Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Hautala kritisoi Kataisen autokirjoitusta tekopyhäksi –  komissio haluaa antaa autonvalmistajille luvan saastuttaa lisää

Europarlamentaarikko Heidi Hautala pitää komission varapuheenjohtajan Jyrki Kataisen puheita tekopyhinä

Auto
 

Brysselissä on europarlamentaarikko Heidi Hautalan (vihr) mukaan käynnissä ”kova kamppailu”.

Kyse on autojen typen oksidien päästöistä, lainsäädännöstä, työpaikoista, ympäristöstä ja ihmishengistä.

Euroopan komissio on nimittäin yllättänyt monet toimeenpanevalla säädöksellään.

Tämän säädöksen nojalla autonvalmistajat saisivat määrätyn ajan päästellä typen oksideja enemmän kuin laki sallii – kirjaimellisesti.

Säädös vaikuttaa ristiriitaiselta komission muiden toimien suhteen.

Samalla komissio haluaa nimittäin lisätä ja tiukentaa autojen päästöjen valvontaa muun muassa pistokokeilla. Lisäksi komissio haluaa muutoksia nykyisiin päästötesteihin, joita on nyt helppo manipuloida.

Komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen ja komissaari Elżbieta Bieńkowska kirjoittivat asiasta HS:n pääkirjoitussivulla maanantaina otsikolla ”Autoteollisuutta pitää valvoa tarkemmin”.

”Se (kirjoitus) oli aika tekopyhä. Tämä on uskomatonta toimintaa komissiolta”, Hautala sanoo HS:lle.

Kyse on siitä, että komissio haluaa muokata nyt jälkikäteen direktiiviä, jossa säädetään siitä, kuinka monta kertaa sallittua enemmän autot saavat tuprutella typen oksideja.

”Ensimmäinen kerroin olisi 2,1 ja jatkuisi vuoteen 2019 asti. Sitten raja tiukkenisi hieman 1,5:een. Käytännössä nyt lainsäädäntöä löystytetään, kun todellisuus ei mahdu lainsäädännän raameihin”, Hautala sanoo.

Hautalan mielestä komissio toimii epäjohdonmukaisesti.

”Tällä viikolla komissio on antanut Helsingille huomautuksen siitä, että Helsinki ei pääse sallittujen typen oksidimäärien sisälle. Samalla komissio on nyt valmis ymmärtämään autoteollisuutta, kun valmistajat ovat poikenneet sallituista päästörajoista.”

Komissiolla on tietty vapaus soveltaa olemassa olevaa lainsäädäntöä, mutta nyt kyseessä on Hautalan mukaan niin iso asia, että komissio ylittää valtuutensa.

”On selviä viitteitä siitä, että komissio ylittää asiassa toimivaltuutensa”, Hautala sanoo.

Hautalan mukaan oikeusasiain valiokunnan oli määrä päättää torstai-iltana asiaan tarttumisesta, mutta päätös lykättiin valiokunnan ylimääräiseen kokoukseen ensi maanantaiksi.

Ensi viikon keskiviikkona täysistunnossa asia ratkeaa lopullisesti, kun ympäristövaliokunta esittää komission päätöksen hylkäämistä. Täysistunto äänestää silloin asiasta.

Hautalan lisäksi myös ympäristövaliokunnan jäsen Anneli Jäätteenmäki (kesk) on paheksunut komission toimintaa nettisivuillaan. Jäätteenmäen mukaan komissio taivuttaa lakia autoalan tarpeisiin.

Miksi komissio sitten haluaa, että autot saisivat päästellä typen oksideja enemmän kuin laissa sallitaan?

”Jotta autoteollisuus pääsisi kuin koira veräjästä. Autoteollisuuden lobbaus on onnistunut erittäin hyvin. Täällä (Brysselissä) on paljon sellaisia, joiden mielestä autoteollisuutta ei pidä laittaa liian koville.”

Hautala kertoo esimerkin autoalan vaikuttamisesta ja siitä, kuinka päättäjällä saattaa olla eturistiriita päätöksiä tehdessä.

”Olen ollut säätämässä 2000-luvun molemmin puolin polttoaineen laatuvaatimuksista yhteistyössä autojen pakokaasunormityöhön. Teollisuuskomissaari Martin Bangemannilla oli hämmästyttävän läheiset suhteet esimerkiksi Porscheen”, Hautala väittää.

”Bangemann isännöi lobbaustilaisuudessa Porschen pääjohtajaa, joka halusi kertoa minulle ja parille kollegalle, että heidät pitäisi säästää liialliselta puuttumiselta pakokaasupäästöihin.”

Volkswagenin (VW) päästöhuijausskandaali osoitti, että autonvalmistajan on hyvin vaikeaa noudattaa lakia ja olla ympäristöystävällisiä – ja tehdä samalla hyvää bisnestä.

VW sai dieselautojensa hiilidioksidipäästöt melko hyvin kuriin, mutta se tapahtui typen oksidipäästöjen kustannuksilla, joiden suhteen VW huijasi surutta.

Hautalan mielestä VW:n skandaalilla olisi voinut olla muunkinlainen vaikutus kuin lainsäädännön muuttaminen siten, että päästöjä sallitaan enemmän.

”Se olisi voinut palvella sitä, että oltaisiin otettu ripeitä askelia esimerkiksi hybridiautojen ja sähköautojen tuottamiseksi.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Reseptit