Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vinkit pääkallokeleille: Näin selviät autolla loskassa ja jäällä

HS kasasi pääkallokelien ajovinkit Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen avulla.

Auto
 
Vesa Moilanen
Loska piinaa nyt autoilijoita ja jalankulkijoita.
Loska piinaa nyt autoilijoita ja jalankulkijoita. Kuva: Vesa Moilanen

Kun tiet ovat täynnä vettä ja jäätä ja taivaaltakin tulee kissoja ja koiria, kannattaa olla ajaessa erityisen tarkka.

HS kasasi pääkallokelien ajovinkit Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen avulla.

Älä roiski kuraa jalankulkijoiden päälle

Kun lumet ovat sulaneet, tiet ovat täynnä isoja lätäköitä. Jos niistä ajaa kovaa, kura lentää kaaressa jalankulkijoiden päälle.

”Autoilijalla on tieliikennelain mukaan vastuu ajaa niin, ettei roiski kohtuuttomasti”, Vesalainen sanoo.

Nykyään on verrattain helppoa selvittää ajoneuvon omistajan tai haltijan yhteystiedot rekisterinumeron avulla. Sen jälkeen voi soittaa kuljettajalle ja sanoa, että maksapa pesulalasku. Velvollisuus korvaukseen on autoilijalla.

”Jos sopua ei tule, on aina mahdollisuus tehdä myös rikosilmoitus. Tällöin mahdollisista silminnäkijöistä on apua. Mistään rikosilmoitusbuumeista en ole tämän ilmiön suhteen kuullut. Luulen, että suurin osa vaan nuolee haavansa eli pesee ja kuivattaa vaatteensa itse.”

Aja siis lätäkön vierestä, älä lätäköstä. Aina tämä ei tosin ole mahdollista. Silloin on vain hiljennettävä nopeutta niin paljon, etteivät vesi ja kura lennä.

Ennakoi jalankulkijan liikkeitä erityisen tarkasti

Kadut ovat jäässä, ja jalankulkijat liukastelevat.

”Hiekastakaan ei ole usein apua, koska se on painunut jään sisään. Jos jalankulkija kävelee vaikka tien reunaa ja liukastuu, hän voi lennähtää ajoradalle.”

Pidä siis erityisen paljon sivuetäisyyttä jalankulkijoihin ja muista oikean tilannenopeuden valinta.

Harkitse, voisiko ajamisen sivuteillä jättää sikseen, jos alla on kitkarenkaat

Tällä kelillä on Vesalaisen mukaan erityisen vaarallista ajaa kitkarenkailla etenkin vähemmän liikennöidyillä vesijäisillä teillä, koska pitoa ei ole käytännössä juuri ollenkaan.

”Jos ei ole aivan pakko lähteä vesijäisille teille kitkarenkailla, kannattaa sitä todellakin välttää. Nastoillakin on liukasta, mutta ne sentään purevat jäähän jonkin verran.”

Kannattaa myös huomioida, että parkkipaikat ovat usein pahasti jäässä. Se on syytä pitää mielessä niin ajaessa kuin autosta pois astuttaessa.

Aja risteyksiin riittävän hiljaa

Vaikka pääväylät kaupungeissa ja kehillä ovat lähes kokonaan sulat, jo risteysalueilla, pienemmillä kaduilla ja sivuteillä saattaa edessä olla ongelmia.

”Siellä voi olla hiekoitusta, mutta hiekka on usein painunut jään alle. Silloin hiekasta ei ole mitään hyötyä. Sula pääväylä saattaa hämätä kuljettajaa olettamaan, että myös risteävät tiet olisivat yhtä pitäviä.”

Moni on tottunut luottamaan, että ajonvakautusjärjestelmä korjaa, jos auto meinaa lähteä puskemaan. Vesijäällä kitkarenkailla ajettaessa järjestelmä ei saa käännettyä autoa suunnitellusti, koska sen toiminta perustuu pitoon.

”Muutenkin kuljettajan tulisi tiedostaa, että ajonvakautusjärjestelmä on tärkeä turvallisuustekijä takataskussa. Sen tuomaa lisäturvaa ei kuitenkaan saisi ulosmitata ajamalla tilanteisiin liian kovaa. Jos ajonvakautusjärjestelmä puuttuu kuljettajan toimintaan, on kuljettaja jo tehnyt virheen ajamalla liian suurella tilannopeudella”, Vesalainen valistaa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Tällaisessa kunnossa yksi maailman etsityimmistä Corveteista löytyi.

Alle 700 euron auto ei käynyt kaupaksi netissä – osoittautui myöhemmin miljoonien arvoiseksi

Autoilu

Volkswagen tähtää myyvänsä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuodessa, koska sen on pakko

Volkswagen

Uusi Top Gear sai tyrmäyksen – Twitter-kansa vihasi ”pökkelöä” ja ”köyhän miehen Clarksonia”

Top Gear

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana – peruuttaa listautumisen: ”Äärimmäisen valitettavaa”

Autokauppa

Vespa on skootteri, mutta onko skootteri sama kuin Vespa?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Reseptit