Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Kia Sportagen, jossa riittää tilaa pitkillekin matkustajille

Uusi Sportage lupaa paljon mutta myös maksaa paljon

Auto
 
Harry Kuurio
Harry Kuurio
Kia Sportage kuuluu kompakteihin noin 4,5-metrisiin katumaastureihin.
Kia Sportage kuuluu kompakteihin noin 4,5-metrisiin katumaastureihin. Kuva: Harry Kuurio
Koeajossa

Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD GT-Line

 Sportagen neljäs sukupolvi tekee selkeää pesäeroa edeltäjäänsä. Auton linjat ovat entistä omintakeisemmat, kun esimerkiksi ajovalot on nostettu ylös etukulmiin.

 Ilmanvastuskerroin on saatu laskettua kohtalaiseen cD-arvoon 0,33.

 Vaikka Kia kertoo panostaneensa sisätilojen ilmeeseen, laatuvaikutelma on yhä paikoin muovinen.

 Auton parasta antia ovat sisätilojen kasvaminen ja ajo-ominaisuuksien tasapainoistuminen.

 Hankintahinnat kohoavat helposti korkeiksi, mutta toisaalta seitsemän vuoden takuu on kilpailuryhmässä ylittämätön.

 

 Hinta: 45 990 euroa.

 Kulutus (ilmoitettu): EU-yhdistetty 7,6 litraa / 100 km bensiini.

 Hiilidioksidipäästöt: 177 g/km.

 Kilpailijoita: Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Toyota RAV4, VW Tiguan.

 

Makuasioista on aina helppo kiistellä. Se on kuitenkin varmaa, että muotoilutähti ja kunniatohtori Peter Schreyerin alaisuudessa uusi Kia Sportage on ulkoisesti muuntautunut entistä erottuvammaksi.

Auton neljäs sukupolvi on juuri saatu Suomeenkin ensiesittelyyn.

Sportage oli viime vuonna Suomessa Kian kolmanneksi myydyin malli Rion ja cee’din jälkeen.

Euroopassa se on nyt korealaismerkin myydyin ja siksi myös hyvin tärkeä malli.

Riittävätkö tilat?

Kian mukaan uusi Sportage on edeltäjäänsä fiksumpi ja tilavampi. Auton kokonaispituus on kasvanut neljä senttiä, joista kolme on sijoitettu akseliväliin.

Näin matkustamoon on pystytty loihtimaan lisätilaa. Sportage tarjoaa nyt huomattavasti enemmän tilaa matkustajille.

Auton etu- ja takapenkeille mahtuu peräkkäin kaksi selvästi yli 190-senttistä matkustajaa ilman, että jalka- tai pääntiloista pitäisi tinkiä.

Takana on erinomaisesti tilaa 4,5-metrisen auton mittaan nähden. Takaovi avautuu laajalti, joten käynti sisälle on sujuvaa. Myös tavaratilan käytettävyyttä on parannettu, ja se on kasvanut yli 500-litraiseksi.

Vakuuttaako ajettavuus?

Kia on johdonmukaisesti kehittänyt Sportagen ohjaustuntumaa ja ajo-ominaisuuksia sen yli 20-vuotisen historian ajan. Nyt on saavutettu tilanne, jossa auton ohjaus on jo miellyttävää ilman erityistä huomautettavaa.

Auto tuntuu melko hiljaiselta sisätiloiltaan. Jousitus on säädetty onnistuneesti, ja manuaalivaihteiston käsittely on sujuvaa.

Uutta Sportagessa on myös nykyaikainen 1,6-litrainen T-GDI-moottori eli turboahdettu suorasuihkutusbensiini.

Saatavilla on lisäksi seitsemänportainen kaksikytkinautomaatti, joka tekee työnsä sivistyneesti ja laskee yhdistelmäkulutusta hivenen.

Automaatin lisähinta on 2 500 euroa, jolloin auton kokonaishinta lähentelee jo 50 000:ta euroa.

Paljonko se maksaa?

Uuden Sportagen hinnat alkavat etuvetoisena noin 27 000 eurosta ja nelivetoisena noin 38 000 eurosta.

Ainakaan toistaiseksi etuvetoautoon ei saa automaattivaihteistoa, ja hinta hyppää etuvedosta nelivetoon huomattavasti.

Kuitenkin vasta kaksi ylintä varustetasoa lunastavat lupauksen uusista fiksuista varusteuutuuksista.

Niissä mukaan tulevat vaikkapa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, katvealueiden ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmät, tuplaksenonit, ilmastoidut etuistuimet, navigointi ja JBL Premium -audiojärjestelmä.

Suomessa diesel-automaatti-neliveto-Sportage maksaa noin 41 000 euroa, ja siirtyminen keskitason EX-varustetasosta ylemmäksi maksaa peräti kuusituhatta euroa lisää.

Loppuhinnat ovat tärkeitä siksi, että tällä hintatasolla Sportage ei enää niinkään kilpaile katumaasturisuosikki Qashqain, vaan kalliimpien kilpailijoiden, esimerkiksi Honda CR-V:n ja VW Tiguanin kanssa.

Kia luottaa vielä ksenoneihin, vaikka myös led-ajovalot ovat jo nykypäivää. Kaksoisksenonit saa led-päiväajovalojen pariksi runsaan 700 euron lisähinnalla.
Kia luottaa vielä ksenoneihin, vaikka myös led-ajovalot ovat jo nykypäivää. Kaksoisksenonit saa led-päiväajovalojen pariksi runsaan 700 euron lisähinnalla.
Harry Kuurio
Navigaattori ei vieläkään opasta suomeksi. Peruutuskameran opastinviivat kääntyvät sentään ohjausliikkeiden mukaisesti.
Navigaattori ei vieläkään opasta suomeksi. Peruutuskameran opastinviivat kääntyvät sentään ohjausliikkeiden mukaisesti.
Harry Kuurio
Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin, mutta jotkut muovimateriaalit tuntuvat turhan kovilta ja halvoilta.
Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin, mutta jotkut muovimateriaalit tuntuvat turhan kovilta ja halvoilta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu