Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sinunkin autosi voi hyvin olla päästöhuijari –  kuluttajalehti listasi pahimmat vääristelijät

Testin mukaan 95 prosenttia dieselautoista ylittää tien päällä sallitut päästölukemat.

Auto
 
Mikko Stig
Autot päästävät todellisessa tilanteessa enemmän päästöjä kuin testiolosuhteissa.
Autot päästävät todellisessa tilanteessa enemmän päästöjä kuin testiolosuhteissa. Kuva: Mikko Stig

Tämä uutinen ei kerro, että joku olisi jälleen kehittänyt volkswagenmaisen päästöhuijausohjelmiston.

Tämä uutinen kertoo oikeastaan paljon pahemmasta asiasta. Siitä, että käytännössä kaikki autonvalmistajat huijaavat päästötesteissä, mutta laillisesti. Hyvin todennäköisesti myös sinun autosi.

Asia ei ole uusi, mutta Which?-kuluttajalehden uudet tutkimustulokset ovat jälleen uusi luku siihen pitkään opukseen, jossa kerrotaan ”laillisista päästöhuijauksista” NEDC-testissä.

Mitä testeissä sitten tapahtuu?

Kyseessä on testi nimeltään The New European Driving Cycle (NEDC). Kaikki uudet autot käyvät sen läpi, ja sen – ja ainoastaan sen – perusteella valmistaja ilmoittaa tai edes saa lain puitteissa ilmoittaa päästölukemat.

Testissä simuloidaan kaupunkiajoa, maantieajoa sekä näiden yhdistelmää.

Kaupunkiajossa auto kiihdyttää ja jarruttaa useita kertoja. Lisäksi auto ajaa tasaisella nopeudella sekä seisoo tyhjäkäynnillä. Maksiminopeus on 50 km/h ja keskinopeus noin 14,5 km/h.

Maantieajossa 50 prosenttia tuloksista määräytyy tasaisen nopeuden ajon tuloksista. Lisäksi mukana on kiihdytystä, jarrutusta ja tyhjäkäyntiä. Maksiminopeus on 120 km/h ja keskinopeus noin 62,5 km/h.

Yhdistetty testi koostuu kahden edellisen keskiarvosta ja painottuu testeissä ajettujen kilometrien mukaan.

Ongelma on testiolosuhteissa.

HS käsitteli asiaa jo aiemmin. Kyse on siitä, että autojen päästömittaustestit on rakennettu niin, että niitä on helppo manipuloida.

Silloin VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoi HS:lle: ”Se (tulosten manipulointi) ei ole rikollista. Se on järjestelmän vika.”

Testijärjestelmän ongelmia HS:lle vuonna 2013 kuvaili Volvo Carsin tekninen projektinjohtaja Ulf Nordström.

”Kun laboratoriotesti suoritetaan 20 asteen lämmössä ilman ajovaloja, sähkölaitteita ja ilmastointia, täyteen ladatulla akulla ja erittäin herkästi rullaavilla renkailla, koossa on aika monta tekijää, jotka sitten syövät tulosta, kun siirrytään laboratorion ulkopuolelle.”

Lisäksi testeissä ajetaan erittäin lyhyitä matkoja.

Tämän NEDC-testin mukaan ilmoitetaan myös sähköautojen toimintasäteet, mutta testi ei toimi myöskään siinä toimessa kunnolla.

Testi antaa sähköautoille harhaanjohtavan pitkiä toimintasäteitä, sillä päinvastoin kuin polttomoottoriauto, sähköauto kuluttaa moottoritieajossa enemmän kuin kaupunkiajossa.

Jos esimerkiksi Teslalle on ilmoitettu 500 kilometrin toimintasäde, se saattaa hyvinkin olla sitä kaupunkiajossa ja hiljaisissa nopeuksissa, mutta ei moottoritiellä.

Vuonna 2013 HS teki testin, jossa tarkasteltiin sitä, miten paljon autojen päästölukemat tien päällä poikkeavat päästölukemista laboratoriossa. Testissä oli kyse hiilidioksidista ja auton polttoaineenkulutuksesta, mutta mittausmenetelmissä on suuria ongelmia myös muiden päästöjen suhteen.

Kuluttajalehti Which? listasi, mitkä autot ovat sen testien mukaan pahimpia huijareita typen oksidien ja hiilimonoksidien suhteen.

Lehden testin mukaan 95 prosenttia dieselautoista ylittää tien päällä sallitut päästölukemat, ja bensiiniautoista 10 prosenttia, kertoo The Telegraph.

Bensa-autoilla oli testeissä ongelmia typen oksideissa sekä hiilimonoksideissa.

Muun muassa suomessakin suositut Mercedes E-sarjan bensa-autot sekä Nissan Qashqai -bensa-autot päästelivät liiaksi typen oksideja.

Hiilimonoksidien suhteen ongelmia oli muun muassa Suomessa verrattain yleisessä bensakäyttöisessä Alfa Romeo Giuliettassa.

Hurjimmat erot löytyvät kuitenkin dieseleistä ja typen oksideista (NOx).

Vuonna 2015 päästönormi määritti, että NOx-päästöt saavat olla maksimissaan 180 mg/km, ja saman vuoden syyskuun alussa arvo laski 80 mg/km -lukemaan.

Alla olevat dieselautot olivat Which?-lehden testin mukaan hurjimmat NOx-päästöhuijaajat. Testissä oli mukana 153 dieselautoa.

Tulokset ovat moninkertaisia suhteessa aiempiin rajoihin ja pahimmillaan monikymmenkertaisia suhteessa nykyisiin rajoihin.

Jeep Grand Cherokee (2011-) 2 700 mg/km

Subaru Forester (2013-) 1 190 mg/km

Nissan X-Trail (2014-) 1 050 mg/km

Nissan Qashqai (2014-) 990 mg/km

Kia Sportage (2010-) 930 mg/km

Nykyisen testijärjestelmän ongelmien takia EU on ottamassa käyttöön uusia testejä, jotka vastaavat enemmän todellisuutta. Lue lisää päästötestien ongelmista tästä jutusta.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja