Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tekniikan Maailma valitsi vuoden parhaan talviauton

Auto
 
Helsingin Sanomat
Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma
Tekniikan Maailman talvitestin voittaja oli Audi A4
Tekniikan Maailman talvitestin voittaja oli Audi A4 Kuva: Markus Pentikäinen / Tekniikan Maailma

Aiemmin TM:n testissä voittaneet:

2015: Jaettu voitto: Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

2014: BMW 318d GT A

2013: Volvo V40 D2

2012: Mercedes-Benz B 180 BE

2011: Volvo S60 D3

2010: Jaettu voitto: Mazda3 1,6, Škoda Yeti 1,2 TSI ja Toyota Prius

2009: Škoda Superb 1,8 TSI

2008: Volvo V70 2,0D

2007: Cadillac BLS 2,0T A

2006: Hyundai Sonata 2,4 GLS

2005: Volkswagen Golf 1,6 FSI

Saksalaisiin autoihin voi luottaa talvella, ainakin jos on uskominen Tekniikan Maailman perinteisiä talvitestejä.

Lehden tuoreimman talvivertailun voittajaksi nousi tänä talvena Audi A4, kun viime vuonna voitto jaettiin Mercedes-Benz C 220 BlueTecin ja Volkswagen Passatin kesken.

Lue HS:n koeajo Audi A4:stä tästä: Uusi Audi A4 ajaa melkein itsestään.

TM testasi tällä kertaa nelivetoisia autoja. Lehti kokosi uutuusmallien joukosta 15 nelivetoautoa, joiden hintahaarukka asettui 27 000 ja 67 000 euron välille. Samalla lehti testasi myös kaksivetoista Toyota Auris Hybridiä.

Autoja testattiin monella tapaa.

Oli liikkeellelähtö- ja vetokokeita, joissa autoilla hinattiin toista autoa sekä lumisessa, jäisessä ja asfalttipintaisessa mäessä. Lisäksi autoilla pujoteltiin liukkaalla jäällä, minkä tarkoituksena oli selvittää nelivetojärjestelmien ja ajonvakautuksen toimintaa ääriolosuhteissa.

Testit suoritettiin Ivalossa testiradoilla ja maantiellä kovissa pakkasissa.

Autojen paremmuus ratkottiin seuraavien kategorioiden mukaan.

Suurimmat painoarvot (20 %) saivat Hallittavuus, Etenemiskyky ja Lämmityslaite. Muut alueet ja painoarvot olivat Talviajo maantiellä (15 %), Jarrut (10 %), Valot ja näkeminen (10 %) ja Sähkölämmittimet (5 %).

Myös Talvivarusteet ja Käytettävyys arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet loppuarvosanaan, TM kertoo tiedotteessa.

Lopulta autojen paremmuusjärjestys voittajaksi ylsi Audi A4 2,0 TDI Quattro S tronic

Kakkostilan jakoivat Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4 x 4 ja Volvo V60 Cross Country D4 AWD.

Testissä menestyivät myös Land Rover Discovery Sport, Ford S-Max, Mazda CX-3 ja Mercedes-Benz GLC.

Aikaisemmin TM:n talvitesteissä on keskitytty pääasiassa kaksivetoisiin autoihin, sillä niitä suomalaiset ostavat eniten. Nelivetoautojen tarjonta on kuitenkin lisääntynyt.

TM:n testissä ollut kaksivetoinen Toyota Auris oli lehden mukaan monessa suhteessa tasavertainen nelivetojen kanssa. Hallittavuuskokeissa se oli muutamia nelivetoja nopeampi. Vain etenemiskykykokeissa se oli selvästi heikompi.

Lue lisää TM:n testeistä lehden sivuilta.

Tekniikan Maailman Talvivertailuun 2016 osallistuneet autot:

Audi A4 Sedan First Edition Business Sport 2,0 TDI Quattro S tronic

BMW X1 xDrive20d A Business xLine

Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross

Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hv PowerShift Titanium Business AWD

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 7DCT Style

Kia Sportage 1,6 T-GDI 7DCT GT-Line

Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 HSE A

Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD Premium Plus AT

Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic Premium Business

Renault Kadjar dCi 130 4WD Bose

Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 L&K DSG

Ssangyong Korando D20 AWD 6AT Quartz Limited

Subaru Levorg 1,6i GT-N CVT

Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet 4WD S 6MT

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Business Summum A

Juttua muokattu: Otsikkoa muokattu kello 14:20.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja