Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Formulat ajavat kohta ilman kuskia – ”Yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”

Robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa

Auto
 
Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana. Kuva: Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.

Kumpi ajaa formularadan nopeammin, älykäs tietokone vai Kimi Räikkönen?

Kysymykseen saadaan ehkä pian vastaus, sillä Formula E -sarja on aloittamassa oman formulasarjan robottiautoille.

Sarjan nimi on Roborace. Siinä itseään ajavat robottiautot ajavat toisiaan vastaan tunnin mittaisessa kilpailussa. Robottiformulasarjaan osallistuu kymmenen tallia, joilla kullakin on kaksi autoa.

Jokainen auto on tehoiltaan identtinen, sillä tarkoituksena on kilvoitella siinä, mikä tiimi pystyy rakentamaan älykkäimmän –eli nopeimman – tekoälyn ajamaan autoa.

”Me yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”, Kinetik-yrityksen toimitusjohtaja Denis Sverdlov sanoi Wired-lehdelle.

Kinetik on Formula E -sarjan kumppani, joka kehittää itsestään ajavia robottiformuloita.

Sverdlovin mukaan robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa. Autojen ulkonäköä ei ole vielä paljastettu, mutta Sverdlovin mukaan autoista on tulossa jotain ihan muuta kuin nykyiset formulat.

Tarkoituksena olisi, että robottiautot alkaisivat kilpailla jo tällä kaudella. Robottiautot ajaisivat kilpailun ennen virallisia Formula E -kisoja.

Formula E on sähköformulasarja, ja robottiautot toimisivat niin ikään sähkömoottoreilla.

Vaikka robottikilpailujen on määrä alkaa jo tänä vuonna, kilpailuun osallistuvia talleja ei ole kerrottu julkisuuteen.

Monet suuret autonvalmistajat kuitenkin kehittelevät teknologioita, joiden tavoitteena on opettaa autot ajamaan itsenäisesti. Teknologioiden testaaminen kilpailuympäristössä voisi auttaa tekemään autonomisia autoja tutuksi suurelle yleisölle.

Vuonna 2014 saksalainen autonvalmistaja Audi päästi itsestään ajavan auton kilparadalle Hockenheimissa. Auto saavutti 240 kilometrin tuntinopeuden ja kiersi radan noin 30 sekuntia hitaammin kuin parhaat DTM-sarjan kilpakuskit.

Audi oli kuitenkin radalla yksin. Roborace-sarjassa autojen olisi tarkoitus olla radalla samaan aikaan, jolloin niiden tekoälyn on oltava paljon kehittyneempää: niiden on osattava ohittaa, väistää ja kehitettävä strategioita kilpailun voittamiseen.

Jos robottiformulat ikinä pääsevät vauhtiin, niissä kehitetyt innovaatiot voivat nopeuttaa autonomisten autojen kehitystä normaalissa liikenteessä.

Robottiformuloiden kehittäjät kertovat, että uutta lajia olisi tarkoitus markkinoida yleisölle, joka ei seuraa perinteisiä formula 1 -kilpailuja.

Ehkä se johtaa siihen, että jossain vaiheessa radalla kisaavat ihmiskuljettaja ja robottiauto.

Vaikka osa Kimi Räikkösen faneista uskookin Ferrari-kuskin olevan jo nyt robotti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Rahastusta vai liikenneturvallisuutta? Näin kameratolpat valloittivat Suomen tiet

Liikenne

HS koeajoi Jaguarin ensimmäisen katumaasturin – näin kulkee F-Pace

Koeajo

Suomen kaduilla kulkee hengästyttävän upeita urheiluautoja – tunnistatko huippuautot?

Datajournalismi

Vauhdin hurmaa, ajamisen eleganssia – uusi kirja esittelee suomalaisten urheiluautoja

Kirja

Suomen vanhin auto löytyy Asikaisen autotallista – ”Maksoi tehoihin nähden riittävästi”

Autotallien aarteet

Tämä ruotsalaismies rakentaa maailman nopeimpia autoja, vaikka sen ei pitäisi olla mahdollista

Autoilu

Tesla teki autostaan vieläkin nopeamman – nollasta sataan 2,7 sekunnissa

Tesla

Suomesta on tulossa liikenteen takapajula, väittää Antti Kaikkonen – ehdottaa sähköauton ostajille 4 000 euron tukea

Antti Kaikkonen

Väitös selvitti, kuinka monta sähköautoa Suomen sähköverkko kestäisi

Sähköautot

Lännen Media: Poliisin jättihankinta varmistui – liikenteeseen 60 uutta kameraa

Liikenne

Poliisi valvoo nyt tehostetusti ylinopeuksia ja testaa erityisesti uutta automaattivalvontaa, joka ”laulaa jatkuvasti”

Poliisi

HS koeajoi: Valtava katumaasturi Audi Q7 yhdistää dieselin ja ladattavan hybridin yllättävän taloudellisesti

Auto

Poliisi löysi yön kierroksella ”hämärän” auton – paljastui miljoonan dollarin Batmobileksi

Poliisi

Turbo-pörriäinen vei autonaisen sydämen

Autotallien aarteet

Päästörajat tiukkenevat – miksi uudet autot ovat suurempia kuin koskaan?

Autoilu