Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaisesta superautosta saattaa tulla maailman nopein – ”Pysähtyminen on se hankalin asia”

Maailman tehokkaimman sähköauton valmistaja Toroidion haluaa pitää kaiken työn Suomessa

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/82e93438487b304e6eb213e8690add0a36aca61d-2045617-HS_Pennanen_Toroidion_240415_16.jpg
Tällainen on suomalaisen superauton moottori - Pasi Pennanen kertoo autonsa tarinan
Suomalaisvalmisteinen superauto Toroidion julkaistiin Monacossa huhtikuussa 2015. HS oli paikalla. Videolla auton suunnittelija Pasi Pennanen kertoo, mistä kaikki alkoi ja esittelee auton moottorin, jonka sisältä löytyy täysin uudenlaista teknologiaa. Toimittaja: Jussi Sippola, kuvaus ja editointi: Janne Järvinen

Raaseporilaisen Toroidion-yrityksen toimitusjohtaja Pasi Pennanen kuulostaa puhelimessa hieman siltä, että eilen on ollut pitkä työpäivä.

”Juuri sain tässä aamukahvin pois kädestä (kello on vartin vaille 11)”, Pennanen sanoo.

Maailman tehokkaimman sähköauton markkinoinnissa riittää työtä.

Tällä hetkellä autonvalmistajalla on työn alla esimerkiksi ulkopuolisen rahan kerääminen yhtiöön.

Lisäksi pitäisi kehittää autoa nopealla tahdilla kohti lopullista tuotantoversiota. Ensimmäisen auton on tarkoitus olla toimitusvalmiina asiakkaalle vuoden 2018 keväällä.

”Työmäärä on huikea.”

Auton suorituskyvystä on paljastunut nyt uusia yksityiskohtia, joista kertoi ensimmäisenä saksalainen Focus.

Kerrataanpa, mistä tässä autossa on kysymys.

Kyseessä on viime vuonna Monacossa ensimmäistä kertaa esitelty, sataprosenttisesti suomalainen sähköauto 1 MW Concept. Autossa on noin 1 341 hevosvoimaa.

Tällä hetkellä autosta on valmiina tekninen prototyyppi, jonka avulla Toroidionin tiimi on pystynyt todentamaan tuotantomallin tarkkoja suorituskykylukemia.

Ne ovat aika hurjia. Pennasen mukaan auton tuotantomalli kiihtyy 0–400 km/h 11 sekunnissa.

Huippunopeus olisi 450 km/h.

Lukemat tarkoittaisivat, että Toroidion 1 MW olisi maailman nopein tuotantoauto. Nopeampi, kuin esimerkiksi ruotsalaisen Koenigseggin autot.

”Se (nopein tuotantoauto) on ollut alusta asti tavoitteena. Tekninen prototyyppimme on rajoitettu 200 km/h nopeuteen, mutta se kiihtyy noihin lukemiin 4,9 sekunnissa.”

Nelivetoinen auto on erittäin kevyt, akkuineen 1 040 kiloa. Tehoa kyllä piisaa, mutta pidon kanssa on ongelmia etenkin matalilla nopeuksilla.

”Mitä enemmän on vauhtia, sitä enemmän pitoa renkailla on. Siksi auto kiihtyy kovissa vauhdeissa niin hyvin.”

Ruotsalainen Koenigsegg teki vähän aikaa sitten maailmaennätyksen. Koenigseggin One:1 -auto kiihdytti nollasta kolmeensataan ja takaisin nollaan 17,95 sekunnissa.

Pennasen mukaan Suomi saattaisi voittaa tässä maaottelussa Ruotsin, kun pitoasiat vain saadaan kuntoon.

”Se pysähtyminen on se hankalin asia.”

Hintakilpailussakin Toroidion vetää tämän hetken tietojen valossa pidemmän korren Koenigseggiin verrattuna. Toroidion 1 MW on ennakkotietojen mukaan nimittäin paljon halvempi kuin Koenigseggin hyperautot.

Koenigseggista joutuu maksamaan useamman miljoonan, mutta Toroidion maksaisi ”vain” alle miljoona euroa.

”Perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna olemme pystyneet karsimaan valtavan määrän komponentteja autosta. Meidän automme pystytään siis valmistamaan huomattavasti vähemmällä komponenttien määrällä. Tämäntyyppiset asiat vaikuttavat hintaan.”

Autoja on tarkoitus valmistaa maksimissaan 75 kappaletta vuodessa, ja Toroidion haluaa pitää kaiken työn Suomessa, jos vain mahdollista.

”Siinä on toki omat haasteensa, mutta tahtotilana on, että pysyisimme sata prosenttia suomalaisena. Ainoastaan iso raha voi repiä joitain logistisia ketjuja muualle, mutta pyrkimys on pitää nekin Suomessa.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.

Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia – ”Lapset olivat aivan innoissaan”

Autoilu

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet

Rasvanäppien jälkeen autoja korjaavat koodarit – viisi tapaa, joilla autoilu pian muuttuu

Autoilu