Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kolarista syntyi idea, joka voi mullistaa autoilun: Näin toimii hologrammituulilasi

Uudenlaista tuulilasia kehittelevä WayRay pohtii perustavansa toimiston Saloon –  ”Meillä on härpäkeosaamista”, sanoo Salon kaupunginjohtaja

Auto
 
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/0abcb8c81cda59cff42ec5689af1428f3bb441d9-2427342-Autot_hologramminaytot_10.jpg
Facebook-statuksia auton tuulilasissa – WayRay tekee tuulilaseista älykkäitä
Hologrammiteknologiaa kehittelevä WayRay aikoo testata uudenlaista tuulilasikonseptia Suomen Lapissa. Yhtiön perustaja Vitaly Ponomarev kertoi HS:lle, että yritys etsii Suomesta paikkaa toimistolleen. Toimitus ja leikkaus: Jussi Sippola, videomateriaalit: WayRay, Slush, HSTV

Auton GPS-kartan näprääminen vei Moskovassa asuneen yrittäjän Vitaly Ponomarevin huomion niin, että hän ajoi lievän kolarin.

Tuo kolari saattoi olla onnenpotku muille autoilijoille ja Suomen kansantaloudelle.

Kolarinsa jälkeen Ponomarev ajatteli, että olisi hienoa, jos autoilijan ei tarvitsisi katsoa ylimääräistä GPS-näyttöä. Parempihan olisi, jos ajo-ohjeet näkyisivät suoraan tien pinnassa.

”Harmi vain, että sellaista teknologiaa ei ollut”, Ponomarev sanoo HS:lle.

WayRay
Vitaly Ponomarev
Vitaly Ponomarev

Teknologiaa ei ollut vuonna 2009, mutta nyt tilanne on toinen. Aiemmin omaa markkinointiyritystään luotsannut Ponomarev perusti vuonna 2012 yrityksen nimeltä WayRay, joka on tehnyt Ponomarevin ideasta todellisuutta.

WayRayn laitteen avulla auton kuljettajan ei tarvitse nostaa katsetta tiestä, sillä se muuttaa tuulilasin suureksi näytöksi, joka pystyy heijastamaan kolmiulotteisia kuvia suoraan tien pinnalle. Tai siltä se kuljettajan silmissä näyttää.

Ja pian WayRay alkaa testata hologrammiteknologiaansa Suomen Lapissa. Lisäksi Ponomarev kertoo, että WayRay etsii myös paikkaa Suomen-toimistolleen.

Se voisi löytyä Helsingistä tai miksei vaikkapa Salosta, Ponomarev sanoo.

”Haluamme palkata lahjakkuuksia Suomesta. Täällä on korkeaa osaamista ja monia tunnettuja yhtiöitä kuten Nokia ja Polar. Salon pormestarin kanssa olemme käyneet keskusteluja”, Ponomarev sanoo puhelimitse HS:lle.

Tiistaina Ponomarev oli juuri lähdössä Lapista Sveitsiin, jossa sijaitsee WayRayn pääkonttori. Toimistot löytyvät myös Moskovasta, San Fransiscosta ja pian myös Kiinasta, Ponomarev kertoo. Työntekijöitä on nyt noin 70, mutta määrä on kasvamassa 150:een, Ponomarev kertoo.

”Kasvamme nopeasti.”

Kun Ponomarev kertoo keskustelleensa Salon pormestarin kanssa, hän tarkoittaa Salon kaupunginjohtajaa Antti Rantakokkoa.

Sami Kilpiö
Antti Rantakokko
Antti Rantakokko

Rantakokko vahvistaa HS:lle, että neuvottelut ovat käynnissä.

”Sovimme, että jatkamme keskusteluja tulevaisuudessa.”

Ponomarev oli esittelemässä WayRayn teknologiaa maanantaina Lapin Muoniossa, jossa järjestettiin uuteen Aurora-hankkeeseen liittyvä seminaari. Aurora-hanke pyrkii saamaan Lappiin älyliikenteen sovellusten testaajia.

WayRay on ensimmäinen yritys, joka tulee Aurora-hankkeen puitteissa testaamaan Lappiin. Jatkossa Lappiin yritetään houkutella esimerkiksi autonvalmistajia, jotka testaisivat itsestään ajavia autoja lumisissa olosuhteissa.

Rantakokko matkusti Lappiin juuri siksi, että löytäisi uusia investointeja Saloon, joka on kärsinyt rajusti Nokian ja myöhemmin Microsoftin alamäestä.

”Meillä oli eri tahojen kanssa neuvotteluja, mutta nämä menivät pisimmälle. Kyllä se heille kolahti ihan oikein, että Salossa on juuri se osaamispohja, jota he tarvitsevat. Meillä on härpäkeosaamista ihan riittävästi ja osaamista, joka liittyy langattomaan tiedonsiirtoon ja laitteistoihin.”

On ymmärrettävää, että Rantakokko haluaa WayRayn härpäkkeen Saloon, sille sen potentiaali on suuri.

WayRay on yritys, joka pyrkii kasvamaan suureksi bisneksessä, jota kuluttajat eivät vielä juurikaan tunne.

Kyse on sanaparista augmented reality eli lisätty todellisuus (lue lisää tästä jutusta).

Katsotaanpa, mitä se tarkoittaa WayRayn tapauksessa.

WayRayn laitteen avulla tuulilasiin voi heijastaa informaatiota, joka näyttää leijailevan kaukaisuudessa.

Tästä havainnekuvasta selviää, miltä se voisi näyttää:

WayRay

Monissa uusissa autoissa on jo käytössä niin sanottuja heads up -näyttöjä, joissa esimerkiksi auton nopeus näkyy tuulilasissa.

WayRay eroaa niistä, koska se pystyy tuomaan tuulilasiin monimutkaista informaatiota siten, että esimerkiksi reittiohjeet näyttävät leijailevan kaukana tien päällä.

Vain kuljettaja näkee informaation, joka heijastetaan tuulilasille pienen projektorin kautta.

Vitaly Ponomarev kertoo, että he tekevät yhteistyötä monien autonvalmistajien kanssa, ja WayRayn teknologia voisi tulla laajasti autoihin 3–4 vuoden sisällä.

Yritys itse aikoo julkaista Navion-hologrammiprojektorinsa ensimmäisen version jo tämän vuoden aikana. Laite on tulossa markkinoille ensin Yhdysvalloissa, ja sen halvin versio tulee maksamaan noin 300 dollaria.

Vitaly Ponomarevin tähtäin on kuitenkin jo kauempana, ajassa, jossa autot ovat oppineet ajamaan itse.

”Lisätyn todellisuuden markkinat tulevat olemaan valtavat. Ihmiset eivät tule istumaan itsestään ajavissa autoissa läppärit sylissä, vaan he katsovat tuulilasia. Siihen voi heijastaa sosiaalisia medioita, matkustustietoja ja miksei pelejäkin”, Ponomarev sanoo.

Lapissa WayRay haluaa testata järjestelmäänsä lumisissa olosuhteissa.

”Jos se toimii Lapissa, se toimii missä vain.”

Lapin Aurora-hanketta vetävä Reija Viinanen hykertelee ilosta kertoessaan kumppanuudesta WayRayn kanssa.

”Loppupuheenvuoroni jälkeen kysyin Vitalylta, että oletko ensimmäinen testaaja. Hän vastasi kyllä.”

Nyt tavoitteena on saada Lappiin lisää autoteollisuuden yrityksiä testaamaan.

”Ilo havaita, että homma puree. Lappi on todella kiehtova paikka autotestauksen näkökulmasta. Nyt vaan kaasu pohjaan”, Viinanen sanoo.

Lue lisää Aurora-hankkeesta tästä jutusta.

WayRay
WayRay suunnittelee myös tuulilasin kautta pelattavia pelejä, joiden hahmot reagoivat reaalimaailman tapahtumiin.
WayRay suunnittelee myös tuulilasin kautta pelattavia pelejä, joiden hahmot reagoivat reaalimaailman tapahtumiin.
WayRay
WayRay
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Uudessa HR-V:ssä on yhdistetty kepeitä linjoja ja jämerää katumaasturimaisuutta. Vanhempaa Handa-muotoilua edustaa espoolaisen Sture Engströmin AN 600 vuodelta 1971.

HS koeajoi: Hondan pieni katumaasturi HR-V yrittää uudelleen yhdeksän vuoden tauon jälkeen

Koeajo

Top Gear palaa ruutuun kohujen saattelemana – ”Jumala vihaa Top Gearia”

Top Gear

Tutkimus: Musiikki hillitsee tieraivoa mutta liian hyvä kappale voi heikentää keskittymistä

Musiikki

HS vertaili vuokra-autojen lomahintoja – hinnoissa isot erot

Autoilu

”Venäjän vihatuin mies” – ruotsalainen Bo Andersson yritti pelastaa Ladan, mutta Venäjällä tehtävä oli mahdoton

Lada

Videoblogi: Helsinkiläinen skootteriharrastaja ajoi Roomaan ja takaisin – "Tietää ajaneensa jokaisen kilometrin"

Autotallien aarteet

Hyvästit liikenneruuhkille? Tässä bussi, joka kulkee autojen päällä

Teknologia

Toyota osti palan Uberista – autofirmat tekevät nyt jättisijoituksia kyydinjakopalveluihin

Toyota

Kymmenettuhannet ajavat Suomessa ilman ajokorttia – Trafi: Autokouluun pääsy helpottui vuodenvaihteessa

Autokoulu

Volvo lupaa, että kukaan ei kuole sen autoissa vuoden 2020 jälkeen – onko olemassa hyväksyttävä määrä liikennekuolemia?

Volvo

Sähköautoilijan onnenpäivät koittavat pian – nämä valmistajat tuovat markkinoille pidemmän toimintamatkan autoja

Sähköautoilu

BBC: Auton alle jääneet eläimet kannattaisi syödä – Suomessa se on laitonta, koska valtio omistaa raadot

Liikenne

”Minulla oli aikaisemmin Porsche GT3, mutta se oli liian hidas auto” – autofanaatikko osti Nissanin

Autotallien aarteet

Peugeot esitteli uuden katumaasturinsa – tältä näyttää Peugeot 3008

Peugeot

Lada palasi Suomeen – maahantuonnista vastaa tämä mies: ”Ladasta on tullut elämäntapa”

Auto

Reseptit