Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kolarista syntyi idea, joka voi mullistaa autoilun: Näin toimii hologrammituulilasi

Uudenlaista tuulilasia kehittelevä WayRay pohtii perustavansa toimiston Saloon –  ”Meillä on härpäkeosaamista”, sanoo Salon kaupunginjohtaja

Auto
 
Facebook-statuksia auton tuulilasissa – WayRay tekee tuulilaseista älykkäitä
Facebook-statuksia auton tuulilasissa – WayRay tekee tuulilaseista älykkäitä
Hologrammiteknologiaa kehittelevä WayRay aikoo testata uudenlaista tuulilasikonseptia Suomen Lapissa. Yhtiön perustaja Vitaly Ponomarev kertoi HS:lle, että yritys etsii Suomesta paikkaa toimistolleen. Toimitus ja leikkaus: Jussi Sippola, videomateriaalit: WayRay, Slush, HSTV

Auton GPS-kartan näprääminen vei Moskovassa asuneen yrittäjän Vitaly Ponomarevin huomion niin, että hän ajoi lievän kolarin.

Tuo kolari saattoi olla onnenpotku muille autoilijoille ja Suomen kansantaloudelle.

Kolarinsa jälkeen Ponomarev ajatteli, että olisi hienoa, jos autoilijan ei tarvitsisi katsoa ylimääräistä GPS-näyttöä. Parempihan olisi, jos ajo-ohjeet näkyisivät suoraan tien pinnassa.

”Harmi vain, että sellaista teknologiaa ei ollut”, Ponomarev sanoo HS:lle.

WayRay
Vitaly Ponomarev
Vitaly Ponomarev

Teknologiaa ei ollut vuonna 2009, mutta nyt tilanne on toinen. Aiemmin omaa markkinointiyritystään luotsannut Ponomarev perusti vuonna 2012 yrityksen nimeltä WayRay, joka on tehnyt Ponomarevin ideasta todellisuutta.

WayRayn laitteen avulla auton kuljettajan ei tarvitse nostaa katsetta tiestä, sillä se muuttaa tuulilasin suureksi näytöksi, joka pystyy heijastamaan kolmiulotteisia kuvia suoraan tien pinnalle. Tai siltä se kuljettajan silmissä näyttää.

Ja pian WayRay alkaa testata hologrammiteknologiaansa Suomen Lapissa. Lisäksi Ponomarev kertoo, että WayRay etsii myös paikkaa Suomen-toimistolleen.

Se voisi löytyä Helsingistä tai miksei vaikkapa Salosta, Ponomarev sanoo.

”Haluamme palkata lahjakkuuksia Suomesta. Täällä on korkeaa osaamista ja monia tunnettuja yhtiöitä kuten Nokia ja Polar. Salon pormestarin kanssa olemme käyneet keskusteluja”, Ponomarev sanoo puhelimitse HS:lle.

Tiistaina Ponomarev oli juuri lähdössä Lapista Sveitsiin, jossa sijaitsee WayRayn pääkonttori. Toimistot löytyvät myös Moskovasta, San Fransiscosta ja pian myös Kiinasta, Ponomarev kertoo. Työntekijöitä on nyt noin 70, mutta määrä on kasvamassa 150:een, Ponomarev kertoo.

”Kasvamme nopeasti.”

Kun Ponomarev kertoo keskustelleensa Salon pormestarin kanssa, hän tarkoittaa Salon kaupunginjohtajaa Antti Rantakokkoa.

Sami Kilpiö
Antti Rantakokko
Antti Rantakokko

Rantakokko vahvistaa HS:lle, että neuvottelut ovat käynnissä.

”Sovimme, että jatkamme keskusteluja tulevaisuudessa.”

Ponomarev oli esittelemässä WayRayn teknologiaa maanantaina Lapin Muoniossa, jossa järjestettiin uuteen Aurora-hankkeeseen liittyvä seminaari. Aurora-hanke pyrkii saamaan Lappiin älyliikenteen sovellusten testaajia.

WayRay on ensimmäinen yritys, joka tulee Aurora-hankkeen puitteissa testaamaan Lappiin. Jatkossa Lappiin yritetään houkutella esimerkiksi autonvalmistajia, jotka testaisivat itsestään ajavia autoja lumisissa olosuhteissa.

Rantakokko matkusti Lappiin juuri siksi, että löytäisi uusia investointeja Saloon, joka on kärsinyt rajusti Nokian ja myöhemmin Microsoftin alamäestä.

”Meillä oli eri tahojen kanssa neuvotteluja, mutta nämä menivät pisimmälle. Kyllä se heille kolahti ihan oikein, että Salossa on juuri se osaamispohja, jota he tarvitsevat. Meillä on härpäkeosaamista ihan riittävästi ja osaamista, joka liittyy langattomaan tiedonsiirtoon ja laitteistoihin.”

On ymmärrettävää, että Rantakokko haluaa WayRayn härpäkkeen Saloon, sille sen potentiaali on suuri.

WayRay on yritys, joka pyrkii kasvamaan suureksi bisneksessä, jota kuluttajat eivät vielä juurikaan tunne.

Kyse on sanaparista augmented reality eli lisätty todellisuus (lue lisää tästä jutusta).

Katsotaanpa, mitä se tarkoittaa WayRayn tapauksessa.

WayRayn laitteen avulla tuulilasiin voi heijastaa informaatiota, joka näyttää leijailevan kaukaisuudessa.

Tästä havainnekuvasta selviää, miltä se voisi näyttää:

WayRay

Monissa uusissa autoissa on jo käytössä niin sanottuja heads up -näyttöjä, joissa esimerkiksi auton nopeus näkyy tuulilasissa.

WayRay eroaa niistä, koska se pystyy tuomaan tuulilasiin monimutkaista informaatiota siten, että esimerkiksi reittiohjeet näyttävät leijailevan kaukana tien päällä.

Vain kuljettaja näkee informaation, joka heijastetaan tuulilasille pienen projektorin kautta.

Vitaly Ponomarev kertoo, että he tekevät yhteistyötä monien autonvalmistajien kanssa, ja WayRayn teknologia voisi tulla laajasti autoihin 3–4 vuoden sisällä.

Yritys itse aikoo julkaista Navion-hologrammiprojektorinsa ensimmäisen version jo tämän vuoden aikana. Laite on tulossa markkinoille ensin Yhdysvalloissa, ja sen halvin versio tulee maksamaan noin 300 dollaria.

Vitaly Ponomarevin tähtäin on kuitenkin jo kauempana, ajassa, jossa autot ovat oppineet ajamaan itse.

”Lisätyn todellisuuden markkinat tulevat olemaan valtavat. Ihmiset eivät tule istumaan itsestään ajavissa autoissa läppärit sylissä, vaan he katsovat tuulilasia. Siihen voi heijastaa sosiaalisia medioita, matkustustietoja ja miksei pelejäkin”, Ponomarev sanoo.

Lapissa WayRay haluaa testata järjestelmäänsä lumisissa olosuhteissa.

”Jos se toimii Lapissa, se toimii missä vain.”

Lapin Aurora-hanketta vetävä Reija Viinanen hykertelee ilosta kertoessaan kumppanuudesta WayRayn kanssa.

”Loppupuheenvuoroni jälkeen kysyin Vitalylta, että oletko ensimmäinen testaaja. Hän vastasi kyllä.”

Nyt tavoitteena on saada Lappiin lisää autoteollisuuden yrityksiä testaamaan.

”Ilo havaita, että homma puree. Lappi on todella kiehtova paikka autotestauksen näkökulmasta. Nyt vaan kaasu pohjaan”, Viinanen sanoo.

Lue lisää Aurora-hankkeesta tästä jutusta.

WayRay
WayRay suunnittelee myös tuulilasin kautta pelattavia pelejä, joiden hahmot reagoivat reaalimaailman tapahtumiin.
WayRay suunnittelee myös tuulilasin kautta pelattavia pelejä, joiden hahmot reagoivat reaalimaailman tapahtumiin.
WayRay
WayRay
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Googlen robottiautoiksi muuntamat Lexus-katumaasturit esiteltiin medialle viime syksynä Kaliforniassa Mountain View’ssä.

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Tekniikan Maailma testasi talvirenkaat: Kaksi rengasta ylitse muiden

Talvirenkaat

Top Gearin tekijöiden uusi show alkaa parin kuukauden päästä – tämä siitä tiedetään

Top Gear

Reseptit