Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Formulat ajavat kohta ilman kuskia – ”Yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”

Robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa

Auto
 
Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana. Kuva: Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.

Kumpi ajaa formularadan nopeammin, älykäs tietokone vai Kimi Räikkönen?

Kysymykseen saadaan ehkä pian vastaus, sillä Formula E -sarja on aloittamassa oman formulasarjan robottiautoille.

Sarjan nimi on Roborace. Siinä itseään ajavat robottiautot ajavat toisiaan vastaan tunnin mittaisessa kilpailussa. Robottiformulasarjaan osallistuu kymmenen tallia, joilla kullakin on kaksi autoa.

Jokainen auto on tehoiltaan identtinen, sillä tarkoituksena on kilvoitella siinä, mikä tiimi pystyy rakentamaan älykkäimmän –eli nopeimman – tekoälyn ajamaan autoa.

”Me yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”, Kinetik-yrityksen toimitusjohtaja Denis Sverdlov sanoi Wired-lehdelle.

Kinetik on Formula E -sarjan kumppani, joka kehittää itsestään ajavia robottiformuloita.

Sverdlovin mukaan robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa. Autojen ulkonäköä ei ole vielä paljastettu, mutta Sverdlovin mukaan autoista on tulossa jotain ihan muuta kuin nykyiset formulat.

Tarkoituksena olisi, että robottiautot alkaisivat kilpailla jo tällä kaudella. Robottiautot ajaisivat kilpailun ennen virallisia Formula E -kisoja.

Formula E on sähköformulasarja, ja robottiautot toimisivat niin ikään sähkömoottoreilla.

Vaikka robottikilpailujen on määrä alkaa jo tänä vuonna, kilpailuun osallistuvia talleja ei ole kerrottu julkisuuteen.

Monet suuret autonvalmistajat kuitenkin kehittelevät teknologioita, joiden tavoitteena on opettaa autot ajamaan itsenäisesti. Teknologioiden testaaminen kilpailuympäristössä voisi auttaa tekemään autonomisia autoja tutuksi suurelle yleisölle.

Vuonna 2014 saksalainen autonvalmistaja Audi päästi itsestään ajavan auton kilparadalle Hockenheimissa. Auto saavutti 240 kilometrin tuntinopeuden ja kiersi radan noin 30 sekuntia hitaammin kuin parhaat DTM-sarjan kilpakuskit.

Audi oli kuitenkin radalla yksin. Roborace-sarjassa autojen olisi tarkoitus olla radalla samaan aikaan, jolloin niiden tekoälyn on oltava paljon kehittyneempää: niiden on osattava ohittaa, väistää ja kehitettävä strategioita kilpailun voittamiseen.

Jos robottiformulat ikinä pääsevät vauhtiin, niissä kehitetyt innovaatiot voivat nopeuttaa autonomisten autojen kehitystä normaalissa liikenteessä.

Robottiformuloiden kehittäjät kertovat, että uutta lajia olisi tarkoitus markkinoida yleisölle, joka ei seuraa perinteisiä formula 1 -kilpailuja.

Ehkä se johtaa siihen, että jossain vaiheessa radalla kisaavat ihmiskuljettaja ja robottiauto.

Vaikka osa Kimi Räikkösen faneista uskookin Ferrari-kuskin olevan jo nyt robotti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.

Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia – ”Lapset olivat aivan innoissaan”

Autoilu

Lähde: Volkswagen maksaa 8,7 miljardia euroa sovitellakseen päästöskandaalista syntyneen siviilikanteen Yhdysvalloissa

Volkswagen

Volkswagen muuttaa suuntaansa: Markkinoille yli 30 täyssähköautoa

Volkswagen

Kyyn kuolema – Dodge Viper on äärimmäisen rehellinen muskeliauto, mutta nyt sen taru loppuu

Chrysler

Juhannusruuhka alkaa – neljä unelma-autoa liikenteeseen

Auto

HS kysyi maahantuojilta suosittujen autojen toimitusaikoja – Suomi-Mersua pitää odottaa helmikuuhun

Autoilu

Rättisitikka nimeltä Sirkka

Autotallien aarteet

Maisemat vaihtuvat, tiet kapenevat, ympärille nousevat tunturit – katso HSTV:n timelapse-video automatkasta Helsingistä Lapin käsivarteen

Pohjois-Suomi

Autojen jakohihnoja katkeilee taas – syyksi epäillään oktomursketta, mutta mitä se on?

Autoilu

Suomalaismies tilasi auton, jota piti odottaa seitsemän vuotta – Morgan on taideteos neljällä pyörällä

Autotallien aarteet

Lista näyttää kalleimmat ja halvimmat autot huoltaa – ääripäiden ero yli kolminkertainen

Autoilu

Nurmikenttä täynnä Lamborghineja – Suomen säväyttävimmät autot kokoontuivat Turkuun

Autotallien aarteet