Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi Subaru Levorgin, joka kulkee paksussakin hangessa

Levorg on oudosta nimestä ja muutoksista huolimatta ehta Subaru.

Auto
 
Markus Markkanen
Kimmo Taskinen HS
Nelivetoinen Levorg ei jäädy paikoilleen edes Suomen talven lumihangessa.
Nelivetoinen Levorg ei jäädy paikoilleen edes Suomen talven lumihangessa. Kuva: Kimmo Taskinen HS
Koeajossa

Subaru Levorg GT-N

 Subarun uutuus vakuuttaa taloudellisuudella ja jykevällä olemuksellaan.

 Neliveto ei jätä pulaan pahassakaan kelissä, ja varusteita on jo perusmallissa runsaasti.

 Sporttisen kovan alustan ja mukavuuspainotteisen CVT-vaihteiston yhdistelmä tuntuu oudolta, eikä tarjolla ole muita vaihtoehtoja.

 Hinta: 37 942 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt: 159 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 6,9 l/100km.

 Kilpailijoita: Volvo V60, VW Golf Alltrack, Seat Leon Xperience, Škoda Octavia Scout.

Subaru on tunnettu luotettavuudesta ja hyvin toimivasta nelivedosta. Suomen talvipakkaset ja paksut hanget soveltuvatkin automerkin testaamiseen mainiosti.

Mutta mikä ihme on uutuusmalli Levorg?

Subarun mukaan hämmentävä nimi on yhdistelmä sanoista Legacy, Revolution ja Touring. Luvassa pitäisi siis olla mallistosta pois jäävän Legacyn perimää, käänteentekeviä muutoksia ja vaivatonta matkantekoa.

Kooltaan uusi Levorg on Legacyn ja Imprezan välissä.

Onko muuttunut?

Levorgin konehuoneessa on merkin uusi 1,6-litrainen turboahdettu ja suorasuihkutteinen bokserimoottori. Kulutuslukemat ovatkin nelivetoautolle maltilliset pakkasesta huolimatta: noin 7,5 litraa satasella pääkaupunkiseudulla ja kuusi litraa maantiellä.

Positiivinen yllätys oli, että maantiekulutus alitti valmistajan ilmoittaman lukeman.

170-hevosvoimainen moottori tuntuu portaattoman CVT-vaihteiston takia hieman numeroitaan nuhaisemmalta mutta riittää silti liikuttamaan autoa mainiosti.

Myös Subarun neliveto on vaihtunut aiemmin Foresterissa julkaistuun versioon. Uudemman nelivedon voimanjako on oletuksena 60 prosenttia eturenkaille ja 40 takarenkaille.

Millainen ajaa?

Jäisillä ja mutkaisilla teillä neliveto tuo lisävakautta autoon. Levorg etenee paksussakin hangessa moitteetta, eivätkä lumiset mökkitiet tuota ongelmia.

Huonokuntoisilla metsäautoteillä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että auton maavara on Subarun muita nelivetomalleja matalampi.

Vetotavasta on hyötyä myös kaupungissa. Liikkeellelähtö onnistuu jäiselläkin kelillä ilman turhaa sutimista.

Tienpinnan ja auton väliset tapahtumat eivät kuitenkaan välity kuskille saakka. Kitkarenkailla ohjaus on tunnoton eikä kerro renkaiden alkavasta luistosta.

Herkän kaasupolkimen ja viiveellä toimivan CVT-vaihteiston yhdistelmä tekee liukkaan kelin tarkasta pidonhallinnasta haastavaa. Tiukasti pureva neliveto ei onneksi menetä otetta tiestä kovinkaan helposti.

Onko mukava?

Subaru mainostaa, että autolla on samoja geenejä rallimalli WRX STI:n kanssa. Urheilullinen ajettavuus ei ole kuitenkaan pelkästään hyvä asia, sillä Levorgin jousitus on pahimmillaan lähes paukkukova.

Erityisesti huonokuntoisemmilla teillä jokainen tienpinnan epätasaisuus tuntuu ohjaamossa saakka. Onneksi auton pehmeät istuimet helpottavat tilannetta hieman.

Sisusta on Subarun tyyliin jämäkän ja laadukkaan tuntuinen mutta näyttää kilpailijoihin verrattuna vanhahtavalta.

Auton tarjoama informaatio ja asetukset on ripoteltu neljälle näytölle ympäri autoa, eikä kymmenien nappien ohjauslogiikka aukea kovinkaan nopeasti.

Varusteita Levorg tarjoaa mukavasti. Jo vakiovarustelussa on esimerkiksi peruutuskamera ja avaimeton käyttö.

Koeajoauton 2 000 euron lisähintaan saa vain navigaattorin keskikonsolin 7-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Kalleimman GT-S-mallin mukana tulevat esimerkiksi nahkaiset urheiluistuimet ja lasinen kattoluukku.

Kenelle Levorg sitten sopii? Ainakin taloudellista ja joka säällä luotettavaa nelivetofarmaria etsivälle.

On makuasia, pitääkö Levorgin muuta mallistoa matalammasta ja urheilullisemmasta jousituksesta.

Kimmo Taskinen HS
Levorgin 130-millinen maavara on Subarun muuta nelivetomallistoa matalampi.
Levorgin 130-millinen maavara on Subarun muuta nelivetomallistoa matalampi.
Kimmo Taskinen HS
Auton takatilat ovat kohtuulliset, mutta peräkkäin kaksi pitkää aikuista istuu ahtaasti.
Auton takatilat ovat kohtuulliset, mutta peräkkäin kaksi pitkää aikuista istuu ahtaasti.
Kimmo Taskinen HS
Pehmeät etuistuimet tasoittavat auton kovaa jousitusta.
Pehmeät etuistuimet tasoittavat auton kovaa jousitusta.
Kimmo Taskinen HS
Sisusta on laadukkaan ja jämäkän tuntuinen mutta ei yhtä moderni kuin kilpailijoilla.
Sisusta on laadukkaan ja jämäkän tuntuinen mutta ei yhtä moderni kuin kilpailijoilla.
Kimmo Taskinen HS
Auton informaatio ja säädöt ovat jaettu sekavasti neljälle eri näytölle.
Auton informaatio ja säädöt ovat jaettu sekavasti neljälle eri näytölle.
Kimmo Taskinen HS
Nahkainen sporttiratti tuo mieleen valmistajan WRX STI -rallimallin.
Nahkainen sporttiratti tuo mieleen valmistajan WRX STI -rallimallin.
Kimmo Taskinen HS
Mittaristo on selkeä ja mukavan yksinkertainen.
Mittaristo on selkeä ja mukavan yksinkertainen.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja