Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Harri Paikkarin Mersulla on ajettu jopa miljoonia kilometrejä

Suomi on vanhojen autojen maa – HS selvitti, millä merkeillä ajetaan eniten kilometrejä

Auto
 
Näin myydään ikiliikkuja-Toyota
Näin myydään ikiliikkuja-Toyota
Tässä on todennäköisesti Suomen eniten ajettu henkilöauto. HS pyysi myös myyntipuheen Toyotasta, jonka mittarissa on jo 350 000 kilometriä.

Trafi teki HS:n pyynnöstä tilastoistaan tietopoiminnan, jonka tuloksista käy ilmi se, millä henkilöautoilla Suomessa ajetaan pisimmälle, eniten ja kauimmaksi.

Tuloksista selviää, että puolen miljoonan kilometrin rajapyykin ylittänyt auto ei ole kovin ihmeellinen harvinaisuus, niitä on liikenteessä lähes 25 000.

Samoin ilmi käy, että Suomi todellakin on vanhojen autojen maa. Useammassa kuin joka kymmenennessä autossa mittarilukema on ylittänyt 300 000 kilometriä. Maapallon ympärysmitta on noin 40 000, joten näiden autojen voi laskea kiertäneen teoriassa Maan yli seitsemän kertaa.

Alla olevassa grafiikassa on listattu 15 yleisintä automerkkiä, joilla on ajettu 300 000–800 000 kilometriä. Tämän listan ykkösenä on Volvo.

Kun rajapyykki asetetaan korkeammalle, yli puoleen miljoonaan kilometriin, merkkien ykköspaikan vie Mercedes-Benz ennen Volvoa (alla oleva toinen grafiikka).

Suomessa on liikennekäytössä esimerkiksi noin 450 mersua, joilla on mittarissaan vähintään 800 000 kilometriä. Vertailun vuoksi: tällaisiin kilometrimääriin yltäneitä Audeja ja Fiateja on viitisenkymmentä.

Tulokset koskevat siis henkilöautoja, eivät hyötyajoneuvoja.

Malleista seuraavina tulevat niin ikään pitkäikäisinä tunnetut Toyota, Volkswagen ja Volvo. Näiden jälkeen erot tasoittuvat.

Ja autokauppias tietää, miksi monta sataa tuhatta ajetulla autolla edelleen on arvonsa, tai ainakin osalla merkeistä.

”Usein tällainen yli 300 000 kilometriä ajettu auto voi olla parempi ostos kuin vaikkapa 200 000 ajettu, koska sellaisella usein on jo ajettu yksi peruskorjausjakso läpi. Jakson jälkeen autoon on vaihdettu kaikki mahdolliset kuluvat osat ja lastentauteja ei enää ole. Sitten sillä voi taas toisen samanlaisen määrän”, sanoo kauppias Martti Korsumäki Ähtäristä.

Kimmo Penttinen
Vanhat Toyotat ovat ikiliikkujia, sanoo ähtäriläinen autokauppias Martti Korsumäki. Äkillinen lumisade peitti vaihtoautopihan paksulla kerroksella.
Vanhat Toyotat ovat ikiliikkujia, sanoo ähtäriläinen autokauppias Martti Korsumäki. Äkillinen lumisade peitti vaihtoautopihan paksulla kerroksella.

Hän on tehnyt autokauppaa jo kymmeniä vuosia. Hänen liikkeensä kautta omistajaa vaihtaa 300–400 autoa vuodessa. Pihassa on nytkin kymmeniä autoja, joiden matkamittariin on tullut yli 300 000 kilometriä. Niille on aina ottajansa.

Etuna tällaisissa on myös se, että ainakin kalleimmat kilometrit on jo ajettu.

”Jos ostaa nyt auton, joka maksaa 60 000–80 000 euroa ja myy sen puolen vuoden jälkeen, hinnasta on pudonnut jopa parikymmentä tuhatta pois.”

Hän sanoo monella asiakkaallaan olevan tapana nimenomaan ostaa alkujaan kalliita, hyvinvarusteltuja autoja, joilla on sittemmin ajettu valtavat määrät. Tällöin halvemmallakin voi saada nahkapenkit, automaatin ja V-kutosen, vieläpä huollettuina ja puolen vuoden takuulla.

”Siitä tulee tapa, kun ostaa paljon ajetun. Sitä vain sitten nautiskelee.”

Tärkeätä silti on, että autossa on kotimainen huoltokirja.

”Se on kovaa valuuttaa, koska leimoja on maailma täynnä”, Korsumäki sanoo.

Hän muistaa myyneensä kerran Toyota Land Cruiserin, jonka mittarissa oli 923 000 kilometriä. Siihenkin hän antoi vielä puolen vuoden takuun. Asiakas kertoi myöhemmin katsastusmiehen terveiset: etujarruletkuissa oli pientä pintavauriota ja ne tulisi jossain vaiheessa vaihtaa. Ei muuta.

Kahdeksan moottorin ja kolmen miljoonan kilometrin Mersu

Somerolaisen Harri Paikkarin autotallista löytyy vieläpä tätäkin kovempi peli: vuoden 1969 Mercedes Benz 220, jolla on kiidetty miljoonia kilometrejä. Tummanvihreän auton takakonttiin liimatussa tarrassa lukee, että autolla on ajettu kolme miljoonaa kilometriä 34 vuodessa. Voiko väite pitää paikkansa?

”Ei siitä ole täyttä varmuutta, mutta paljon sillä on ajettu”, Paikkari sanoo hymyillen.

Vesa-Matti Väärä
Harri Paikkarin Mersulla on ajettu väitteiden mukaan jo kolme miljoonaa kilometriä.
Harri Paikkarin Mersulla on ajettu väitteiden mukaan jo kolme miljoonaa kilometriä.

Auto kuului aikanaan somerolaiselle taksikuskille Arvo Paikkarille, joka ajoi autolla yli 30 vuotta. Harrin isä oli Arvon kasvattiveli. Vuonna 1990 julkaistussa Nykypostin jutussa kerrotaan, että autolla oli ajettu 1,6 miljoonaa kilometriä, joten ehkä kolmessa miljoonassa on hieman kalamiehen lisää.

Mersu on joka tapauksessa hienossa kunnossa ajomääräänsä ja ikäänsä nähden. Harri Paikkari kertoo, että auton moottori on vaihdettu ehkä kahdeksan kertaa. Kahdeksalle rekisteröity Mersu on saanut uuden maalin pintaansa parikymmentä kertaa.

”Joka vuosi vien tämän katsastukseen, ja aina se on mennyt läpi. Sitä on pidetty erittäin hyvää huolta.”

Vain muutaman kerran auto on jättänyt tielle. Ainoa taksiajossa sattunut tielle jääminen tapahtui, kun syöttöpumpun laakeri petti.

Harri Paikkarille auto siirtyi Arvon leskeltä. Hän halusi ostaa auton itselleen ennen kaikkea tunnesyistä.

”Ajoin tällä autolla ensi kerran vuonna 1984 Arvon renkinä ollessani. Tätä on yritetty ostaa Saksaan museoon, mutta Somerolla tämä on ja pysyy”, itsekin taksiyrittäjänä toimiva Harri Paikkari kertoo.

Nykyään Paikkari ajaa autolla kesäaikaan muutamia tuhansia kilometrejä. Auto on tuttu monilta messuilta.

”Viime kesänä tämä oli yhden hääparin hääautona. Niin, ja olihan tämä minunkin hääautoni aikanaan”, Paikkari nauraa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uskaltaisiko jo ostaa käytetyn sähköauton? ”Iso kysymys on, miten hinnat käyttäytyvät tästä eteenpäin”

Sähköauto

Ole tarkkana, kun ostat käytetyn auton – muista nämä 16 asiaa

Autokauppa

Autoilija voi hengittää ruuhkassa lähes tuplasti enemmän saasteita kuin soljuvassa liikenteessä

Tiede

Hallitus halusi kerätä sakoilla lisää rahaa, mutta perustuslaki torppasi idean – ”Nyt asiaa täytyy selvitellä uudestaan”

Sakko

1960-luvun jenkkiautokaunotar on elämänsä kunnossa

Autotallien aarteet

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen