Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

HS koeajoi BMW:n luksusauton, jonka voi pysäköidä kauko-ohjaimella

James Bond ajoi 7-sarjalaista kauko-ohjaimella jo 19 vuotta sitten. Uudesta mallista on vaikea löytää moitittavaa.

Auto
 
Markus Markkanen
http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/c2f014b5736d73aecba42324f244b70747a4f412-bemmi.jpg
Näin pysäköit uuden BMW:n kaukosäätimellä
BMW:n uusi 7-sarjalainen on luksusauto, jonka voi pysäköidä kaukosäätimellä. Toimitus, kuvaus ja leikkaus: Markus Markkanen
Koeajossa

BMW 730d xDrive

 BMW:n uudesta 7-sarjasta on vaikea löytää moitittavaa. Kyydissä on mukava olla kuljettajana ja matkustajana.

 Hiljaisuus, vahva dieselmoottori ja ajoa avustavat lisävarusteet tekevät ajamisesta suorastaan rentouttavaa.

 Luksusautojen tapaan BMW sisältää monenlaisia härveleitä, kuten eleohjauksen, näytöllisen kauko-ohjaimen sekä kauko-ohjatun pysäköinnin.

 

 Hinta: 169 084 euroa.

 Hiilidioksidipäästöt: 132 g/km.

 Yhdistetty kulutus (ilmoitettu): 5,0 l/100km.

 Kilpailijoita: Mercedes-Benz S-sarja, Audi A8, Jaguar XJ.

Agenttielokuvissa näkee uskomattomia härveleitä. Vuonna 1997 julkaistussa Tomorrow Never Dies -jännärissä James Bond kaahasi BMW:n 7-sarjalaisella läpi parkkihallin tiukkojen käännösten.

Auton ohjaimena toimi ratin ja polkimien sijaan kännykkä.

Vajaat 20 vuotta myöhemmin BMW:tä voi todellakin ajaa kauko-ohjaimesta. Tosin uusi 7-sarja liikkuu kauko-ohjaimella vain eteenpäin parkkiruutuun ja siitä pois.

Suomessa toimintoa tarvitsee parkkiruutujen leveyden takia harvoin, mutta ainakin auraamattomalla ja lumisella parkkipaikalla sillä voi säästää nahkakenkiään.

Onko härveleitä?

Autonvalmistajien luksusmalleissa on usein ollut tekniikkaa, joka ilmestyy myöhemmin tavallisiin autoihin. Myös BMW:ssä riittää uusia härveleitä.

Mielenkiintoisimpia esimerkkejä ovat järjestelmän eleohjaus käden liikkeiden avulla, näytöllinen kauko-ohjain ja takapenkin integroitu tabletti.

Kauko-ohjaimen näytöltä voi tarkistaa esimerkiksi polttoaineen säiliön tilanteen ja kantaman.

Autolle voi myös asettaa halutun lähtöajan, jolloin auto lämmitetään tai jäähdytetään sopivaksi lähtöä varten.

Millainen ajaa?

Jo pienimmän 730d-mallin kolmilitrainen kuusisylinterinen dieselmoottori tarjoaa tarpeeksi suorituskykyä luksusautolle. Nelivetoisena seiskasarja porhaltaa satasen nopeuteen kiitettävästi 5,8 sekunnissa.

Tämän luokan autoksi 1 900-kiloinen BMW on kevyt. Kiitos kuuluu moderneille materiaalivalinnoille: auton korissa on käytetty esimerkiksi jäykkää ja kevyttä hiilikuitua.

BMW ei ole kuitenkaan niin taloudellinen kuin voisi olettaa: pääkaupunkiseudulla dieseliä palaa noin 8,5 litraa satasella. Moottoritieajossa kulutus laskee 6,5 litraan.

Hyvän äänieristyksen ansiosta ohjaamoon kuulee kiihdytyksissä vain kuusisylinterisen moottorin tasaisen käynnin eikä lainkaan dieselmoottorille ominaista karheutta.

Myös rengasmelu on hyvin vähäistä, ja ohjaamossa on vaivatonta keskustella myös moottoritievauhdissa.

Kuljettajan paikalta on vaikea löytää moitittavaa. Ajaminen on hyvin vaivatonta aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen ansiosta.

Sisätilojen materiaalit ovat hyvin laadukkaita ja viimeisteltyjä. Ajoasennon saa mukavaksi kuljettajan mitoista riippumatta, ja kaikki säädöt onnistuvat luonnollisesti sähköllä.

Lisämukavuutta kaipaava ruksailee lisävarustelistasta hierovat istuimet.

Millainen matkustaa?

Takapenkkiläinen voi säätää auton asetuksia integroidun tabletin avulla.

Perusmallissa takajalkatilat ovat kohtuulliset. Paljon takapenkkiä käyttävä tilaa seiskasarjansa todennäköisesti mallina, jossa on pidempi akseliväli ja joka maksaa 12 000 euroa enemmän.

Matkustaminen on rentoa myös auton takaistuimella. Auton hiljaisuuden ansiosta ääntä ei tarvitse korottaa edes takapenkin ja etupenkin välisissä keskusteluissa.

Kenelle luksusauto sitten sopii? Se soveltuu erinomaisesti kaikkiin ajoympäristöihin, ja pitkilläkin matkoilla on helppo rentoutua jopa kuljettajan paikalla. Laatu näkyy tietysti ostohinnassa.

Kimmo Taskinen / HS
Moderni 7-sarjalainen soveltuu mainiosti kaikkiin ajoympäristöihin.
Moderni 7-sarjalainen soveltuu mainiosti kaikkiin ajoympäristöihin.
Kimmo Taskinen / HS
Näytöllisestä kauko-ohjaimesta voi kirjaimellisesti kauko-ohjata autoa – tosin vain parkkiruutuun ja takaisin.
Näytöllisestä kauko-ohjaimesta voi kirjaimellisesti kauko-ohjata autoa – tosin vain parkkiruutuun ja takaisin.
Kimmo Taskinen / HS
7-sarjalla ajaminen on lähes rentouttavaa.
7-sarjalla ajaminen on lähes rentouttavaa.
Kimmo Taskinen / HS
Takapenkkiläisiä varten autossa on auton toimintojen ohjaamiseen tarkoitettu integroitu tabletti.
Takapenkkiläisiä varten autossa on auton toimintojen ohjaamiseen tarkoitettu integroitu tabletti.
Kimmo Taskinen / HS
Kimmo Taskinen / HS
Mittaristo yhdistää perinteisiä elementtejä virtuaalimittaristoon.
Mittaristo yhdistää perinteisiä elementtejä virtuaalimittaristoon.
Kimmo Taskinen / HS
Pysäköinti on entistä helpompaa: auton näkee lintuperspektiivin lisäksi 3d-ympäristössä.
Pysäköinti on entistä helpompaa: auton näkee lintuperspektiivin lisäksi 3d-ympäristössä.
Kimmo Taskinen / HS
Sisätilojen materiaalit ovat hyvin laadukkaita ja viimeisteltyjä.
Sisätilojen materiaalit ovat hyvin laadukkaita ja viimeisteltyjä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Hae autojuttuja