuoteen, eikä niitä tarvitse vaihtaa vuoden välein”, Siekkinen kärjistää.

”Tämä on kestämätön tilanne, että akkuja joudutaan vaihtamaan turhaan.”

Viime aikojen pakkasessa akut ovat olleet kovilla. Toissa viikolla Suomen suurin akkumyyjä Motonet myi enemmän auton akkuja kuin normaalisti kahdessa kuukaudessa, kertoi Yle. Autoliiton arvion mukaan akut kestävät yleensä kolmesta viiteen vuoteen.

Autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho tuntee akkuteknologian ja sen ongelmat hyvin. Hän pitää akkulämmittimiä hyvänä ideana mutta löytää niistä myös puutteita.

”Takaahan se varman käynnistyksen silloin, kun auto on siinä piuhan päässä”, hän sanoo.

”Mutta jos kuski tottuu siihen, että koti- ja työpaikan pihassa lämmittimen kanssa auto lähtee käyntiin 20 asteen pakkasessa, ja sitten pysäköikin useaksi tunniksi paikkaan, jossa ei ole pistorasiaa, siitä voi tulla ikävä yllätys.”

Siekkisen mukaan Linja-ahon huoli on turha.

”Kun akku on ajon aikana saatu lämmitettyä, se pysyy eristeen ansiosta lämpimänä pitkään. Akku on kovan pakkasyön jälkeen vielä aamullakin lämmin”, hän sanoo.

Lämmin akku ottaa virtaa vastaan paremmin kuin kylmä.
Lämmin akku ottaa virtaa vastaan paremmin kuin kylmä.

Jos akkulämmittimet parantavat akkujen käyttöikää ja auttavat autoa käynnistymään, miksi jokaisessa autossa ei sitten jo ole akkulämmitintä vakiovarusteena?

Siekkisen mukaan se johtuu autobisneksen luutuneista tavoista: akkujen vaihdot kuuluvat asiaan.

”Automaahantuojilla ja autoliikkeillä olisi mahdollisuus poistaa tämä ongelma ja tarjota akkulämmitysjärjestelmiä autoihin. Annetaanhan nytkin autokaupan yhteydessä polttoainetta ja talvivarusteita ilmaiseksi. Akku on kuitenkin auton tärkein varuste, jota ilman mikään ei toimi.”

Siekkinen uskoo keksintöönsä ja ajelee autollaan neuvotteluissa ympäri Suomea. Vielä on paljon tekemistä, mutta oululaiskeksijä tähtää yhä miljoonaluokkaan. Yhteistyö miljonääri Terentjeffin kanssa on kuitenkin päättynyt.

Siekkinen kertoo jatkavansa uusien keksintöjen kehittelyä.

”Sähköautot ja niiden ongelmat ovat nyt lähellä sydäntä.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tältä näyttää Opelin uusi sähköauto

HS Pariisin autonäyttelyssä: Opelin ja Renaultin uudet sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta

Auto

Superrikkaat ostivat Ferrarin uutuuden näkemättä autoa – hinta 1,86 miljoonaa euroa

Ferrari

Opel esitteli uuden sähköautonsa ja yllätti – toimintamatka onkin yli 500 kilometriä

Pariisin autonäyttely 2016

Renaultin suuri sähköyllätys ja kaikkien mopoautojen kuningas – HS seuraa Pariisin autonäyttelyä

Pariisin autonäyttely 2016

HS Pariisin autonäyttelyssä: Volkswagen esitteli sähköauton, jolle se lupaa jopa 600 kilometrin toimintasädettä

Sähköautot

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Reseptit