Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Formulat ajavat kohta ilman kuskia – ”Yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”

Robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa

Auto
 
Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana.
Robottiformuloiden sarja yritetään käynnistää jo tämän vuoden aikana. Kuva: Kuvakaappaus Roborace.com-sivustolta.

Kumpi ajaa formularadan nopeammin, älykäs tietokone vai Kimi Räikkönen?

Kysymykseen saadaan ehkä pian vastaus, sillä Formula E -sarja on aloittamassa oman formulasarjan robottiautoille.

Sarjan nimi on Roborace. Siinä itseään ajavat robottiautot ajavat toisiaan vastaan tunnin mittaisessa kilpailussa. Robottiformulasarjaan osallistuu kymmenen tallia, joilla kullakin on kaksi autoa.

Jokainen auto on tehoiltaan identtinen, sillä tarkoituksena on kilvoitella siinä, mikä tiimi pystyy rakentamaan älykkäimmän –eli nopeimman – tekoälyn ajamaan autoa.

”Me yritämme tehdä niistä parempia kuin ihmisistä”, Kinetik-yrityksen toimitusjohtaja Denis Sverdlov sanoi Wired-lehdelle.

Kinetik on Formula E -sarjan kumppani, joka kehittää itsestään ajavia robottiformuloita.

Sverdlovin mukaan robottiformulat pystyvät ajamaan yli 300 kilometriä tunnissa. Autojen ulkonäköä ei ole vielä paljastettu, mutta Sverdlovin mukaan autoista on tulossa jotain ihan muuta kuin nykyiset formulat.

Tarkoituksena olisi, että robottiautot alkaisivat kilpailla jo tällä kaudella. Robottiautot ajaisivat kilpailun ennen virallisia Formula E -kisoja.

Formula E on sähköformulasarja, ja robottiautot toimisivat niin ikään sähkömoottoreilla.

Vaikka robottikilpailujen on määrä alkaa jo tänä vuonna, kilpailuun osallistuvia talleja ei ole kerrottu julkisuuteen.

Monet suuret autonvalmistajat kuitenkin kehittelevät teknologioita, joiden tavoitteena on opettaa autot ajamaan itsenäisesti. Teknologioiden testaaminen kilpailuympäristössä voisi auttaa tekemään autonomisia autoja tutuksi suurelle yleisölle.

Vuonna 2014 saksalainen autonvalmistaja Audi päästi itsestään ajavan auton kilparadalle Hockenheimissa. Auto saavutti 240 kilometrin tuntinopeuden ja kiersi radan noin 30 sekuntia hitaammin kuin parhaat DTM-sarjan kilpakuskit.

Audi oli kuitenkin radalla yksin. Roborace-sarjassa autojen olisi tarkoitus olla radalla samaan aikaan, jolloin niiden tekoälyn on oltava paljon kehittyneempää: niiden on osattava ohittaa, väistää ja kehitettävä strategioita kilpailun voittamiseen.

Jos robottiformulat ikinä pääsevät vauhtiin, niissä kehitetyt innovaatiot voivat nopeuttaa autonomisten autojen kehitystä normaalissa liikenteessä.

Robottiformuloiden kehittäjät kertovat, että uutta lajia olisi tarkoitus markkinoida yleisölle, joka ei seuraa perinteisiä formula 1 -kilpailuja.

Ehkä se johtaa siihen, että jossain vaiheessa radalla kisaavat ihmiskuljettaja ja robottiauto.

Vaikka osa Kimi Räikkösen faneista uskookin Ferrari-kuskin olevan jo nyt robotti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja

Opel esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden sähköauton Ampera-e:n, jolle se lupailee 400 kilometrin toimintasädettä. Yhtiö kuitenkin myöntää, että todellinen toimintasäde voi jäädä 300 kilometriin.

Maailman suurin autonäyttely alkaa Pariisissa – edellinen päättyi skandaaliin, jonka seuraukset näkyvät nyt autovalikoimassa

Pariisin autonäyttely 2016

Googlen robottiauto ruhjoutui kolarissa – punaisia päin ajanut pakettiauto törmäsi kylkeen

Robottiauto

Tässä ovat kalleimmat autot, jotka Suomeen on rekisteröity viime aikoina – kalleimman pelkkä autovero on yli kymmenen kertaa tavallisen perheauton hinta

Autoilu

Lamborghinin menestysmalli ärjyy ja murisee – haastattelimme omistajan: ”Kun pikkaisen kiihdyttää, niin lihat lähtee luista”

Autotallien aarteet

Toyota tekee uudelle autolleen polttoainetta ihmisten ulosteesta – koeajoimme vetyauton, jonka pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Vetyauto

Koeajoimme uuden Opel Astran ja testasimme sen todellista kulutusta – miten auto pärjäsi?

Koeajo

Miksi Apple haluaisi ostaa McLarenin? Siihen on ainakin kolme hyvää syytä

Auto

Ovela Volvo-huijari tarjoaa kahta miljoonaa euroa ja kalastelee rahaa – ”Huijaus on melko taitavasti tehty”

Volvo

Näin autojen matkamittareita vääristellään, jopa uusien autojen lukemia voi manipuloida – HS tutustui Volvon keräämään aineistoon

Autot

Monet tankkaavat turhaan kalliimpaa ”ysikasia” – mitä hyötyä on premium-bensasta?

Autoilu

Autoyhtiöiden sähköautokilpailu kiihtyy: Volkswagen esittelee pian sähköauton, jonka toimintasäde on 500 kilometriä

Volkswagen

Santeri Mikkola tuunasi Kuplavolkkarista Ferrarin – ”Melkein aito”

Autotallien aarteet

Reseptit