Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaisesta superautosta saattaa tulla maailman nopein – ”Pysähtyminen on se hankalin asia”

Maailman tehokkaimman sähköauton valmistaja Toroidion haluaa pitää kaiken työn Suomessa

Auto
 
Tällainen on suomalaisen superauton moottori - Pasi Pennanen kertoo autonsa tarinan
Tällainen on suomalaisen superauton moottori - Pasi Pennanen kertoo autonsa tarinan
Suomalaisvalmisteinen superauto Toroidion julkaistiin Monacossa huhtikuussa 2015. HS oli paikalla. Videolla auton suunnittelija Pasi Pennanen kertoo, mistä kaikki alkoi ja esittelee auton moottorin, jonka sisältä löytyy täysin uudenlaista teknologiaa. Toimittaja: Jussi Sippola, kuvaus ja editointi: Janne Järvinen

Raaseporilaisen Toroidion-yrityksen toimitusjohtaja Pasi Pennanen kuulostaa puhelimessa hieman siltä, että eilen on ollut pitkä työpäivä.

”Juuri sain tässä aamukahvin pois kädestä (kello on vartin vaille 11)”, Pennanen sanoo.

Maailman tehokkaimman sähköauton markkinoinnissa riittää työtä.

Tällä hetkellä autonvalmistajalla on työn alla esimerkiksi ulkopuolisen rahan kerääminen yhtiöön.

Lisäksi pitäisi kehittää autoa nopealla tahdilla kohti lopullista tuotantoversiota. Ensimmäisen auton on tarkoitus olla toimitusvalmiina asiakkaalle vuoden 2018 keväällä.

”Työmäärä on huikea.”

Auton suorituskyvystä on paljastunut nyt uusia yksityiskohtia, joista kertoi ensimmäisenä saksalainen Focus.

Kerrataanpa, mistä tässä autossa on kysymys.

Kyseessä on viime vuonna Monacossa ensimmäistä kertaa esitelty, sataprosenttisesti suomalainen sähköauto 1 MW Concept. Autossa on noin 1 341 hevosvoimaa.

Tällä hetkellä autosta on valmiina tekninen prototyyppi, jonka avulla Toroidionin tiimi on pystynyt todentamaan tuotantomallin tarkkoja suorituskykylukemia.

Ne ovat aika hurjia. Pennasen mukaan auton tuotantomalli kiihtyy 0–400 km/h 11 sekunnissa.

Huippunopeus olisi 450 km/h.

Lukemat tarkoittaisivat, että Toroidion 1 MW olisi maailman nopein tuotantoauto. Nopeampi, kuin esimerkiksi ruotsalaisen Koenigseggin autot.

”Se (nopein tuotantoauto) on ollut alusta asti tavoitteena. Tekninen prototyyppimme on rajoitettu 200 km/h nopeuteen, mutta se kiihtyy noihin lukemiin 4,9 sekunnissa.”

Nelivetoinen auto on erittäin kevyt, akkuineen 1 040 kiloa. Tehoa kyllä piisaa, mutta pidon kanssa on ongelmia etenkin matalilla nopeuksilla.

”Mitä enemmän on vauhtia, sitä enemmän pitoa renkailla on. Siksi auto kiihtyy kovissa vauhdeissa niin hyvin.”

Ruotsalainen Koenigsegg teki vähän aikaa sitten maailmaennätyksen. Koenigseggin One:1 -auto kiihdytti nollasta kolmeensataan ja takaisin nollaan 17,95 sekunnissa.

Pennasen mukaan Suomi saattaisi voittaa tässä maaottelussa Ruotsin, kun pitoasiat vain saadaan kuntoon.

”Se pysähtyminen on se hankalin asia.”

Hintakilpailussakin Toroidion vetää tämän hetken tietojen valossa pidemmän korren Koenigseggiin verrattuna. Toroidion 1 MW on ennakkotietojen mukaan nimittäin paljon halvempi kuin Koenigseggin hyperautot.

Koenigseggista joutuu maksamaan useamman miljoonan, mutta Toroidion maksaisi ”vain” alle miljoona euroa.

”Perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna olemme pystyneet karsimaan valtavan määrän komponentteja autosta. Meidän automme pystytään siis valmistamaan huomattavasti vähemmällä komponenttien määrällä. Tämäntyyppiset asiat vaikuttavat hintaan.”

Autoja on tarkoitus valmistaa maksimissaan 75 kappaletta vuodessa, ja Toroidion haluaa pitää kaiken työn Suomessa, jos vain mahdollista.

”Siinä on toki omat haasteensa, mutta tahtotilana on, että pysyisimme sata prosenttia suomalaisena. Ainoastaan iso raha voi repiä joitain logistisia ketjuja muualle, mutta pyrkimys on pitää nekin Suomessa.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Astra on kääntänyt saksalaismerkin suunnan taas kohti parempia aikoja. Sports Tourer -farmari ja uusi BiTurbo-dieselmoottori ovat käytännöllinen yhdistelmä paljon ajavalle.

HS koeajoi Opel Astran uuden dieselin ja testasi sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Tesla päivittää kohuttua autopilottiaan –  ”tunnistaa ufot”, yhtiö hehkuttaa

Tesla

Tältä näyttää tasan miljoona euroa maksava Porsche Carrera GT – mistä superauton hinta koostuu?

Autotallien aarteet

HS koeajoi: Nissanin lava-autoa Navaraa myydään myös vapaa-ajan käyttöön – sopiiko se siihen?

Koeajo

Suomalainen autoilusovellus tähtää ”satojen miljardien” firmaksi – kysyimme perustajalta, onko hän tosissaan

Auto

Reseptit