Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vinkit pääkallokeleille: Näin selviät autolla loskassa ja jäällä

HS kasasi pääkallokelien ajovinkit Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen avulla.

Auto
 
Vesa Moilanen
Loska piinaa nyt autoilijoita ja jalankulkijoita.
Loska piinaa nyt autoilijoita ja jalankulkijoita. Kuva: Vesa Moilanen

Kun tiet ovat täynnä vettä ja jäätä ja taivaaltakin tulee kissoja ja koiria, kannattaa olla ajaessa erityisen tarkka.

HS kasasi pääkallokelien ajovinkit Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen avulla.

Älä roiski kuraa jalankulkijoiden päälle

Kun lumet ovat sulaneet, tiet ovat täynnä isoja lätäköitä. Jos niistä ajaa kovaa, kura lentää kaaressa jalankulkijoiden päälle.

”Autoilijalla on tieliikennelain mukaan vastuu ajaa niin, ettei roiski kohtuuttomasti”, Vesalainen sanoo.

Nykyään on verrattain helppoa selvittää ajoneuvon omistajan tai haltijan yhteystiedot rekisterinumeron avulla. Sen jälkeen voi soittaa kuljettajalle ja sanoa, että maksapa pesulalasku. Velvollisuus korvaukseen on autoilijalla.

”Jos sopua ei tule, on aina mahdollisuus tehdä myös rikosilmoitus. Tällöin mahdollisista silminnäkijöistä on apua. Mistään rikosilmoitusbuumeista en ole tämän ilmiön suhteen kuullut. Luulen, että suurin osa vaan nuolee haavansa eli pesee ja kuivattaa vaatteensa itse.”

Aja siis lätäkön vierestä, älä lätäköstä. Aina tämä ei tosin ole mahdollista. Silloin on vain hiljennettävä nopeutta niin paljon, etteivät vesi ja kura lennä.

Ennakoi jalankulkijan liikkeitä erityisen tarkasti

Kadut ovat jäässä, ja jalankulkijat liukastelevat.

”Hiekastakaan ei ole usein apua, koska se on painunut jään sisään. Jos jalankulkija kävelee vaikka tien reunaa ja liukastuu, hän voi lennähtää ajoradalle.”

Pidä siis erityisen paljon sivuetäisyyttä jalankulkijoihin ja muista oikean tilannenopeuden valinta.

Harkitse, voisiko ajamisen sivuteillä jättää sikseen, jos alla on kitkarenkaat

Tällä kelillä on Vesalaisen mukaan erityisen vaarallista ajaa kitkarenkailla etenkin vähemmän liikennöidyillä vesijäisillä teillä, koska pitoa ei ole käytännössä juuri ollenkaan.

”Jos ei ole aivan pakko lähteä vesijäisille teille kitkarenkailla, kannattaa sitä todellakin välttää. Nastoillakin on liukasta, mutta ne sentään purevat jäähän jonkin verran.”

Kannattaa myös huomioida, että parkkipaikat ovat usein pahasti jäässä. Se on syytä pitää mielessä niin ajaessa kuin autosta pois astuttaessa.

Aja risteyksiin riittävän hiljaa

Vaikka pääväylät kaupungeissa ja kehillä ovat lähes kokonaan sulat, jo risteysalueilla, pienemmillä kaduilla ja sivuteillä saattaa edessä olla ongelmia.

”Siellä voi olla hiekoitusta, mutta hiekka on usein painunut jään alle. Silloin hiekasta ei ole mitään hyötyä. Sula pääväylä saattaa hämätä kuljettajaa olettamaan, että myös risteävät tiet olisivat yhtä pitäviä.”

Moni on tottunut luottamaan, että ajonvakautusjärjestelmä korjaa, jos auto meinaa lähteä puskemaan. Vesijäällä kitkarenkailla ajettaessa järjestelmä ei saa käännettyä autoa suunnitellusti, koska sen toiminta perustuu pitoon.

”Muutenkin kuljettajan tulisi tiedostaa, että ajonvakautusjärjestelmä on tärkeä turvallisuustekijä takataskussa. Sen tuomaa lisäturvaa ei kuitenkaan saisi ulosmitata ajamalla tilanteisiin liian kovaa. Jos ajonvakautusjärjestelmä puuttuu kuljettajan toimintaan, on kuljettaja jo tehnyt virheen ajamalla liian suurella tilannopeudella”, Vesalainen valistaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu