Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi yli 180 000 euron BMW:n – 6-sarjan Gran Coupéssa tuoksuu ylellisyys

Ylellisen ja kalliin auton polttoaineen kulutus nousee korkeaksi.

Auto
 
Harry Kuurio
Harry Kuurio
Uudistettu BMW 6-sarjan Gran Coupé näyttää elegantilta ja hienostuneelta, ja myös suorituskyky vastaa odotuksia.
Uudistettu BMW 6-sarjan Gran Coupé näyttää elegantilta ja hienostuneelta, ja myös suorituskyky vastaa odotuksia. Kuva: Harry Kuurio
Koeajossa

BMW 640d Gran Coupé xDrive A

 6-sarjan Gran Coupé on rakennettu tyylikkyyden ja suorituskyvyn ehdoin. Niinpä autolla ajaminen on aina sykähdyttävää, mutta myös todella helpoksi tehty. Toisaalta näkyvyys pitkän keulan ja vahvojen A-pilareiden takaa on rajallinen.

 Sisäajomelua on jonkin verran. Lisäksi matalaan autoon kulku saattaa tuottaa hankaluuksia jäykkäpolvisille.

 Neliovisen ja -paikkaisen muotovalion takatilat ovat ylelliset mutta eivät runsaat. Hankintahinta on tämän auton pahin vihollinen.

 Hinta: 181 495 euroa (koeajoauton lisävarustein).

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 6,0 litraa / 100 km diesel.

 Hiilidioksidipäästöt: 158 g/km.

 Kilpailijoita: Audi A7, Jaguar XF, Maserati Quattroporte S, Mercedes-Benz CLS, Lexus GS, Volkswagen CC.

Kallis kenkäkauppa. Se tulee ensimmäisenä mieleen, kun istahtaa BMW:n uudistuneen 6-sarjan Gran Coupén sisälle.

Ilman täyttää nimittäin ylellisen nahan tuoksu. Muodot ja värit ympärillä ovat hyvin tyylikkäitä.

Nahkaa on joka puolella tämän auton sisuksissa: istuimissa, ovissa ja ohjauspyörässä.

Jopa pilareissa ja katossa on käytetty mokkanahan tapaista Alcantaraa.

Tuoksua ei pääse pakoon.

Saako rahalle vastinetta?

Tavallinen tallaaja ei ehkä uskalla edes kysyä, paljonko tämä kaikki maksaa. Kerrotaan kuitenkin:

Verhoilu maksaa veroineen noin 8 000 euroa, perusauto 95 000 ja autovero noin 47 000 euroa. Ja muut lisävarusteet noin 30 000 euroa.

On pakko miettiä, onko yli 181 000 euron autossa mitään järkeä. Sen määrittelee tietysti jokainen itse.

BMW:n Gran Coupé edustaa automuotoilun tyylisuuntaa, joka aiemmin esiteltiin Euroopassa vuosina 1962–1973 valmistetussa Rover P5:ssä.

Siinäkin oli neljä ovea ja voimakkaasti taaksepäin laskeutuva melko matala kattolinja.

Sittemmin nelioviset coupét jäivät, kunnes Mercedes-Benz esitteli CLS-mallinsa vuonna 2004. Pian kilpailijatkin heräsivät.

Jotakin käyttäjäkunnasta kertoo, että myös Rover P5 profiloitui ennen kaikkea edustavana autona.

Sellainen oli muun muassa Monacon ruhtinassuvun käytössä. Erottuva tyyli maksaa, myös autoissa.

Mikä nyt muuttuu?

BMW:n kaksiovisen 6-sarjan juuret ulottuvat vuoteen 1976 saakka. Mallisarjasta tuli nopeasti hyvin haluttu ja myöhempinä vuosina klassikko.

Uusi neliovinen Gran Coupé esiteltiin muutama vuosi sitten. Koko 6-sarjan uudistustahti on ollut verkkaista.

Toisen oviparin lisääminen coupé-koriin parantaa tietenkin auton käytettävyyttä. Silti Gran Coupé on vain 2+2-paikkainen.

Voidaan perustellusti kysyä, onko aika ajamassa perinteisen kaksiovisen version ohi.

Neliovisten puoli-coupéiden lisääntyminen viittaisi siihen suuntaan.

Ulkoiset muutokset ovat hyvin maltillisia: tuttua munuaismaskia sekä etu- ja takapuskureiden alaosia on muokattu, ajovalot päivitetty täys-ledeiksi ja lisätty uusia värivaihtoehtoja.

Myös sisätilojen viihtyvyyteen on panostettu. Saatavana on esimerkiksi uusia kaksivärisiä nahkasisustuksia kuten koeajoautossa.

Laadukas ConnectedDrive-navigointi on vakiovaruste. Tässä hintaluokassa sitä sopii kyllä odottaakin.

Entä ajo-ominaisuudet?

6-sarjan BMW Gran Coupé ei pullistele turhaan. Sille riittävät harkittu eleganssi ja rivakkuus.

Kolmen litran turboahdettu diesel tarjoaa väkevästi vääntöä ja kiihdyttää auton nollasta sataseen selvästi alle kuudessa sekunnissa.

Tämä auto kiihtyy salakavalan pehmeästi.

Ohjautuvuus on tarkkaa, ja ajoasennosta saa muokattua erinomaisen. Yllättäen ohjaus ei kuitenkaan hitaissa nopeuksissa palauta täysin.

Neliveto ja automaattivaihteisto toimivat saumattomasti yhteen, mutta auton ylellinen varustelu kostautuu korkeana 1 945 kilon omapainona.

Se tuntuu kulutuksessa, joka nousi koeajolla 8,3 litraan sadalla kilometrillä.

Kuljettaja voi valita viidestä ajotilasta, joista urheilullisin sport plus antaa ääritilanteissa perän hieman lipsahtaa sivulle. Se ei ole kuitenkaan ongelma, vaan lisää ajamisen hauskuutta.

Harry Kuurio
Mittaristo on perinteisen selkeä.
Mittaristo on perinteisen selkeä.
Harry Kuurio
Kaksivärinen nahkaverhoilu maksaa veroineen noin 8000 euroa.
Kaksivärinen nahkaverhoilu maksaa veroineen noin 8000 euroa.
Harry Kuurio
Mittaristo on perinteisen selkeä.
Mittaristo on perinteisen selkeä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja